Zdaj kandidate imenuje državni zbor na predlog predsednika republike, po novem pa bi to storila vlada na predlog ministra za pravosodje. Tako bi bilo lahko neustavno tudi predlaganje v vseh primerih, ki so navedeni samo v zakonu - to je tudi v primeru varuha človekovih pravic in guvernerja Banke Slovenije.

Na ministrstvu za pravosodje so na naše vprašanje, ali je neustavna tudi predlagalna funkcija v teh primerih, odgovorili: "Iz stališča ustavnega sodišča in strokovnih pravnih mnenj izhaja, da bi bilo treba tudi na drugih področjih, ki urejajo predlagane pristojnosti predsednika republike, zagotoviti pravno ureditev v skladu z ustavo." Po njihovem mnenju bi veljalo to neskladnost odpraviti tudi pri drugih zakonih, ki pa niso v njihovi pristojnosti. Dodajmo, da je predlagalna funkcija predsednika zapisana tudi pri guvernerju in varuhu človekovih pravic.

Povsem različna strokovna mnenja

V stroki so mnenja glede tega deljena. Ministrstvo se sklicuje na mnenje dr. Mihe Ribariča, svetovalca nekdanjega predsednika republike Milana Kučana. Ta je namreč ob 10. obletnici ustave zapisal, da bi morali pristojnosti, ki jih predsedniku republike daje zakon, ali zapisati v ustavo ali v ustavo dodati, da lahko pristojnosti predsednika določa tudi zakon.

Podobno razmišlja tudi dr. Igor Kaučič z ljubljanske pravne fakultete: "Predsednik republike ima predlagalno funkcijo samo tam, kjer mu to predpisuje ustava. To je pri predsedniku vlade, ustavnih sodnikih in sodnemu svetu."

Drugače pa meni dr. Lojze Ude, prav tako z ljubljanske pravne fakultete. Pri tem se sklicuje na določbo ustave, ki pravi, da predsednik republike imenuje državne funkcionarje, kjer je to določeno z zakonom. "Če jih lahko imenuje, jih lahko tudi predlaga," razmišlja Ude in dodaja, da gre tu za pravno načelo "od večjega k manjšemu".

Lani že opozorilo ustavnega sodišča

Sicer pa Ude meni, da bi na tak način lahko predsedniku republike odvzeli predlagalno funkcijo tudi pri guvernerju Banke Slovenije. "Očitno bo vlada izhajala iz stališča, da takšna pristojnost predsednika ni opredeljena v ustavi in jo je treba izločiti," pravi Ude. "Gre za merjenje moči med predsednikom republike in vlade."

Vprašanja ustavnosti predlagane funkcije predsednika republike se je sicer lani dotaknilo tudi ustavno sodišče. Čeprav so vprašanje ob presojanju ustavnosti razrešitve sodnika računskega sodišča posebej izpostavili, nanj niso odgovorili. Zapisali so le: "To ni predmet spora v tej zadevi."