Avtorstva česa, se je treba vprašati na tem mestu. Teksta v črnem okvirju? Potem bodo morali najprej začeti pri "avtorjih" osmrtnic.

Ideja za kampanjo Hiti počasi, ki je zmagala na razpisu Direkcije za ceste pri MZP, je nastala na brainstormingu v naši agenciji. Na kratko jo lahko povzamemo z nekaj besedami: Tako kot tobak je tudi avto lahko ubijalski produkt ob tvegani uporabi. Zaznamujmo torej avtomobile z opozorili, tako kot so zaznamovani tobačni izdelki. Že v sami kreativni osnovi je šlo za parafrazirane citate opozoril, ki jih je predpisala evropska komisija za tobačne izdelke. Izbrali smo pet opozoril in v njih samo nadomestili "kajenje" s "prehitro vožnjo". In z njimi označili avtomobilsko "embalažo".

Po tem, ko je ta ideja zmagala na agencijskem internem natečaju, smo, kot vedno v podobnih primerih, preverili, ali je bil podoben kreativni poseg že kdaj izveden. Preverili smo vse prejšnje kampanje ministrstva za promet, pa tudi vse kampanje po svetu na temo prehitre vožnje, ki so objavljene na straneh ustreznih institucij in oglaševalskih festivalov. Ker nismo našli nič podobnega, smo akcijo oddali.

Nihče od nas še ni slišal za skupino Fantom. Še manj, da je ta skupina pred dvema letoma pripravila koncept, ki naj bi bil "neverjetno podoben" naši akciji. Ko govorimo o "podobnosti", "plagiatorstvu", "citatih", "parafrazah" ipd. na področju oglaševalske kreative, se znajdemo na zelo spolzkem terenu. Ne da bi kopal predaleč po spominu, lahko navedem kar nekaj primerov, ko so si nekatere agencije "sposodile" ali "parafrazirale" naše kreativne rešitve in jih prodale svojim naročnikom. Leta 2007 smo za Sparkasse izdelali jumbo plakat in oglas s Sparkasse "supermanom" (ki je bil sicer parodija na tega junaka). Manj kot leto kasneje je začela neka druga banka uporabljati "svojega" supermana v skoraj identični drži. Človek bi pričakoval, da bomo zagnali paniko po medijih in pri oglaševalskem razsodišču, češ, kopirali so nas! Pa nismo. Zakaj? Ker Superman ni naš! Niti njihov. Oboji smo izvedli legitimni citat. Ki je bil pač časovno precej blizu. In v obeh primerih je šlo za precej veliki kampanji (paralelo si lahko ogledate na naši spletni strani www.tovarnavizij.com).

Tovrstnih primerov "podobnosti" oglaševalskih kampanj je ogromno. Če bi ta hip naključno izbrali nekaj oglaševalskih akcij v Sloveniji ali drugod, bi po izčrpnem iskanju po spletu gotovo našli kup "podobnih" ali celo "identičnih" kreativnih idej za naročnike z istega ali podobnega področja. Morje takih primerov "podobnosti" najdete na spletni strani www.joelapompe.net.

Seveda pa zgoraj navedeno nikakor ne pomeni, da je kampanja Hiti počasi plagiat Fantomovih idejnih osnutkov, ki smo jih v agenciji prvič videli šele te dni, ko smo prejeli e-pošto od Francija Smrdela, Fantom. Daleč od tega. Plagiat je namreč, tako kot v likovni umetnosti, vizualna kopija oglasa.

Mogoče je res, da obstaja določena podobnost med oglasi in plakati akcije Hiti počasi in med Fantomovimi idejnimi osnutki (črni okvir z opozorilom). Ampak nihče v agenciji Tovarna vizij za njih pač ni vedel, ne slišal, saj so bili "below the radar". Fantomovci trdijo, da so svoje osnutke ponujali ministrstvu za promet pred dvema letoma. Če so jih res, si jih je verjetno imel priložnost ogledati tudi g. Bojan Žlender, ki je kot dolgoletni predsednik Sveta za preventivo in vzgojo v prometu nesporna avtoriteta na tem področju. Ker pa je tudi predsednik komisije, ki je odločala o rezultatih omenjenega razpisa Direkcije za ceste pri MZP, mu najbrž lahko zaupamo, da ni videl nobene sporne povezave ali pretirane podobnosti med vizuali akcije Hiti počasi in Fantomovimi osnutki, sicer naša akcija verjetno ne bi zmagala na razpisu. O rezultatih je sicer odločala petčlanska komisija na podlagi zapletenega točkovanja, s pomočjo katerega so iskali hkrati najugodnejšo in najbolj kreativno kampanjo. Seveda pa je imela tudi skupina Fantom vse možnosti, da se udeleži tega javnega razpisa. Zakaj se niso, vedo samo oni.

Akcije Hiti počasi ne sestavljajo le plakati in oglasi, ampak tudi TV-spot, provokativni viralni spot (ki ga objavljamo prav te dni), radijski spoti, remake pesmi Hiti počasi Andreja Šifrerja v izvedbi Murata in Josa, bannerji, spletna stran www.hitipocasi.com in še in še. Upam, da nas Fantom ne bo obtožil, da je vse to plagiat njihove Zdrave pameti.

Še nekaj besed o proračunskih stroških. Fantomovci trdijo, da njihov koncept ne bi obremenjeval državnega proračuna. Le kako, se sprašujem. Tako, da ne bi bilo medijskih objav, ki predstavljajo daleč največjo postavko v proračunu akcije? Koliko predstavnikov ciljnih javnosti bi taka akcija potem dosegla in ali bi dosegla svoj namen? Ali tako, da bi medijske objave sponzorirala zasebna ali javna podjetja? V tem primeru bi šlo za sponzorsko akcijo, ki bi bila bistveno manj kredibilna. Po vsej verjetnosti pa zaradi strogih pravil javnih razpisov povsem nesprejemljiva za ministrstvo za promet.

Za konec pa še demistifikacija proračuna za akcijo Hiti počasi. Proračun akcije je natančno 128.197,42 evra + DDV. Od tega je medijskemu zakupu namenjenih 71.386,42 evra. Kreativnim rešitvam in produkciji številnih vizualov ter velike količine promocijskega materiala, dveh TV-spotov, petih radijskih oglasov, produkciji komada Hiti počasi itd. pa 56.711 evrov. Koliko ostane agenciji za polletno vodenje vseh aktivnosti, lahko izračunate sami. Vse drugo je čista fantomska demagogija.