Shema EU za trgovanje z izpusti (ETS), ki je začela veljati 1. januarja, določa, da morajo vsi letalski prevozniki, ki letijo čez njeno območje, plačati za emisije, ki jih ob tem proizvedejo. EU želi z uredbo spodbuditi letalske družbe k zmanjševanju izpustov - bodisi tako, da preklopijo na okolju bolj prijazne vire energije, ali z zmanjšanjem porabe goriva.

Predstavniki letalskih družb in proizvajalcev letal so se omenjene problematike danes dotaknili na konferenci v Singapurju, kjer se bo v torek začel največji letalski sejem v Aziji. Medtem ko okoljevarstveniki odločitev EU podpirajo, se predstavniki letalske industrije bojijo, da bi lahko davek vodil do političnih in gospodarskih zapletov.

"Moram povedati, da sem resnično zaskrbljen zaradi posledic, tudi kot proizvajalec," je povedal glavni izvršni direktor evropskega proizvajalca letal Airbus Tom Enders. "Kar se je začelo kot shema, ki naj bi prinesla rešitev za okolje, je postalo vir potencialnega trgovinskega konflikta," je dodal.

Evropski komisar za promet Siim Kallas je ob tem spomnil, da se je EU zavezala k zmanjševanju izpustov. "Nimamo dovolj razlogov ali podlage, v skladu s katero bi razveljavili zakonodajo," je povedal na forumu. Ob tem je zagotovil, da je unija pripravljena na pogovore in iskanje rešitev v okviru Mednarodne organizacije civilnega letalstva (ICAO).

Davku na izpuste nasprotuje več kot 20 držav, med njimi Kitajska, Indija, Rusija in ZDA. Peking je svojim letalskim družbam prejšnji teden celo naročil, naj davka ne plačujejo. Kallas je danes zagotovil, da se želijo izogniti morebitni trgovinski vojni. "Pripravljeni smo na kompromis, a vprašanje je, do kakšne mere," je dejal komisar.

Letalske družbe ocenjujejo, da bo shema ETS letalsko industrijo v osmih letih stala 17,5 milijarde evrov, medtem ko Evropska komisija vztraja, da bodo stroški obvladljivi.