Dars in Uprava RS za zaščito in reševanje sta se tokrat izkazala z vzornim sodelovanjem, tako da so gasilci razdelili več kot tisoč malic čakajočim na odstavnih pasovih.

Brez tovornjakov poldrugi dan

Kalvarija tovornjakarjev se je začela v ponedeljek ob tretji uri zjutraj, ko so vozila zaradi italijanske zapore začeli izločati že na naših avtocestah, največ na primorski avtocesti. Samo zaradi tega so izločili 1.800 tovornjakov, kar bi, če bi jih prav vse postavili enega za drugim, tvorilo kar 15 kilometrov dolgo kolono. V ponedeljek zvečer pa je Dars zaprl avtoceste tudi za notranji tovorni promet, tako da so tovorna vozila izločali tudi na gorenjski, dolenjski in štajerski avtocesti. Samo na območju PU Ljubljana je bilo v tem času izločenih dva tisoč tovornjakov. »Največ težav predstavlja pomanjkanje prostora za parkiranje izločenih tovornih vozil. Zaradi tega se morajo vozila ustaviti na odstavnih pasovih, kar povzroča oviranje prometa tudi na zaviralnih in pospeševalnih pasovih. Zaradi ustavljenih vozil je bilo oteženo tudi pluženje. Policisti so bili ves čas izločanja na cestnih odsekih avtocest in opravljali naloge za zagotavljanje prometne varnosti,« je povedal Vinko Stojnšek, tiskovni predstavnik PU Ljubljana. S PU Koper so sporočili, da natančnega števila izločenih tovornjakov sicer nimajo, a so tovorna vozila stala od nekdanjega mejnega prehoda Fernetiči pa vse do razcepa za Divačo na cesti A3. Polna so bila tudi vsa parkirišča na območju nekdanjega mejnega prehoda in na Povirju. Po slovenskih cestah se sicer v povprečju vsak dan vozi od šest do sedem tisoč težkih tovornih vozil.

Potreba po stalni pripravljenosti razdeljevalcev hrane

Glede na poročilo Uprave RS za zaščito in reševanje je razdeljevanje malic potekalo brez težav. Pet gasilcev je razdeljevalo hrano na območju Ljubljane, štirje na celjskem, dva na dolenjskem in štirje na primorski avtocesti. Vsi so poudarjali, da je Dars dobro organiziral varnost na avtocesti, da pa bi se bilo v prihodnje treba vnaprej dogovoriti (tudi s sklenitvijo pogodbe med Darsom in kakšnim od gasilskih društev) o pomoči v takih primerih. Na postojnskem so poudarjali, da je bilo kljub varovanju z Darsovimi vozili razdeljevanje precej nevarno, saj so tovornjaki stali na odstavnem pasu, medtem ko je promet osebnih vozil mimo potekal normalno. Hrano so tako prejeli vsi, ki so obstali na odstavnem pasu, medtem ko so si vozniki, ki so jih usmerili na počivališča, lahko pomagali sami. Smo pa naleteli na španskega voznika tovornjaka, ki je zaman čakal na pomoč na odstavnem pasu. »Nisem vedel, ali je kakšna pomoč sploh organizirana, zato sem se odpravil peš proti prvemu izvozu in na obrobje Ljubljane. Doma v Španiji nas v takih primerih usmerijo na velika urejena parkirišča z dvoranami, kjer nam voznikom razdelijo tudi hrano in pijačo,« je razložil nekoliko izgubljeni španski voznik. Gasilci, ki so razdeljevali hrano, pa so poročali, da od voznikov kakšnih hujših pripomb niso slišali.

Po sprostitvi prometa zastoji na mejnih prehodih

Včeraj dopoldne so italijanske oblasti promet sprostile, tako da je tudi Dars postopoma začel pošiljati konvoje tovornjakov nazaj na avtocesto. A to ni preprečilo hudih zastojev na mejnih prehodih s Hrvaško, še huje pa je bilo na Madžarskem, kjer so oblasti prav tako zaprle promet za tovorna vozila. »Ko je v ponedeljek zvečer začelo močno snežiti, smo začeli izločati tudi tovorna vozila v notranjem prometu. Prav tako pa smo o zaporah obvestili naše kolege upravljalce avtocest v Avstriji, na Hrvaškem in Madžarskem, kjer so prav tako začeli z izločanjem tovornjakov. Tako sodelovanje med upravljalci je nujno in načeloma tudi dobro sodelujemo,« je pojasnil Marjan Koler iz Darsove službe za komuniciranje. Tako je bil letos že enkrat tak podoben primer 18. januarja, ko je Madžarska zaradi težav s snegom prepovedala tovorni promet na cestah iz Avstrije, Slovenije in Hrvaške. Tudi Hrvaška zapira mejne prehode ob večjem sneženju. Vsak upravljalec ima sicer pristojnosti, da omeji promet določenih kategorij vozil na določenih odsekih, ki jih upravlja, če vremenski ali kaki drugi razlogi ne zagotavljajo varne vožnje. Tako Italija kot Slovenija in v prejšnjem primeru Madžarska niso dobesedno zaprle mej, temveč so na določenih avtocestnih odsekih v svoji pristojnosti omejili promet tako, da so prepovedale vožnjo tovornim vozilom.

Povračilni ukrep Italije?

Predsednik sekcije za promet pri Obrtni zbornici Slovenije Andrej Klobasa sicer pravi, da sta Dars in policija ravnala prav, ko sta v ponedeljek začela izločati tovornjake. A je po njegovem mnenju policija, ki je sledila navodilom Darsa, naredila napako, ko je kolegom na Madžarsko, Hrvaško in v Avstrijo poslala napačno depešo, naj pred slovensko mejo zaustavijo vse tovornjake v tranzitu. Tako so v kolonah ostali tudi slovenski avtoprevozniki. »V sekciji za promet smo morali sami ukrepati in pri Madžarih tudi dosegli, da so čez mejo spuščali v Sloveniji registrirana vozila. Pri Darsu so namreč popolnoma nesposobni – tako komunikacijsko kot operativno. Polovica šefov bi morala takoj odstopiti. Policisti pa so bili arogantni in niso želeli pomagati. Ni jim mar, če stoji cel transport, s tem pa tudi celotno gospodarstvo,« je bentil Klobasa.

Italijansko odločitev, da avtocesto zaprejo kar 24 ur pred napovedanim sneženjem, pa je označil za »povračilni ukrep«. »To je bila lekcija, ker Dars 8. decembra na cestah ni storil, kar bi moral, zaradi česar so ostali vozniki tovornjakov ujeti na primorski avtocesti tudi po 14 ur in več. Zato so v Italiji nastajale strašanske kolone. Zdaj so nam vrnili milo za drago.«

Prepričan je, da bi morala tako prometno kot zunanje ministrstvo odločno protestirati pri italijanskih kolegih, a tega niso storili. »Zato smo v sekciji za promet zopet ukrepali na lastno pest. Noč iz ponedeljka na torek sem prebedel in obveščal italijanska prevozniška združenja o početju njihove vlade. Prosil sem jih, naj urgirajo, da se vsaj tisoč tovornjakov spusti do Benetk in s tem zmanjša kaos v Sloveniji. Kot smo videli danes, so italijanska združenja uspela izsiliti od svoje vlade, da so kamione spustili čez mejo,« je še dodal Klobasa.