Seveda je to zgolj teorija, številne vsakodnevne nesreče pa potrjujejo, da je marsikateremu slovenskemu vozniku primerna varnostna razdalja španska vas, o čemer zgovorno pričajo vsakodnevni dogodki na naših cestah. Toda, kaj sploh je primerna varnostna razdalja.

Ne v metrih, določamo jo v sekundah

V 44. členu ZPrCP je določeno, da mora voznik, ki vozi za drugim vozilom po istem prometnem pasu, voziti za njim na razdalji, ki ni manjša od razdalje, ki jo pri hitrosti, s kakršno vozi, prevozi v dveh sekundah (varnostna razdalja) oziroma na razdalji, določeni s prometnim znakom. Kadar se oblikuje kolona, ki vozi z zmanjšano hitrostjo, se varnostna razdalja lahko zmanjša, vendar ne sme biti manjša od razdalje, ki jo vozilo pri hitrosti, s kakršno vozi, prevozi v eni sekundi (minimalna varnostna razdalja). Skratka, pri nas se varnostno razdaljo meri v sekundah, koliko mora znašati v metrih, pa je težko določiti. Nekateri sicer celo pravijo, da jo lahko v metrih izračunamo sami, in sicer tako, da hitrost vozila pomnožimo s tri in delimo s 5,5 (na primer: 100 km/h x 3/5,5 = 54 metrov), a je to povsem ohlapen izračun, zato je primernejše in precej bolj uporabno omenjeno pravilo dveh sekund. Bistveno pa je tudi, da v vožnji ostanemo zbrani, trezni in vozimo s primerno hitrostjo. Še tako velika in dolga varnostna razdalja nam ne bo namreč prav nič pomagala, če bomo z mislimi med vožnjo drugje in ne bomo pravočasno reagirali.

"Izračun" je enostaven

Če naša varnostna razdalja resnično znaša dve sekundi, si lahko sicer enostavno "izračunamo" tudi sami. Pravilo dveh sekund namreč pomeni naslednje: ko vozilo pred nami zapelje mimo neke točke, na primer prometnega znaka, moramo mi biti pri tej isti točki v dveh sekundah (v času, ko zaporedoma izgovorimo "enaindvajset, dvaindvajset"). Če smo prej, je varnostna razdalja prekratka, če smo v dveh sekundah, ali tudi kasneje, je primerna. In zakaj ravno dve sekundi? Inštruktor varne vožnje Brane Küzmič pravi: "Če vemo, da je naš reakcijski čas od trenutka, ko zagledamo oviro, v tem primeru vozilo pred nami, ki začne zavirati, približno ena sekunda, je ena sekunda še rezerve, ki jo pri visokih hitrostih potrebujemo." Je pa treba poudariti, da to velja za avtoceste in regionalne ceste. Drugače je pri zgoščenem prometu, v mestih. Če bi tu imeli pravilo dveh sekund, bi bila razdalja prevelika, vedeti pa moramo, da če smo zelo zbrani, se reakcijski čas lahko zniža tudi do pol sekunde in tudi tu je še nekaj rezerve. Dejstvo je, da v zgoščenem prometu ne bi mogli voziti tekoče, če bi imeli varnostno razdaljo dveh sekund. Sicer pa je nekaj testov varnostne razdalje tudi na slovenskih avtocestah. Ti nam "izračun" olajšajo z velikimi talnimi oznakami, a je treba poudariti, da je zaradi teh oznak moč razdaljo določiti le pri upoštevanju predpisane hitrosti (130 km/h).

Brane Küzmič: Naši možgani delujejo kot računalnik

Retrovizor: Odločilni sekundi