KRIVA JE TEHNOLOGIJA

Živalski "psihoanalitiki" so bili očitno v zmoti, saj je bila za čudno obnašanje delfinov in kitov kriva napredna tehnologija. Znanstveniki iz Velike Britanije in s Kanarskih otokov so namreč ugotovili, da proces, ki je navadno vzrok smrti pri potapljačih, če se prehitro dvignejo na površje, povzroči smrt tudi pri morskih sesalcih. In razlog za prehitro dviganje na površje pri kitih in delfinih je prav radar. To so namreč ugotovitve španskih strokovnjakov, potem ko so pregledali ostanke štirih kitov, ki so januarja poginili na južni španski obali. Britanska mornarica je nato priznala, da je prav v tistem času uporabljala radarje na območju blizu Gibraltarja. Na težave, ki jih radarji povzročajo morskim sesalcem, so opozorili tudi Združeni narodi, v Veliki Britaniji pa so analize trinajstih na obalah poginulih kitov pokazale, da so živali umrle zaradi težav z dekompresijo.

DEKOMPRESIJSKA BOLEZEN

Vse kaže, da radarji zmotijo sistem, ki ga živali uporabljajo za navigacijo, kar povzroči težave z orientacijo, napačno ocenitev globine, v kateri so, in prehiter dvig na površje. Posledica te napake "v sistemu" sta dekompresijska bolezen in povečana vsebnost dušika v krvi, ki povzroči v žilah mehurčke, ti pa usodne poškodbe žil in notranjih organov. "Prepričani smo, da zvok radarjev pri kitih povzroči paniko, zaradi česar se prehitro dvignejo na površje. V krvi se naredijo dušikovi mehurčki, ki ustvarijo naglo dekompresijo," je za Sunday Times povedal veterinar patolog z univerze v Gran Canarii Antonio Fernandez . Nov nadzorni sistem, ki ga uvajajo v britanski mornarici, naj bi ob zaznavanju morskih sesalcev radar samodejno preklopil na tako imenovano pasivno funkcijo, ki jo vojaške ladje sicer uporabljajo za odkrivanje sovražnika. Na seznamu, ki bo vnesen v novo programsko orodje, je 120 morskih živalskih vrst, britanska mornarica pa bo sistem vpeljala leta 2008. Vse zvoke, ki jih bo pasivni radar ujel v premeru treh kilometrov, bo program najprej primerjal s seznamom omenjenih 120 vrst, aktivni in pasivni radar pa se bosta vključevala odvisno od zvokov, ki jih bosta prejemala iz morja. Aktivni radar deluje po principu odbijanja zvoka od objekta, ki ga je zaznal, s čimer se določa tudi oddaljenost objekta v morju. Vprašanje je torej, zakaj takšnega sistema niso vpeljali že prej.

ZA OBOROŽITEV 70-KRAT VEČ

"Mornarica si želi biti okolju prijazna. Sistema nismo uvajali, saj smo v zadnjih letih v floti uveljavljali nekatere varčevalne ukrepe," je povedal Matt Summers , morski biolog pri britanski kraljevi mornarici. Zanimivo pri tem je, da je mornarica na svoje štiri fregatne ladje hkrati že namestila izjemno močan nizkofrekvenčni ter zelo drag radarski sistem z oznako 2087, za katerega Summers priznava, da lahko škodi življenju morskih sesalcev. Omenjeni sistem je vojsko stal 160 milijonov funtov, kar je skoraj 70-krat več od sistema za varovanje kitov in drugih živali v morju. "Nizkofrekvenčni radar lahko potuje več kot sto kilometrov daleč, medtem ko sistem varovanja le dva ali tri," na očitno težavo opozarja Liz Sademan, ena od ustanoviteljic sklada za varovanje morskih sesalcev.