Glasbila Antonia Stradivarija (1644-1737) ali Giuseppeja Guarnerija (1698-1744) že stoletja veljajo za nekaj posebnega. Glasbeniki trdijo, da prav nič ne more prekositi njihovega zvoka, znanstveniki skušajo odkriti njihovo skrivnost, novi proizvajalci pa obupano skušajo kopirati prav vse – od lesa, do laka na teh godalih. Še vedno pa ne pridejo do želenega rezultata, poroča Deutsche Welle.

Zadnja stvar, ki so se je domislili znanstveniki je celo, da je skrivnost glasbil v lesu, iz katerega so izdelana. Na prehodu iz sedemnajstega v osemnajsto stoletje je naš planet zajela "mala ledena doba“, zato je imel les takrat malenkost večjo gostoto kot les iz drugih obdobij. Toda prava skrivnost je še vedno skrita.

Toda ali so takratni mojstri dejansko imeli skrivnost, ali pa jim pripisujejo neobstoječe vrline? Claudia Fritz s pariške univerze se je odločila, da bo izvedla preprost poskus. Skupaj s sodelavci je prosila 21 glasbenikov, naj preizkusijo šest violin. Rezultati so bili presenetljivi – med temi šestimi violinami je bila ena Guarnerijeva in dve Stradivarijevi – ena od teh dveh je nastala v Stradivarijevem "zlatem obdobju“, njeno vrednost pa ocenjujejo na deset milijonov dolarjev.

Od glasbenikov so zahtevali, naj preizkusijo vsa glasbila in ocenijo, kako je igrati z vsako od njih, njihov zvok ostale značilnosti. Glasbeniki pa so morali igrati v zatemnjeni sobi in nositi očala, da ne bi mogli ugotoviti, na katero violino igrajo. Vrhunska glasbila, stara skoraj tristo let, je lahko prepoznati tudi po njihovem vonju, zato so vse violine prej napršili z istim, nevtralnim parfumom.

In kakšni so bili rezultati? Večina glasbenikov je kot najboljše izbrala novejše glasbilo, a nihče ni izbral takšne violine, ki je nastala v tovarni, temveč ročno proizvedeno. Toda takšna "nova“ glasbila stanejo veliko manj od instrumentov starih mojstrov.

Claudia Fritz je bila nad rezultati presenečena, priznava pa, da je bila velika pomanjkljivost raziskave majhno število violin. Pri iskanju bogatašev, ki so bili pripravljeni odstopiti dragocene Stradivarijeve in Guarnerijeve violine, so imeli namreč veliko težav. "Veste, strahovito težko je prepričati lastnike teh izjemno dragocenih instrumentov, da jih prepustijo rokam popolnih tujcev, ki niti ne vidijo, kaj imajo v rokah."