Politično oglaševanje je stalnica volilnih kampanj, v zadnjih letih pa se z vsakimi volitvami strmo vzpenja tudi uporaba spleta in družbenih omrežij. Zgodovinsko se sicer omenjajo ameriške predsedniške volitve leta 2008, ko je fenomen družbenih omrežij ključno vplival na volilni izid. Barack Obama je imel takrat denimo štirikrat več sledilcev na Facebooku kot John McCain. Pa v Sloveniji? Predsedniške volitve so tik pred vrati, že bežen pogled po »spletišču« pa odkrije, da se naši predsedniški kandidati zavedajo pomembnosti družbenih omrežij. Bolj ali manj.

Borut Pahor je v virtualnem svetu najbolj aktiven. Poleg svoje uradne spletne strani in Facebook ter Twitter računa, ki jih imajo sicer vsi trije predsedniški kandidati, objavlja vsebine še na portalih Youtube, Flickr in Vimeo, kot prvi pa se lahko pohvali s svojo mobilno aplikacijo za operacijske sisteme iOS in Android. Milan Zver in Danilo Türk sta prav tako aktivna na portalu Youtube, slednji pa denimo objavlja še na portalu This Is My Jam, kjer vsak petek objavi svoj glasbeni izbor in ga pospremi s kratkim komentarjem.

Kot pravijo v predvolilnih taborih predsedniških kandidatov, je za vse tri kandidate spletna kampanja pomembna predvsem zaradi komunikacije, osebnega stika in odzivov, ki jih omogoča. Vsi trije so bili na družbenih omrežjih prisotni že pred začetkom volilne kampanje, v zadnjem času pa so spletne aktivnosti še okrepili. Borutu Pahorju kot vir objav dobro služijo delovni projekti »Skupaj – spodbujajmo drug drugega« in prenosi dogajanja v živo prek spleta. Danilo Türk se je v duhu novih tehnologij nedavno udeležil spletne debate za spletno generacijo, Milan Zver pa stavi na bolj klasične objave.

V vseh treh taborih ocenjujejo, da spletna kampanja vsekakor ni zgolj spremljevalna, temveč tesno prepletena s celotnim projektom. V Pahorjevem taboru denimo ocenjujejo, da jim vzame približno 20 odstotkov časa. Kljub temu so se vsi trije odločili, da zanjo namenijo zgolj minimalna sredstva (najem spletnih domen, občasni spletni oglasi), hkrati se nobeden od kandidatov ni odločil za sodelovanje s spletnimi strategi pri spletnem komuniciranju.

Vsi trije kandidati so soudeleženi pri objavah na spletu. Pahor in Türk svoje tvite podpisujeta s kraticami (bp in dt), medtem ko je Zver celotno Twitterjevo domeno prevzel nase in to počne skupaj s soprogo.

»Letošnje kampanje predsedniških kandidatov so z vidika interneta povsem povprečne,« meni Roni Kordiš, znani bloger in poznavalec spleta. »Štabi predsedniških kandidatov niso postregli z nobenim presežkom oziroma inovativno idejo«. Kordiš meni, da je kljub velikemu poudarku na uporabi družbenih omrežij »število njihovih sledilcev oziroma oboževalcev precej nizko«. To je posledica dejstva, da se priprave na spletno kampanjo pri nas začnejo šele nekaj mesecev pred uradno kampanjo, ko je te konec, pa se za naslednjih pet let na volilce pozabi, ocenjuje Kordiš. Sicer pa število sledilcev na Twitterju in oboževalcev na Facebooku ni merodajna informacija, ki bi kar koli pomenila ali odločala na volitvah.

@BorutPahor 2396 TW-sledilcev, FB 6764,

@DaniloTurk20121239 TW-sledilcev, FB 11.144,

@MilanZver 2585 TW-sledilcev, FB 5301.

Kordiš predlaga, da kandidati svoje sledilce ali oboževalce povabijo na druženje v živo, kjer si lahko ti ustvarijo bolj neposreden vtis o osebnosti predsedniškega kandidata. Predvsem pa bi morali potencialne volilce precej bolj vpeti v oblikovanje svojih idej oziroma uporabiti ideje volilcev za izboljšanje svoje kampanje.

Podobno letošnjo kampanjo vidi tudi Domen Savič, moderator in urednik portala E-demokracija. »Spletni podaljšek letošnje predsedniške predvolilne kampanje, tako kot kampanja sama, po mojem mnenju ne predstavlja nekega komunikacijskega presežka, lahko bi celo rekel, da gre za nujno zlo volilnega rituala. Spletna mesta vseh treh kandidatov so skoraj identična tako po informacijski strukturi, vsebini kot oblikovanju,« meni Savič. V primerjavi s prejšnjimi predsedniškimi volitvami Savič opaža »ponavljanje vzorca enosmerne komunikacije oziroma generiranja lažne bližine, ki bo po volilni nedelji tudi letos zelo verjetno hitro presahnila«.