»Vsak človek po svoje stke življenje v nitih, ki se srečujejo, prepletajo, velikokrat tudi vozlajo z drugimi. Tudi urbana struktura mesta je neke vrste tkanina. Če se ozremo v nebo, vidimo preplete niti, pod našimi nogami so spleti cevi, kablov, cest. Bistvo urbanosti je ravno to prepletanje in ulično gledališče je majhen kos tkanine v veliki urbani tkani sliki.« Tako podnaslov Tkanina mesta, ki ga je letos nadel festivalu Ana Desetnica, pojasnjuje njegov programski vodja Goro Osojnik, sicer vodja gledališča Ane Monro.

Mednarodni festival uličnega gledališča po sedemnajstih letih postaja res vseslovenski: letos bo s 178 dogodki obiskal deset slovenskih mest. V preteklosti je Ana Desetnica poskušala vsako leto predstaviti različne žanre uličnega gledališča, tokrat pa se je prvič posvetila eni izraziti temi: klovnom, cirkusu in maskam. »Maske nadomeščajo klasično orodje igralca in so zelo star pojav; gledališče brez maske je tisto, ki je novo,« pravi Alenka Marinič, ki bo na festivalu nastopila kot članica slovenskih zasedb Endvatri!, Kolektiv Narobov in pa kot sorežiserka v predstavi Šole uličnega gledališča Šugla. »Maske počasi prihajajo nazaj v uporabo, saj so zelo kompleksno orodje; zahtevajo veliko znanja in močno tehniko s spretno dodanimi čustvi. V produkciji Šugle, priredbi Romea in Julije v slogu commedie dell'arte, bomo maske postavili na ulico tudi v Sloveniji.«

Vrhunci predvsem iz tujine

Vse predstave festivala bodo gostovale v več mestih, ne pa tudi v vseh. Ano Desetnico je sinoči v Kranju odprla Kuhinja francoskega dvojca Maboul Distorsion, klovnovska kuharska predstava o sadističnem šefu, ki želi, da ga vsi ubogajo, in njegovem podrejenem, večni žrtvi in grešnem kozlu. Krško bo prvega julija prvič obiskala Ljubezenska blesologija mladega kolektiva Kam Hram iz Splita, ki ob glasbi, akrobatiki in plesu pripoveduje o zaljubljanju. V Novi Gorici bo dogajanje danes začel vertikalni ples z multimedijo Vertigo, pri čemer dva igralca postavita občinstvo pred vprašanje: ali lahko verjamem tistemu, kar vidim? Kaj je sploh horizontalno in kaj vertikalno?

V Mariboru Ana Desetnica vse do 5. julija tradicionalno gostuje na Festivalu Lent, ob že naštetih tudi z interaktivno špansko instalacijo Externet, podnaslovljeno I Tube, You Tube, We All Tube poezija, ki spodbuja komunikacijo v odprtem javnem prostoru, ljubezen do poezije in literature ter se opredeljuje kot nasprotni pol anonimnosti in zaprtosti interneta. Ana Desetnica bo tkanino mest od danes naprej pletla še v Sežani in Celju, po prvem juliju pa še v Izoli, Šoštanju, Ljubljani in v Rušah. »Ljudje lahko izkoristijo to, da predstave krožijo in si jih gredo ogledat v mesto, ki ga še niso obiskali!« svetuje Goro Osojnik, saj je festivalsko dogajanje v vsakem kraju drugačno, ker zadiha z lokalno publiko.

Vodeni ogledi manjšinskih kultur

V Ljubljano bo Ana Desetnica prispela šele proti koncu svojega letošnjega pohoda. Med 2. in 5. julijem se bo v glavnem mestu zvrstilo vseh 42 nastopajočih skupin iz 12 držav. Medtem ko se slovenske ulične gledališke skupine na Ano Desetnico vračajo vsako leto, ima za tuje Goro Osojnik posebno pravilo: »Naj se ne bi vračali, če pa že, pa vsaj tri leta po prejšnjem nastopu in nujno z novo predstavo.« Tako poskuša program obdržati svež. Raje pokaže bogastvo ponudbe, pravi, »kot pa da ponavljamo in ožemamo nekaj uspešnih predstav v nedogled«.

Posebnost letošnje ljubljanske izdaje so umetniško in kulturno obarvani vodeni ogledi Ljubljane. Enega takšnih bo pripravila Bošnjaška kulturna zveza Slovenije z Mestom kultur in raziskala manjšinsko in drugo manj znano kulturno dediščino na ljubljanskem območju. Kreativni kulturni vodniki bodo v sprehodih po prestolnici razkrivali sledi Rusov v Sloveniji, gurmanske okuse balkanske hrane, usode slovenskih književnikov v Cukrarni in sledove umetnikov iz nekdanje Jugoslavije, ponudili bodo vodeni ogled AKC Metelkove in Fužinščino, vodeni ogled po najbolj znanem blokovskem naselju Nove Fužine.