Spletni prodajni velikan Amazon kupcem zgoščenk ali vinilnih plošč že nekaj časa navrže še isto glasbeno vsebino v mp3-formatu. Zdaj se je takšno strategijo odločil prenesti še na knjižni trg. V podjetju namreč napovedujejo, da bodo od prihodnjega meseca kupcem tiskanih knjig ponujali možnost nakupa digitalne oblike po tako imenovani diskontni ceni, ki ne bo presegala 2,99 dolarja, ali pa jim jo bodo primaknili kar brezplačno. S programom, ki bo vključeval več kot 10.000 naslovov, naj bi pritegnili veliko število tistih bralcev, ki so se doslej vztrajno otepali elektronskih knjig. Amazon bo s to ponudbo poskušal najprej premamiti ameriške kupce, a bo po mnenju strokovnjakov želel z njo kaj kmalu prodreti tudi drugam, čeprav je uspeh, glede na za zdaj zgolj butično prodajo elektronskih knjig v evropskem prostoru, zunaj meja ZDA precej vprašljiv.

Ne povsem nova ideja

Kot ob skorajda sleherni novosti se tudi na tem terenu krešejo mnenja, kje gre iskati pozitivne in kje negativne točke takšnega ravnanja. »Dvomim, da si kaj takega kupci sploh želijo, saj se večina odloči za branje v enem izmed formatov. Morda bi bilo to koristno zgolj za posameznike, ki doma še vedno v roke raje vzamejo fizično knjigo, medtem ko jim nekje na poti pride prav digitalna verzija,« ugotavlja Philip Jones, urednik pri britanski reviji The Bookseller.

Komentator knjižnega trga Neill Denny pa išče pozitivnejše plati: »Velik problem digitalnih knjig je pač v tem, da kupec ne postane njihov lastnik, temveč dobi zgolj licenco zanje, kar pomeni, da jih najame. Potemtakem je ponudba, znotraj katere bralec dobi tako fizično kot e-knjigo, izjemno privlačna.« In dodaja: »Na tak način so založniki našli recept, kako prodajo analogne oblike uspešno prenesti na digitalno verzijo.«

Robert Volčanšek, vodja spletnega poslovanja v Mladinski knjigi Trgovini, pojasnjuje, da je takšno iskanje sinergije med fizičnimi in e-knjigami pravzaprav že stara ideja, se pa doslej resda še ni pojavila neka resna iniciativa, ki bi zaživela tudi v praksi. Do zdaj so obstajali le poskusi pri posameznih knjigah, običajno prodajnih uspešnicah.

Revolucija po slovensko

Na področju elektronskega branja je do nekakšne revolucije pri nas prišlo poleti, ko smo dobili kar dve prodajalni e-knjig v slovenskem jeziku, in sicer Biblos (ponuja okoli 500 naslovov), nastal je pod okriljem Študentske založbe, ter eknjige.emka.si (tu je za zdaj nekaj več kot 200 del), ki jo je odprla založba Mladinska knjiga. Slednja, ki digitalne knjige vzporedno še vedno ponuja v iBookstore, ima od aprila lani kar 250-odstotno rast prodaje nefizičnih knjig, a še vedno lahko govorimo o precej skromnih številkah. »Ugotovili smo, da se v digitalni verziji najbolje prodajajo tisti naslovi, ki jih ponudimo istočasno s tiskano obliko, saj na tak način promoviramo obe naenkrat. Tako bosta v kratkem še isti dan izdani obe verziji težko pričakovanega Inferna Dana Browna,« je razkril Robert Volčanšek.

Sogovornik zatrjuje, da Mladinska knjiga že razmišlja o podobnih strategijah, kakršne v kratkem naklepa Amazon, saj tehnična podpora eknjige.emka.si to omogoča. Po vsej verjetnosti bo ob določenih tiskanih delih digitalno verzijo po nekoliko znižani ceni mogoče dobiti že do konca leta. A težko je pričakovati, da bo kateri domači ponudnik kupce lahko razveselil s tolikšnimi popusti kot Amazon, saj gre pri nas v prvi vrsti za precej manjši trg, poleg tega ima prevajanje svojo ceno, pa tudi davki v Sloveniji niso knjigi (sploh v elektronski obliki) kaj preveč prijazni.

Če se prodaja e-knjig vseskozi veča, pa navzdol postopoma drsi število prodanih elektronskih bralnikov. Ker je elektronske knjižne različice zdaj mogoče konzumirati tudi na pametnih telefonih in tabličnih računalnikih, čeprav ti prinašajo slabšo vidljivost na soncu in krajšo življenjsko dobo baterije, pri Gartnetu napovedujejo, da bo letošnji izkupiček skoraj dva milijona manj prodanih bralnikov kot lani. Volčanšek razkriva, da pri nas kar 80 odstotkov uporabnikov e-knjige bere na Applovih napravah. sk