Projekt zaobjema dva dela: Orkestrsko akademijo - Mednarodni orkester Maribor 2012, ki dela pod dirigentskim vodstvom nemškega dirigenta in skladatelja Klausa Arpa in naše čedalje bolj uveljavljene dirigentke in umetniške voditeljice Festin Žive Ploj Peršuh, ter Akademijo Branimirja Slokarja, kamor sodijo mojstrski tečaji za orkestrske inštrumente, koncertne mojstre in dirigente. Branimir Slokar uživa kot pedagog in solist izjemen ugled v tujini in na njegovo priporočilo so zdaj Slovenijo obiskali številni ugledni pedagogi ter vodili mojstrske tečaje.

Po vadenju na oder

Mlade po trdem delu v orkestru in na mojstrskih tečajih čakajo nagrade v obliki koncertov. Že na otvoritvenem koncertu sredi julija se je orkester na odru Slovenske filharmonije družil s pihalci po izboru profesorja Slokarja, pretekli petek pa so pod taktirko Klausa Arpa igrali zelo zahteven program - Brahmsove Variacije na Haydnovo temo (op. 56), Lebičevo skladbo Za godala/Per Archi, Haydnovo Simfonijo št. 102 v B-duru ter Četrto simfonijo Čajkovskega v f-molu. Koncert so ponovili tudi v Čedadu. Ta konec tedna pa se je odvil še mini tolkalni festival XYLODRUM, drugi po vrsti; najprej se je predstavil odličen tolkalni pedagog in solist Peter Sadlo, med drugim član Münchenskih filharmonikov, nato pa še nizozemski dvojec Drumbassadors, tudi gost letošnjega BUMfesta v Žalcu.

Ta teden so se na zaključnih koncertih posebej predstavili udeleženci mojstrskih tečajev, pri posameznem profesorju je bilo v povprečju po dvanajst tečajnikov. S pozavnisti je delal prof. Slokar, s fagotisti prof. Gustavo Núnez, z oboisti prof. Emanuel Abbühl, s trobentači prof. Hans Gansch, z dirigenti prof. Klaus Arp, koncertne mojstre pa je vodil prof. Gregory Ahss (ta delavnica je bila prvič in je v taki obliki skupaj z orkestrom unikatna). Na koncertih so se predstavili še tečajniki profesorja Radovana Vlatkovića na francoskih rogovih, violinisti, ki so obiskovali tečaj profesorice Latice Honda -Rosenberga, ter violončelisti profesorja Martina Ostertaga. Flavtiste je mojstril prof. Felix Renggli, klarinetiste prof. François Benda in kontrabasiste prof. Božo Paradžik. Zaključni koncert čaka le še timpaniste iz mojstrskega razreda prof. Raymonda Curfsa nocoj, v ponedeljek, ob 20. uri na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani. Na vseh koncertih so prisotni tudi pianisti, ki so po besedah dirigentke letos sploh izjemni.

Neprofitno razmišljanje

Podobnih orkestrskih akademij je v svetu kar nekaj in tudi slovenska različica je imela avdicije po več evropskih mestih. "Za razliko od drugih je naš projekt poseben v tem, da povezuje tako orkestrsko akademijo kot mojstrske tečaje, kar je v tako zgoščenem času težko organizirati," je izpostavila Živa Ploj Peršuh. Pri tem se ji zdi najpomembnejši izbor profesorjev, ki delajo z mladimi; ni nujno, da so to največje zvezde svojih inštrumentov, ampak da so cenjeni kot izjemni pedagogi. Tak je recimo koncertni mojster Gregory Ahss, tesen sodelavec slovitega maestra Claudia Abbada, ki mu je v Sloveniji menda všeč ravno to, da orkester ni komercialno naravnan, temveč izobraževalno. "Orkestra ne oblikujemo le iz najboljših glasbenikov, ki bi jih potem skozi leta dopolnjevali, ampak vsako leto razpišemo novo avdicijo in orkester postavimo na novo. Dobimo zelo dober simfonični orkester, ki pa ga ne prodajamo naprej. Dobička torej ne ustvarjamo, tudi sicer nismo dobičkonosna organizacija," je poudarila dirigentka.

V teh dneh pa je pogrešala več zanimanja slovenske glasbene javnosti, čeprav recimo tutorji, ki pomagajo mladim (solisti naših orkestrov Kacjan, Kotar, Podlesek, Kosem...), zelo cenijo gostujoče profesorje. Dirigentka pravi: "Te pedagoge bi bilo vredno priti vsaj pogledat! Profesor kontrabasa Božo Paradžik je ta hip nedvomno velik zvezdnik, ki smo ga dobili po srečnem naključju in do njega študentje nimajo vsako leto dostopa. Drugače je z Radovanom Vlatkovićem, s katerim lahko slovenski glasbeniki stopijo v stik po rogistu in profesorju Boštjanu Lipovšku."

Potencial za kulturni turizem

Živa Ploj Peršuh bo v sredo dirigirala celovečerni koncert v Slovenski filharmoniji, s tem se bo dogajanje v Ljubljani zaključilo. Že naslednji dan orkester potuje na koncert v St. John's Smith Square v olimpijski London, v petek pa še v Avditorij Municipal v Salcedo de Caselas v Španijo. Program, ki ga je izbrala dirigentka, bo isti, solist na pozavni bo Branimir Slokar (igral bo v koncertu za pozavno skladatelja Nina Rote), izvedli pa bodo še Rapsodični ples U. Kreka, Igro s kartami I. Stravinskega ter Dvorakovo Simfonijo št. 8 v G-duru op. 88.

Dirigentka: "Oba z Arpom sva izbrala redkeje izvajana, a zahtevna dela, pomembno se nama je zdelo tudi, da je imela vsaka orkestrska sekcija v času študija dovolj dela. Arp se je recimo odločil za humorno Haydnovo Simfonijo št. 102, sama pa sem izbrala ravno tako duhovito Igro kart Stravinskega. Tudi Dvorakova Osma simfonija je primer dobre vzgoje za orkestraše; ne le da preigrajo note, ampak da razumejo funkcioniranje orkestra. Pomembno je tudi, da igrajo kakšno neznano delo, kot sta letos Krekov Rapsodični ples in Lebičevo delo Za godala. Ker sta obe deli zelo ritmični in dobro orkestrirani, lahko mladi od tega veliko odnesejo."

Takšno srečanje ima velik potencial tudi za kulturni turizem, so prepričani organizatorji, zato so se letos povezali z Adrio Airways in nekaj staršev glasbenikov je že izkoristilo ugodno ponudbo letalskih kart in hotelskih kapacitet ter v teh dneh obiskalo Slovenijo. Tudi mladi glasbeniki, ki pridejo na takšna srečanja in živijo z mestom, se po tem radi vračajo, pravijo izkušnje.

Projekt je finančno podprla Evropska unija, naše ministrstvo, pristojno za kulturo, ga je podprlo le moralno, medtem ko je srbsko ministrstvo za kulturo izrazilo podporo v višini 20.000 evrov. "Smo majhen delovni tim, tako da vsak dela vse; četudi dirigiram, to ne pomeni, da ne prevažam profesorjev od hotela do koncertne dvorane in nazaj, organiziram vegetarijansko prehrano... Vse to sodi v organizacijsko delo, in ko bodo 5. avgusta Ljubljano zapustili zadnji tečajniki, bomo nekaj dni lahko celo počivali," še pravi Živa Ploj Peršuh. Projekt se povsem zaključi šele decembra, saj udeležence takrat čaka še en mednarodni koncertni sklop.