S tem dogodkom bo pognan Mesec italijanske kulture, ki bo potekal pod pokroviteljstvom predsednika Republike Italije Giorgia Napolitana in prepletel italijansko modo, zgodovino, likovno ter glasbeno umetnost in še kaj. Tako bodo ponujeni še razstava Imago Trieste, fotografska razstava kopij Ravenskih mozaikov, multimedijski projekt Istra skozi čas, razstava digitalnih umetnosti Fabia Fonde ali koncert pianistke Martine Frezzotti.

Od olimpijca do modnega velikana

Ottavio Missoni se je leta 1921 rodil v Dubrovniku grofici Teresi De Vidovich in morskemu kapitanu Vittoriu Missoniju. Mladost je posvetil kraljici športov, atletiki, in je leta 1939 postal svetovni študentski prvak v teku na 400 metrov, leta 1948 pa je v isti disciplini nastopil na olimpijskih igrah v Londonu.

Tedaj je italijansko reprezentanco oblekel tudi v svoje trenirke iz volne, kajti takoj po drugi svetovni vojni je s prijateljem Giorgiem Oberwegerjem odprl delavnico, v kateri sta proizvajala to priljubljeno športno oblačilo. K športu se je posredno vrnil, ko je pred dvema letoma oblikoval kostume nastopajočih na otvoritveni slovesnosti svetovnega nogometnega prvenstva v Južni Afriki.

Kmalu po nastopu na olimpijskih igrah je srečal svojo bodočo ženo Rosito Jelmini, družina katere se je ponašala z modnim zaledjem, saj je imela v lasti tovarno šalov in izvezenih tkanin. Zakonca sta znamko Missoni začela graditi leta 1953, ko sta v bližini Vareseja odprla delavnico pletenin, pet let pozneje pa sta predstavila prvo manjšo kolekcijo oblačil, poimenovano Milansko simpatiziranje.

Že na začetku kariere sta prisegala na kolaž intenzivnih barv, spoj črt, razne geometrijske in cikcak vzorce ter uporabo različnih materialov, od volne in bombaža pa do lana in svile, po čemer znamka Missoni slovi še danes. Njihova posebna specialiteta so bile trikotaže, pri katerih se vzorci ustvarjajo iz kombiniranja niti različnih barv. Za vsako kolekcijo naj bi v podjetju uporabljali več kot 20 različnih tkanin in okoli 40 barv, iz česar se je razvila že prava umetnost.

Missonijeva oblačila so modne steze prvič zavzela leta 1960, svetovno prepoznavnost pa so si izbojevala sedem let pozneje na modni reviji v palači Pitti, ko je Rosita manekenkam tik pred odhodom na modno brv ukazala, naj slečejo nedrčke, ki niso bili barvno usklajeni s prosojno črno tkanino. Zaradi razgaljenih manekenk je bila modna sfera sicer šokirana, vendar je ta poteza odmevala v medijih, kar je za to znamko seveda pomenilo gromozansko reklamo.

Ni ga mogoče kopirati

Čeprav je bilo podjetje Missoni v začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja na vrhuncu ustvarjalnih moči, kar je potrdilo tudi prejetje prestižnega priznanja za modno oblikovanje marcus fashion award leta 1973, se je Ottavio začel pomikati še proti nekoliko drugačnim projektom, kot je oblikovanje kostumov za La Scalo ali ustvarjanje tapiserij in drugih izdelkov za opremljanje doma, leta 1982 pa je dal na trg tudi svoj prvi parfum.

Sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja so podjetje, v katerem je danes več sto zaposlenih, prevzeli trije Ottavijevi in Rositini otroci ter znamko s tradicijo nekoliko pomladili. Leta 1998 so na trg poslali linijo M Missoni, leta 2002 pa še Missoni Sport, ki sta cenovno nekoliko dostopnejši širšim množicam, saj kreacije te modne hiše sicer dosegajo ceno več tisoč evrov.

Pri oblikovanju ostajajo zvesti unikatnim pleteninam in dekorativnim vzorcem, a tu in tam vnašajo duh sodobnega časa. "Danes, ko je oblikovanje prevzela hči Angela, je opazen drugačen pristop, čeprav se tudi ona vse bolj vrača h koreninam znamke, ki predstavljajo brezčasnost. Mnogi so Missonija skušali kopirati, a je vselej ohranil svoj prepoznaven slog," pojasnjuje modni poznavalec Rok Lasan.

Talent, disciplina in strast

Na mariborski razstavi, odprtja katere se bo ob drugih pomembnih gostih udeležil tudi Ottavijev sin Luca Missoni, kreativni direktor moške kolekcije in linije Missoni Sport, bo ugledni oblikovalec skozi serigrafije, grafike, risbe, fotografije, tapiserije in tkanine predstavljen v trojni vlogi, kot športnik, umetnik in stilist.

"Ob zasledovanju razvoja Missonijevih ikonografskih motivov in barvnega kalejdoskopa bo obiskovalec postopoma odkrival izjemno kombinacijo talenta, discipline in strasti, ki umetniško ustvarjalnost pretvarjajo v prestižno blagovno znamko svetovnega slovesa," je zapisano v spremnem tekstu k razstavi.

Missonijeve kreacije so na ogled v najbolj prestižnih muzejih in umetnostnih galerijah po svetu, med drugim so tudi del stalne zbirke v Costume Institute newyorškega muzeja Metropolitan.

Pred desetimi leti je Ottavio Missoni v okviru Modnega bazarja obiskal Slovenijo, čeprav tu še danes ne premoremo nobene trgovine, ki bi bila založena z izdelki, ki nosijo njegovo ime. Rok Lasan, ki je poskrbel, da je ta veliki modni oblikovalec prišel v našo državo, je v Ottaivu Missoniju videl družabnega, preprostega in simpatičnega človeka, ki goji nostalgičen odnos do nekdanje Jugoslavije, kjer je bil rojen.