Letošnja jubilejna, dvajseta edicija mednarodnega festivala uprizoritvenih umetnosti Ex Ponto se bo sukala okrog vprašanja »kje je meja«, s čimer se bo vsebinsko navezala na svoje začetke. V zgodnjih devetdesetih letih je Kulturno društvo B-51, ki se vseskozi podpisuje pod Ex Ponto, namreč »podiralo« meje na tak način, da je priskočilo na pomoč nekaterim beguncem umetnikom iz drugih držav bivše Jugoslavije. »Po dvajsetih letih na nekoliko drugačen način in v drugačnih okoliščinah, gledališkem in estetskem okvirju, odpiramo skoraj identično temo,« poudarja direktor festivala Damir Domitrović.

Anomalije in mukotrpnost

Festival bo prve obiskovalce v nedeljo povabil v SNG Opera in balet Ljubljana, kjer si bodo za predjed lahko postregli s performansom Zlati dež Tine Kolenik, medtem ko bo uradno odprtje pripadlo premieri predstave Močan rod Marieluise Fleisser v režiji Ivice Buljana in v produkciji Prešernovega gledališča Kranj. Nemška pisateljica in dramatičarka Marieluise Fleisser je bila po Buljanovem mnenju vse prevečkrat spregledana, saj se je že v svojih ustvarjalnih začetkih zamerila nacistom. Izkoriščanje, izključevanje in brezobzirnost tega režima popisuje tudi v Močnem rodu, a se obenj ne obregne neposredno, temveč v središče postavi običajno bavarsko obrtniško družino, prek katere v ritmu kritične ljudske igre razkriva anomalije intimnih in družbenih razmerij povojne Nemčije.

Druga premierno izvedena uprizoritev, ki bo zasedla dvorano Duše Počkaj v Cankarjevem domu, je nastala pod režijsko taktirko Nicka Upperja oziroma Nika Goršiča, ki je v produkciji Škuc gledališča na oder postavil avtobiografsko delo Stanislave Repar Slovenka na kvadrat. Priznana vsestranska umetnica slovaškega rodu, ki se je poročila s slovenskim urednikom, prevajalcem in esejistom Primožem Reparjem, je med letoma 2001 in 2009 popisovala mukotrpen (birokratski) proces »postati Slovenka«. »Delo, ki opisuje migrantske probleme sodobnega Romea in Julije, je zaradi montaže različnih zvrsti besedil kar klicalo po ugledališčenju,« pojasnjuje Goršič.

Slovensko-francoska igralka in režiserka Daphne Millefoa pa bo v Centru kulture Španski borci prvič predstavila avtorski projekt Little Blonde Riding Wolf, nastal v produkciji pariškega Compagnie Il était Millefoa, festivala Ex Ponto in zavoda En-Knap. Predstava, ki se ozira k zgodbi o Rdeči kapici, v središče postavlja vprašanje, do katerih meja lahko seže odnos med materjo in hčerko, ne da bi postal perverzen, ter kako se ta odnos spremeni, ko se vanj kot ljubimci vmešajo moški karakterji. Avtorica, ki bo v predstavi tudi zaigrala ob svoji resnični materi, poudarja, da uprizoritev veliko stavi na slikovni segment, in sicer na gestikulacijo, barve in kostume.

Med raznolikimi estetikami

Ex Ponto, ki po Domitrovićevih besedah prinaša zelo različne estetike, je tokrat nekoliko poseben po tem, da je mesto v programu odstopil precejšnjemu številu ženskih režiserk. Poleg že omenjenih Tine Kolenik in Daphne Millefoa se bodo predstavile še Lidija Dedović s predstavo Žabar, Radmila Vojvodić z Eksistenco in Elmaze Nura z moderno adaptacijo Lizistrate.

Organizatorji posebej opozarjajo na projekt Anamnesis v režiji enega najbolj prepoznavnih madžarskih režiserjev Viktorja Bodója. Festival pa prinaša še plesno predstavo Pas de deux Raimunda Hogheja, Ionescove Stole v režiji Ljupča Gjorgievskega, En mali radio z režijskim pečatom Tedija Moskova, 8. septembra pa se bo festival v Slovenskem mladinskem gledališču sklenil s predstavo 55+, pod katero se kot avtor koncepta in režiser podpisuje Borut Šeparović.