Po številnih vzponih in predvsem padcih je festival Exodos, ki je bil sprva zamišljen kot festival plesa in giba, a se je razširil na vse sodobne odrske umetnosti, le dočakal polnoletnost. Nekakšno vstajenje iz pepela je doživel pred dvema letoma, ko je njegova direktorica Nataša Zavolovšek vzpostavila nov koncept, znotraj katerega je kuriranje prepustila svetovno znanim umetnikom, najprej belgijskemu vsestranskemu ustvarjalcu Janu Fabru, zdaj pa britanskemu literatu ter odrskemu in vizualnemu umetniku Timu Etchellsu. Na vprašanje, kako ji je uspelo k sodelovanju pridobiti tako eminentna imena, Zavolovškova odgovarja karseda preprosto: »Enostavno, vprašala sem jih. Sem pa za začetek izbrala imeni, ki sta bili že prej nekoliko seznanjeni s slovensko produkcijo.«

Ko predstavo izvajajo obiskovalci

Tim Etchells, ki je v začetku prejšnjega meseca ob odprtju svoje razstave Kaj je in kaj je mogoče v Jakopičevi galeriji obiskal Ljubljano, je pojasnil, da je pri snovanju festivalskega programa kot enega izmed osrednjih kriterijev postavil enostavnost. »Iskal sem ekonomične forme, bazične materiale in celo nepopolnost, ki pa ustvarjajo dinamičen odnos z gledalci. Le redki izbrani performansi vsebujejo tekst, zaradi česar bo program izjemno vizualen ter bo poudarjal fizično komponento.«

Enega izmed vrhuncev festivala bo prav gotovo ponudila predstava Jutrišnji žuri gledališke skupine Forced Entertainment, ki deluje pod Etchellsovim vodstvom. »Njihova produkcija je na videz skromna, a gre za zelo inteligentno, šokantno in radikalno avtorstvo, ki govori o za današnji čas pomembnih temah,« razgrne Uršula Cetinski, direktorica Slovenskega mladinskega gledališča, ki bo gostilo omenjeno uprizoritev. Igralec in gledališki režiser Jure Novak pa je prevzel režijske vajeti projekta Prostor tišine Tima Etchellsa in Anta Hamptona, »avtomatske« predstave, ki jo izvajajo kar udeleženci sami. Po dva in dva obiskovalca bosta z zvočnimi navodili vstopala v Narodno in univerzitetno knjižnico in se prebijala mimo kupov knjig. »Gre za odpiranje romantičnih razsežnosti branja in spraševanje, kdo so notranji glasovi, ki v naši glavi berejo,« meni Novak.

Sicer pa bo festival odprla predstava Gremo vsi!Mareta Bulca, ki je tematsko vezana na migracije, predvsem pa na vprašanje, ali bi se bilo smiselno izseliti iz Slovenije. Domači režiser je na kup zbral prekaljene glasbenike, saj se ti pogosto selijo, ki pa doslej povečini še nimajo gledaliških izkušenj.

Med Azijo in neonkami

V tokratnem festivalskem fokusu je azijska plesna platforma, ki jo je programsko zgradil singapurski plesni kritik Tang Fu Kuen. Izbral je predstavnike mlajše generacije, ki so v gibalnem izražanju izrazito posebni in izrazno jasni, posebej blizu pa jim je konceptualni pristop. Kurator tega odseka se je osredotočil predvsem na solo plesne predstave, ki v azijskem kontekstu še vedno predstavljajo fenomen.

Festivalski sklop Ob dogajanje bo ponudil še številne delavnice in pogovore z umetniki, v različnih kotičkih mesta pa so snovalci Svetlobne gverile postavili inštalacije neonskih napisov, ki se vežejo na Etchellsovo literarno ustvarjanje.