Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor so že pred časom napovedali, da pripravljajo nov zakon o javnem potniškem prometu, ki bo nadomestil zakon o prevozih v cestnem prometu. Eno od področij, ki jih nameravajo v novem zakonu sodobneje urediti, so tudi taksi prevozi. Na ministrstvu podrobnejših pojasnil v zvezi s tem sicer ne dajejo, so nam pa nedavno na ljubljanski mestni občini, kjer sodelujejo z ministrstvom pri pripravi zakonodaje, povedali, da naj bi imele lokalne skupnosti po novem večja pooblastila – občine naj bi taksistom podeljevale koncesije. To pomeni, kot se je izrazil sekretar oddelka za gospodarske dejavnosti in promet pri MOL David Polutnik, da bodo morala taksi podjetja upoštevati njihova pravila igre. Ta naj bi med drugim določala enotno tarifo, barvo vozil in oblačil za taksiste. Storitve pa naj bi ljudje plačevali tudi z urbano.

Enotna tarifa mora biti ekonomsko vzdržna

V največjih ljubljanskih taksi podjetjih so se na napovedane spremembe odzvali različno. Predsednik Taxi društva Ljubljana Fuad Mustafić pozdravlja napovedane spremembe, vendar hkrati opozarja, da bi morali področje taksi prevozov urediti celostno. »Določiti bi se morala pravila, kdo sploh sme voziti taksi. Danes je to lahko vsakdo, ki ima tri minute časa. Da bi se to spremenilo, bi morali prvo urediti zadeve z licencami, ki se zdaj posojajo po mili volji. Naša zahteva je že ves čas jasna: ena licenca, en šofer, en avto,« je poudaril Mustafić.

Enotna cena storitev na območju MOL se mu ne zdi sporna, prav tako ne uvedba enotne barve vozil. Pomisleke ima le pri enotnih oblačilih: »Uniform ne podpiram, strinjam pa se, da morajo biti taksisti urejeni.« Po Mustafićevem mnenju je pri uvajanju novosti pomembno, da bo sistem transparenten in da bo enotna tarifa ekonomsko vzdržna. Ker sami že zdaj vozijo po tarifi 1,1 evra za kilometer vožnje, jim napovedana tarifa ne bo delala preglavic. »Bo pa odklenkalo nelojalni konkurenci, ki zdaj vozi po dampinških cenah,« je dodal.

Podobno meni tudi direktor taksi podjetja Rondo Milenko Miladić. »Mi agitiramo in se borimo za enotno ceno že kar nekaj časa. Vse večje taksi firme imamo že zdaj približno enako ceno, tako da v tem ne vidim nič spornega. Hkrati se bomo rešili oderuhov, ki vozijo po deset evrov na kilometer in zaradi katerih stranke tudi poštene taksiste zmerjajo s 'prasci',« meni Miladić.

Skeptičen je le do enotne barve vozil, saj to pomeni tudi ogromen strošek. »Če imaš novega mercedesa in ga hočeš prebarvati, stane to nekaj tisoč evrov. Tega denarja pa nimamo,« opozarja Miladić.

Oderuhov bi se lahko znebili z maksimalno tarifo

Bistveno drugačen pogled na napovedane spremembe pa ima direktor taksi podjetja Laguna Silvester Mikše. Pravi, da so pomembnejše stvari, ki bi se jih morali na področju taksi prevozov prednostno lotiti. »Predvsem bi morali stopiti na prste taksistom, ki ne plačujejo prispevkov in dajatev – takih je danes 80 odstotkov vseh taksistov. In preveriti bi morali taksiste, ki nimajo potrdila o nekaznovanju. Ko bodo te stvari uredili, se bo kakovost taksija v Ljubljani dvignila na veliko višjo raven,« je prepričan Mikše.

Po njegovem mnenju želijo z uvedbo enotne cene zgolj razbiti konkurenco. »Enotna tarifa bo za potrošnika slabša od sedanje, nam pa se tudi ne bo bistveno bolje godilo. Problem je, ker se o načinu delovanja taksi prevozov dogovarjajo ljudje v pisarnah, ki ne vedo, kaj pomeni volan, kaj šele taksi. V drugih evropskih mestih so taksisti vselej zraven, ko se popravlja oziroma spreminja zakonodaja,« opozarja direktor taksi podjetja Laguna.

Oderuških taksistov, ki računajo po pet evrov in več za kilometer, pa bi se po njegovem prepričanju že zdavnaj lahko znebili z uvedbo maksimalne tarife, kar dopušča že obstoječa zakonodaja.

Se z enotno tarifo vračamo v komunizem?

Z njim se strinja tudi Enzo Metro, direktor istoimenskega taksi podjetja, ki so ga napovedane spremembe najbolj razhudile. Metro trdi, da so vse ideje, o katerih zdaj govorijo na mestni občini, pravzaprav njegove ideje, ki jih je pred časom predstavil direktorju Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) Petru Horvatu. »Z njim sva se v preteklosti veliko pogovarjala, kako bi rešili taksi v Ljubljani. Enotna centrala, barva vozil, uniforme in podobno – vse to so moje zamisli. Da je taksi danes v Ljubljani poceni, je izključno moja zasluga, kajti tudi drugi so se morali prilagoditi našim cenam. V nasprotnem primeru, bi se danes ljudje po prestolnici vozili za pet evrov na kilometer,« je razložil Metro.

Še posebno pa je Metroja razhudila omemba enotne tarife: »A zdaj bodo pa oni meni določali, po kakšni ceni bom vozil? To je povsem nedemokratično. S tem se vračamo v komunizem. Mi smo gospodarska dejavnost. Zadaj je druga zgodba. Ni jim do reševanja problematike, radi bi le potegnili denar še iz ene vreče. Če se želi MOL ukvarjati s taksi prevozi, naj kupi avtomobile in prek LLP opravlja dejavnost. Ne pa da spreminjajo zakonodajo po svoji meri, nas pa skušajo onesposobiti.«

Po drugi strani pa je naš sogovornik prepričan, da napovedanega tako in tako ne bodo sposobni izpeljati, saj še obstoječega odloka ne zmorejo izvajati. »Ko so uvedli nalepke, sem vsem svojim taksistom zabičal, da jih nabavijo. Mnogi so se mi zaradi tega smejali. Takrat me je tudi zapustilo 30 taksistov. Drugo leto pa so kar na lepem prenehali izvajati odlok in nalepke niso bile več potrebne. V vsaki normalni občini se do spremembe odloka izvaja stari – samo v MOL ne,« je sklenil Metro.