Mednarodni festival animiranega filma Animateka bo med 8. in 14. decembrom že enajstič po vrsti predstavil pester izbor sodobnega animiranega filma. Kot pravi programski direktor festivala Igor Prassel, je avtorski animirani film trenutno v zelo dobri formi, o čemer se bodo seveda lahko prepričali tudi obiskovalci sami.

Kot še dodaja Prassel, se je odločitev za geografsko omejitev tekmovalnega programa na srednje- in vzhodnoevropske države pokazala kot dobra, saj so pretekle edicije predstavile raznovrsten in kakovosten program. Skozi selekcijsko sito se je letos prebilo 37 avtorskih kratkih animiranih filmov, tako kot vsako leto pa bo tudi letos o zmagovalcih odločala mednarodna žirija, ki jo sestavljajo Akinori Oiši (Japonska), Cecilia Translaviña (Kolumbija), Tess Martin (ZDA), Andreas Hykade (Nemčija) in John Canciani (Švica). Kot je v navadi, se bodo žiranti festivalskemu občinstvu predstavili s svojimi filmskimi retrospektivami oziroma z izborom filmskih programov.

Obujeno praskanje na film

Letošnjo Animateko bo v ponedeljek odprla projekcija filma Re-cycling (2014), pri nastajanju katerega je sodelovalo deset animatorjev iz različnih evropskih držav. Pobudnica in umetniška direktorica projekta je bila Paola Bristot, profesorica filmske teorije in tehnike na Akademiji za likovno umetnost v Bologni, ki je izbrala tehniko neposrednega risanja oziroma praskanja na film. Omenjena tehnika ima dolgo zgodovino, kot eno prvih tehnik v eksperimentalnem filmu, v 20. in 30. letih preteklega stoletja, pa so jo pri svojem delu uporabljali Oskar Fischinger, Hans Richter in Walter Ruttmann. Eksperimentiranje je nadaljeval Norman McLaren in izdelal edinstven opus filmov, ki danes veljajo za prelomnico ustvarjanja v omenjeni tehniki.

Uvodni večer bo zaznamovala še projekcija celovečernega filma Kamenje v mojem žepu (Rocks in My Pocket, 2014) v New Yorku delujoče latvijske režiserke Signe Baumane. Film oriše zgodbo njene družine, ki se je morala skozi različne generacije spopadati z depresijo in samomori. Kot je povedala avtorica, ki tudi sama trpi za depresijo, ustvarjanje filmov ni nadomestek za terapijo: »Ustvarjam jih zato, da ljudem ponudim svoj pogled na svet, da jih spodbudim k drugačnemu razmišljanju, da jih pritegnem v dialog in pri tem, upam, tudi zabavam.«

Porast celovečernih filmov

Tudi v nadaljevanju programa bo Animateka predstavila kar nekaj celovečernih animiranih filmov, razlog za to odločitev pa gre po Prasslovih besedah iskati v dejstvu, da je njihova produkcija v zadnjih letih v precejšnjem porastu. Med dolgometražnimi filmi si bo poleg že omenjenih mogoče ogledati tudi ljubezensko zgodbo Jasmine (2013) režiserja Alaina Ughetta in film Volčja otroka (2012) japonskega ustvarjalca Mamoruja Hosode.

Na svoj račun pa bodo prišli tudi mlajši gledalci, ki si bodo v programskem sklopu Slon lahko ogledali celovečerni film Deček in svet (2014), za katerega je brazilski režiser Ale Abreu prejel že številne nagrade, film Ostržek (2012) italijanskega režiserja Enza D'Ala, animirano opero Lisa Limone in Maroc Orange: Drzna ljubezenska zgodba (2013) estonskega režiserja Maita Laasa in film Aya iz Yopougona (2013) francoskih ustvarjalcev Marguerite Abouet in Clementa Oubrerieja.

Pod drobnogledom: omnibus

Tudi letos bo Animateka predstavila tematsko retrospektivo, ki se bo tokrat osredotočila na omnibus v animiranem filmu. Čeprav je zgodovina avtorskega animiranega filma, v nasprotju s komercialnim, v glavnem zgodovina posameznih avtorjev in avtoric, pa so tudi v polju avtorske animacije nastala nekatera ključna dela kot plod sodelovanja več avtorjev. Po Prasslovih besedah je Norman McLaren nekatere najuspešnejše filme ustvaril v sodelovanju s kolegico Evelyn Lambart, ne nazadnje pa imamo tudi v Sloveniji trdoživ animatorski tandem – Milan Erič in Zvonko Čoh sta deset let s skupnimi močmi risala prvi slovenski celovečerni animirani film Socializacija bika? in ga na koncu tudi uspešno izrisala.

Retrospektivo Omnibus v animiranem filmu je selektor razdelil na šest sklopov, v katerih bodo predstavili predvsem sodobne filmske omnibuse, med njimi tudi štiri celovečerce. Film Zimski dnevi, priredba renkuja pesnika Basha, je po obsegu edinstven projekt, saj je pri nastajanju filma sodelovalo kar 35 animatorjev. Na ogled bo tudi kolumbijski eksperimentalni animirani celovečerec Skrivnostne prerokbe Leona Prozaka, ki ga sestavljajo kalejdoskopski prizori in animirane sekvence različnih vizualnih umetnikov. Film Strah(ovi) pred temo je antologija priznanih avtorjev stripa in animiranega filma, ki so za tokratni projekt razkrili svoje najintimnejše fobije, nočne more in strahove. Sklop celovečercev pa bo sklenil film Tokyo Loop, ki ga je ustvarilo 16 umetnikov.

Ob preizkušenem tudi novosti

Poleg celovečercev bo omenjena retrospektiva predstavila tudi kratke filme, med katerimi je selektor posebej izpostavil veliko mednarodno sodelovanje Animacija brez meja. »Po prepričanju mnogih je animacija najčistejša filmska oblika in lahko deluje kot mednarodni jezik. V tem duhu je nizozemski animator Peter Sweenen sestavil skupinski animirani film Animacija brez meja. K sodelovanju je povabil 35 animatorjev iz različnih držav, edino navodilo, ki so ga animatorji dobili poleg omejitve dolžine, pa je bilo, naj izdelek upodablja vodilno misel, da animacija nima meja.«

Tudi letos na programu ostajajo festivalske stalnice, kot so Cartoon d’Or 2014, Svetovni jagodni izbor ter Vzhodno- in srednjeevropska panorama. Prav tako ne gre brez vzgojno-izobraževalnega programa animiranega filma Slon, ki bo približal animirani film otrokom, dijakom, staršem ter učiteljem. Novost letošnje edicije pa je uvedba pilotskega projekta za profesionalce Odprta platforma, ki bo ponudila predavanja, pogovore in delavnice. Med predavatelji velja omeniti Suzie Templeton, angleško scenaristko in režiserko animiranih filmov, ki je najbolj znana po svoji stop-motion priredbi pravljice Peter in volk (2006), za katero je osvojila oskarja. Svoje izkušnje bosta predstavila tudi nemški ustvarjalec Andreas Hykade, eden najizvirnejših glasov v sodobnem svetu animiranega filma, in že omenjeni francoski režiser Alain Ughetto, ki je za film Jasmine prejel nominacijo Evropske filmske akademije. V okviru projekta se bo predstavil tudi eden najuspešnejših slovenskih režiserjev animiranega filma Grega Mastnak, ki bo pripravil kratek pregled in projekcije svojih animacij od začetkov do danes, z razstavo originalnih zgodborisov in kadrov pa bo predstavil zakulisje nastajanja animiranih filmov.