Kdor se živo spominja tistega lepega dne pred natanko šestdesetimi leti, ko se je začelo nekaj, čemur na Otoku pravijo »era modernega popa«, je veteranski poznavalec začetkov novodobne popularne glasbe, ki vsebuje vrsto žanrov in podžanrov, rojenih v minulih šestih desetletjih.

Tri prelomnice

Leto 1952 je bilo za glasbo v Britaniji prelomno zaradi treh dogodkov: pojavili so se prvi singli: sedeminčne plošče (v premeru so merile nekaj manj kot osemnajst centimetrov). Leta 1952 je začela izhajati nova revija, posvečena popularni glasbi, New Musical Express, na kratko NME, in 14. novembra 1952 je bila v NME objavljena prva lestvica singlov, najbolje prodajanih plošč. Popularna glasba je čez noč dobila prizorišče bitk za priljubljenost, slavo in… denar. Veliko denarja. Ta je sprožil nastanek današnje globalne glasbene industrije z letnim prometom več kot trideset milijard dolarjev. Devetdeset odstotkov globalnega glasbenega trga obvladajo korporacije, tako imenovanih pet velikih: Emi Record, Sony, Vivendi Universal, AOL Time Warner in BMG. Največja je Vivendi Universal, ki obvladuje 29 odstotkov trga. Britanska glasbena industrija se je razvila v tretjo največjo glasbeno industrijo na svetu. Pred njo sta samo ameriška, daleč na prvem mestu, in japonska na drugem.

Tekmovanje in statistika

Ti trije temeljni kamni, na katerih je stal pop svet vse do devetdesetih let, ko je digitalizacija zelo spremenila svet popularne glasbe, so pomembni. Britanski poznavalci pravijo, da je bila med omenjenimi tremi glavna prav lestvica, ki naj bi Otočane najbolj privlačila, ker je v glasbo prinesla tekmovalnost: ker je glasba postala šport, v katerem tekmujejo ne samo glasbeniki, ampak tudi založbe, narodi oziroma države. Pa še res je. Lestvice so Britancem pisane na kožo, ker obožujejo statistiko. Lestvice je ponujajo, kolikor hočeš. Obenem lestvice odločajo, kakšna glasba se vrti po radiih in sliši in vidi po televiziji. Lestvica singlov je postala britanska obsesija, podobna obsedenosti z božičem. V tednih pred božičem ju združijo in že spet se leto za letom glasbeniki in založbe pripravljajo na osvojitev najbolj prestižnega prvega mesta na lestvici, ki je aktualna v božičnem tednu. Kmalu bodo govorili samo še o tem.

Prvi je bil Al Martino

Pesem, ki je bila na prvem mestu prve lestvice singlov, je bila Here in My Heart, balada, ki jo je pel leta 2009 umrli ameriški pevec in igralec Al Martino. Lestvica je bila mešanica balad, countryja in filmskih tem. Na njej so močno prevladovali ameriški pevci ali igralci. Med njimi so bili Nat King Cole (Somewhere Along the Way), Bing Crosby  (The Isle of Innisfree), duet Doris Day in Frankie Lainea (Sugarbush) in teta hollywoodskega zvezdnika Georgea Clooneya Rosemary Clooney  (Half As Much). Domače, britanske pevce je kar s tremi uvrstitvami na prvo lestvico (sedmo, deveto in deseto mesto) zastopala Vera Lynn. Deseto mesto je delila z ameriškim opernim zvezdnikom in igralcem Mariom Lanzem (Because You're Mine). Po tej lestvici postane veliko bolj jasno, kako zaostala je bila britanska glasbena scena pred pojavom rokenrola.

Od Robbieja do Švedske hišne mafije

Šestdeset let kasneje, v tem tednu, je na prvem mestu s sladko (beri: saharinsko) pop popevčico Candy, ki je posledica nove obsesije s priredbami otroških uspavank, eden izmed najbolj uspešnih britanskih pevcev zadnjih let Robbie Williams (na prvem mestu res ni bil že osem let). Tudi na drugem, tretjem in četrtem mestu so domačini, na četrtem Adele z naslovno pesmijo najnovejše bondijade Skyfall (bila je tudi na prvem), na petem pa prvi tujci, švedska skupina Swedish House Mafia.

Statistika niza vrsto »prvih« na britanski lestvici singlov, od Ala Martina, ki je bil prvi na prvem mestu lestvice, do skupine Gerry & the Pacemakers, ki je bila prva, ki je z vsemi tremi prvimi singli zasedla prvo mesto. Ne gre samo za »prvake«. Britanci se radi igrajo tudi s takšnimi statističnimi podatki, kot je ta, da je dekliška skupina Girls Aloud prva, ki se je z devetnajstimi singli uvrstila med prvih deset singlov na lestvico.

In komu mar? Za najbolj uspešne izvajalce so vedno šteli tiste, ki so v tednu po izidu singla osvajali vrh. Od Elvisa in Beatlov prek skupin Slade in Jam do Spice girls. Ko se je skupina Westlife skoraj izenačila z rekordom po številu osvojenih prvih mest, sedemnajst, ki ga delijo Elvis in Beatli, s(m)o mnogi izgubili precej zanimanja za britansko lestvico singlov, ki je včeraj praznovala častitljivo šestdesetletnico.