Večje prireditve so vselej priložnost, da si tudi taksisti s takšnimi in drugačnimi tarifnimi akrobacijami dodatno napolnijo žepe na račun nevednih strank. Bližajoče se evropsko prvenstvo v košarki – največji športni dogodek v samostojni Sloveniji – bo deželo na sončni strani Alp spremenilo v pravcati raj za legalne in nelegalne natege predvsem nič hudega slutečih tujcev.

Še je čas za sprejetje odloka

Najbolj bo na udaru Ljubljana, kjer se bo med 4. in 22. septembrom odvijal tako predtekmovalni kot sklepni del tekmovanja. Andrej Žavbi, predsednik odbora taksistov pri sekciji za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, meni, da bo neurejeno zakonodajo na področju taksi storitev veliko taksistov izkoristilo in zaračunavalo turistom oderuške cene. »To bo en velik minus za Ljubljano,« poudari in hkrati opozori, da vse še ni zamujeno: »V zbornici smo že zdavnaj predlagali, da bi Mestna občina Ljubljana uvedla enotno ali pa vsaj maksimalno tarifo za vožnje na območju občine, kar omogoča že trenutna zakonodaja. Glede na to, da je do košarkarskega prvenstva več kot tri mesece, imajo na mestni občini še dovolj časa, da to naredijo in preprečijo natege. Konec koncev gre le za sprejetje odloka, a ne vem, če obstaja volja.«

Ali obstaja volja, da bi tujci, ki bodo septembra v Ljubljani prisostvovali tekmovanju najboljših košarkarskih ekip na stari celini, zapustili »najlepše mesto na svetu« zadovoljni, smo pobarali tudi odgovorne na mestni občini. Tam pravijo, da oderuhom pred prvenstvom ne bodo stopili na prste z uvedbo maksimalne tarife, temveč bodo za tuje goste pripravili posebne zloženke, kjer bodo med drugim omenjene tudi vse pasti, ki jih čakajo v Ljubljani.

»Prosti strelci« bodo tarife navili

Od kod pa bo v času košarkarskega prvenstva pretila največja nevarnost za vse tiste, ki niso seznanjeni z razmerami v prestolnici? Najbolj znani oderuhi ves čas prežijo na ljubljanski železniški oziroma avtobusni postaji. Gre za »proste strelce«, ki niso člani nobenih taksi podjetij ali društev in za vsak kilometer vožnje stranki povsem legalno zaračunajo tudi po pet evrov. Imajo pač takšne tarife, saj zakonodaja pri tem ne pozna omejitev. Tako se velikokrat zgodi, da mora stranka – skupaj s startnino – za prevoz do le streljaj oddaljene poliklinike na Njegoševi cesti plačati 15 ali več evrov. Za primerjavo: pri preverjenih taksi podjetjih (Metro, Rondo, Laguna…) se cena za kilometer vožnje suče okoli 80 centov.

Najbolj skrb zbujajoče pa je, da se bodo »jastrebom z železniške postaje« v tem obdobju pridružili še taksisti, ki bodo prav zaradi športne manifestacije za mesec dni zapustili matična podjetja. Predsednik Taksi društva Ljubljana Fuad Mustafić poudarja, da se to dogaja ob vseh večjih dogodkih. »Vse, kar mora taksist narediti, je, da odstrani magnetno tablo z imenom podjetja in spremeni cene na taksimetru, ki mu jih plombirajo na uradu za meroslovje. Cel postopek stane le okoli 40 evrov. Nekateri pa še tega ne storijo legalno, ampak v domači garaži brez uradne plombe, saj je verjetnost, da bi inšpekcija taksista zasačila, skoraj nična,« pojasni Mustafić in doda, da bodo takšni taksisti hkrati še privarčevali 180 evrov, kolikor morajo odšteti na mesec za storitve dispečerskega centra.

Metro odpadnikov ne jemlje nazaj

»Pri nas se osip taksistov pred napovedanimi večjimi dogodki ne dogaja, ker tisti, ki odide, težko pride nazaj v firmo. Čakalna doba je namreč kar dolga. Zdaj imamo 220 taksistov, kar je pri nas maksimalno število. Če pa sam izvem, da je taksist zapustil podjetje zaradi takšnih naklepov, kot jih omenjate, ga sploh ne spustim več zraven. Laž ima kratke noge, sploh v Ljubljani, kjer se take stvari hitro izvedo,« zagotovi šef taksi podjetja Metro Enzo Metro. Da ga gre pri tem jemati resno, nam je potrdil tudi eden od njegovih taksistov.

Se bodo pa enomesečni odhodi na svoje po naših informacijah dogajali v preostalih večjih podjetjih, kjer ni takšnega navala na morebitna prosta delovna mesta kot pri Metroju. »V drugih večjih taksi podjetjih imajo vselej na razpolago še nekaj prostih internih številk. Vsakemu direktorju pa je v interesu, da jih zapolni, saj s tem taksistu pobere 180 evrov za mesečno dispečnino. Zato bodo odpadnike jemali nazaj v službo,« razloži J. K., ki vozi za taksi podjetje Rondo.

A nevarnost za nič hudega sluteče tujce ne bodo predstavljali le odpadniki omenjenih taksi podjetij in jastrebi z železniške postaje, temveč tudi »popoldanski« taksisti, ki pridejo na plano samo pred novim letom in ob večjih dogodkih. »To so ljudje, ki imajo sicer druge službe, imajo pa tudi licenco za taksiranje kot popoldansko obrt. Takih bo veliko,« opozori Enzo Metro.