Pametni mobilniki, ki poleg klasičnih telefonskih funkcij omogočajo tudi delo z večpredstavnostnimi vsebinami in rabo spletnih storitev, so v letu 2011 po podatkih Simobila že presegli prodajo navadnih mobilnikov.

"Temu sledi tudi trend uporabnikov, ki redno uporabljajo prenos podatkov. Teh je po naših podatkih že prek 50 odstotkov," so za STA pojasnili v drugem največjem slovenskem mobilnem operaterju.

Vendar pa lahko pametni mobilniki s širokopasovnim mobilnim dostopom do interneta kaj hitro dvignejo količino prenesenih podatkov nad kvoto, ki jo ima uporabnik zakupljeno v okviru svojega naročniškega paketa. To lahko nato v obliki visokih računov preseneti tako nevešče kot tudi vešče uporabnike.

Da je temu tako, priča tudi nedavno opozorilo Agencije RS za pošto in elektronske komunikacije (Apek). Ta v zadnjem času opaža občutno povečanje števila pritožb in sporov, povezanih z izjemno visokimi računi zaradi uporabe prenosa podatkov preko pametnih telefonov. Od septembra naprej naj bi imeli preko 150 tovrstnih pritožb, kar naj bi bilo občutno nad povprečjem.

Svojo vlogo v tej zgodbi imajo tudi operaterji, ki ponujajo mobilni internet in prodajo daleč največji delež mobilnih telefonov na slovenskem trgu - v časniku Delo so pred časom omenjali, da se ta delež giba celo okrog 98 do 99 odstotkov.

Pojasnila Simobila potrjujejo smiselnost Apekovega opozorila. V Simobilu namreč letos beležijo povečano število pritožb zaradi povečanih stroškov - nekaj deset primerov pritožb z višjimi zneski v zadnjih treh mesecih, kar da je sicer manj kot 0,04 odstotka uporabnikov mobilnega interneta.

Kot pojasnjujejo v družbi, povečanemu število pritožb botrujeta letošnja velika rast rabe mobilnega interneta, ki sovpada z njihovo letošnjo nadgradnjo zmogljivosti omrežja in visokim deležem strank, ki uporabljajo pametne mobilnike.

V največjem slovenskem mobilnem operaterju Telekom Slovenije, ki storitve mobilne telefonije trži pod blagovno znamko Mobitel, so medtem za STA pojasnili, da je reklamacij z naslova visokega računa zaradi prenosa podatkov v mobilnih omrežjih zelo malo, ker da so slovenski uporabniki dobro seznanjeni s sodobnimi tehnologijami in osveščeni glede porabe.

Dodajajo pa, da se uporabniki včasih vendarle premalo zavedajo, kaj vse sodobne mobilne komunikacije omogočajo in kaj vse je potrebno za njihovo nemoteno delovanje. Zato uporabnike neprestano opozarjajo na nadzorovano uporabo mobilnih storitev, zlasti prenosa podatkov, še toliko bolj pa med gostovanjem v tujini.

Podobno kot v Telekomu tudi v Tušmobilu, tretjem največjem slovenskem mobilnem operaterju, pravijo, da ne opažajo povečanega števila pritožb. "Naročniški paketi Tušmobila vsebujejo različne količine prenosa podatkov, ki so oblikovane glede na komunikacijske potrebe uporabnika. Tako zaradi prilagoditve pričakovanjem in dejanski porabi uporabnikov ne opažamo večjih odstopanj v porabi," so zapisali.

Na vprašanje, zakaj pa do določenih takšnih primerov vseeno pride, pa odgovarjajo: "Težko je najti splošno pravilo, a vendarle najpogosteje opažamo, da nekateri uporabniki ne poznajo načina delovanja svojih mobilnih telefonov in se tako ne zavedajo, da ti za svoje normalno delovanje potrebujejo in samodejno uporabljajo podatkovni prenos."

Vsi trije operaterji zagotavljajo, da veliko naredijo na področju osveščanja uporabnikov. V Telekomu uporabnike ob nakupu mobilnika opozorijo predvsem na pazljivo uporabo mobilnih aplikacij in mobilnih storitev, ki lahko potencialno generirajo velike količine prenosa podatkov. V kolikor želijo, jim tudi pomagajo z ustreznimi nastavitvami njihovega mobilnika.

Mobitelovi uporabniki imajo na voljo tudi storitev Monitor Alarm, s katero so obveščeni, ko presežejo določen znesek porabe, ki si ga določijo sami. Opozorilo prejmejo prek sporočila SMS, na lastno željo pa lahko tudi po e-pošti. Mobilni telefon lahko še naprej uporabljajo, vendar z vednostjo, da so že dosegli mejni znesek, ki so si ga določili.

Simobil svojim uporabnikom, ki pogosto uporabljajo storitve mobilnega interneta, svetuje vklop opcij in paketov, ki vključujejo določeno količino podatkov. Hkrati so omogočili številne načine za enostavno spremljanje porabe - prek sporočil SMS, spletne strani ali aplikacije Si.info.

Novi paketi in opcije za mobilni dostop do interneta pa so že oblikovani tako, da imajo varovalko, v skladu s katero se po porabi vključene količine podatkov stroški dodatnega prenosa ne zaračunavajo, se pa hitrost podatkov spusti na 64 kbit/s. Uporabnik ima možnost dokupa dodatne količine podatkov, s katerimi si povrne običajno hitrost prenosa.

Tudi uporabniki Tušmobila lahko sproti preverjajo že porabljene količine storitev preko USSD-ukaznega niza, SMS-sporočila ali spletne strani. Tušmobil opozarja uporabnike tudi v primeru, če njihova poraba odstopa od povprečne porabe - najprej s SMS-sporočilom, kasneje še s klicem. "Če pa z uporabo nadaljujejo, lahko tudi omejimo uporabo storitev," pravijo.