Leta 1921 so na Švedskem ustanovili letalsko podjetje Svenska Aero Ab. Glavni vlagatelji v podjetje so bila takrat nemška podjetja, saj zaradi podpisane Versajske pogodbe v domovini niso smeli proizvajati vojaške opreme.

Kar so začeli v letalstvu, so nadaljevali v avtomobilizmu

Da je bil Saab uspešno in inovativno letalsko podjetje, je jasno kot beli dan. Leta 1939 so, sicer z ameriško pomočjo, razvili prvi bombnik SAAB 17, sledila pa so mu tudi visokotehnološka letala kot sta bila Draken in Viggen.

Saab se je moral ob koncu vojne hitro odločiti, kam bo preusmeril svojo proizvodnjo. Kljub temu, da nihče od njihovih inženirjev ni vedel ničesar o avtomobilih, le dva pa sta  ga znala voziti, so se na veselje mnogih odločili, da bodo izdelovali vozila. Zakaj na srečo? Ker se je Saab v letih, ki so prišla, izkazal za enega največjih inovatorjev v razvoju avtomobilov in avtomobilske varnosti.

Pri Saabu so se začeli kmalu zavedati, da delajo nadpovprečno trpežne, varne in zanesljive avtomobile . Česar niso imeli, je bil avtomobil, ki bi bil všečen množicam. Pri razvoju slednjega pa so imeli prednost - konkurenti, ki so stavili na moderno obliko, so morali svoje modele osveževati, Saabu pa tega zaradi trpežnosti ni bilo treba. Oblika je sledila uporabnosti in ne obratno.

Vse do leta 85 je Saab leto za letom, model za modelom, presenečal in mnogokrat navdušil javnost z inovacijami, tako na področjih tehnologije motorja, kot na področjih varnosti, slednji so zvesto sledili do konca. Leta 1990 je General Motors odkupil polovico Saaba, deset let kasneje še preostanek. Od tega prevzema naprej ta legendarna znamka ni nikoli več ustvarjala dobička. S ponedeljkom pa se je dokončno poslovila.

Kar se vam danes zdi vsakdanje, je verjetno Saabov izum

Pol leta po tem, ko so se vrgli v avtomobilizem, se je rodil prvi Saabov avtomobil, katerega oblika je bila zasnovana na osnovi letalskih kril in je že takrat lahko prevozil 280.000 kilometrov.  92001 - UrSaab, je bil prvi po marsičem, ne le prvi v Saabovi vrsti. Imel je samonosno karoserijo, izredne aerodinamične lastnosti, dvotaktni motor, ki je poganjal sprednja kolesa in neodvisno vzmetenje vseh koles (ne pozabite. da govorimo o letu 1947).

Prve serijske izvedbe Saaba, ki so se začele z letom 1949 sta bila 92 in starejši brat 93. Slednji je v luči neprestanih izboljšav imel tri cilindre, iz motorja pa, ki je imel le 840 kubičnih centimetrov prostornine, je rezgetalo 86 konj. Slednje je vodilo v kaj drugega, kot v reli, v katerem je Saab bil zelo uspešen, imeli so celo lasten oddelek v tovarni. Vsi, ki poznate zgodovino relija, veste kaj je Monster – imel je dva motorja, da dva, oba dvotaktna  s po 750 ccm, več kot 100 konjskih moči in končno hitrostjo 198 kilometrov na uro. In to sploh ni bila njihova glavna dvotaktna senzacija – to je bila model 94 - Sonett I. Šasija iz lahke zlitine, karoserija iz umetne mase in končna hitrost 210 kilometrov na uro. Kasnejša različica karavana pa se je lahko ponašala z zadnjim krilcem (t.i. spojler) nad zadnjim steklom, ki je preprečevalo nabiranje prahu.

Kot zanimivost - vsi prvi serijski Saabi so bili zeleni, ker so letalski inženirji ugotovili, da ni dovolj dobra za kamuflažo, imeli pa so je na pretek.

Mnogo stvari, ki se vam danes v avtomobilski varnosti in tudi udobju zdijo popolnoma vsakdanje je Saab izumil, še preden je začel dobro konkurirati nemškim velikanom, Audiju, BMW-ju in Mercedesu. Model 96, ki je prišel v serijsko proizvodnjo leta 1963 že ima eno od inovacij, ki so jo takoj začeli posnemati tudi ostali. To je bil nov način zavornega sistema – Saab je uvedel dva, po diagonali ločena tokokroga.

Če se zdi nemogoče, je Saab to naredil

Ko smo prej omenjali avtomobil, ki bi bil všečen množicam, a vseeno po Saabovsko "čudaški" – tako se je rodil Gudmund, drugače znan kot Saab 99. Morda navzven ni bil ravno čuden, je bil pa zato toliko bolj nedojemljiv njegov motor. Tako so polovico V8 motorja nagnili za 45 stopinj in ga dodelali. To pa še ni vse- motor so nato še obrnili za 180 stopinj - sprednji del motorja z jermeni je bil zadaj, zadnji del pa spredaj, menjalnik so namestili pod motor, prenos med sklopko in menjalnikom pa je opravljal tris zobnikov. Tega, da je bil Gudmund nočna mora serviserjev, ni potrebno poudarjati. Vsi Saabovi motorji še danes odmične gredi gnane z verigo.

99 je imela še nekaj tipičnih posebnosti. Ukrivljeno prednje steklo z nizkim koeficientom upora, ključavnica za vžig se je skrila med sedežema, zadek avta je bil konkavne oblike, steklo pa je bil ravno – tako so dosegli maksimalno aerodinamiko, podvozje je bilo popolnoma plosko, konjiček je bil seveda preizkušen v vetrovniku. Na to dodajmo še ogrevan voznikov sedež, bočne ojačitve z jeklenimi profili v vratih, brisalci s sistemom za čiščenje žarometov, samopopravljivi odbijači in serijske halogenske žarnice ter povsem nadpovprečna varnost.

Leta 1975 so Saabovi inženirji novi 99 CombiCoupe, kateremu je bil edini tekmec znana Renaultova Katrca, že opremljal z elektronsko krmiljenim sistemom.

Saab 99T

Naslednja na seznamu inovacije je bil turbo motor – za serijsko uporabo. Scania je sicer idejo prisilnega polnjenja, »turbocharging« razvila že leta 1951 s prvim turbinskim motorjem za tovornjake, tudi Porsche s svojim 930 T in Mercedes z dizelskim 300TD sta poznala turbo motorje. Saab je poleg svojega 99T na vsak način hotel izdelati motor, ki bi bil zmogljiv, a obenem primeren za običajnega voznika. Razvili so novo turbino, natančneje loputo, ki odvaja dela izpuha mimo turbine in tako povzroči enakomerno naraščanje moči. Motor je pridobil 23 odstotkov več moči in kar 45 odstotkov več navora.

Da Saabova domišljija res n poznala meja, se je izkazalo pri oblikovanju novega avtomobila, ki bi nasledil nadvse uspešno 99-ico. Zakaj bi razvijali nekaj drugačnega, novega in dragega – predelajmo staro uspešnico. 99-ici so odrezali nos pri začetnih stebričkih in tako ostali zvesti sami sebi – z dolgim zadkom in kratkim nosom. Spredaj so nato dodali 21 centimetrov in tako dobili dovolj prostora za tudi za servo-volan, seveda pa podrli varnostne standarde. Skoraj – saj so naknadno dodali jeklen profil, tik pod armaturo. Hoteli so doseči, da pri čelnem trčenju vsa vrata ostala zaprta, a vseeno bi se morala na odpreti le s silo rok, brez dodatnih pripomočkov. Leta 1978!

Saab je štrene konkurenci ponovno mešal že leta 78, ko so predstavili naslednika Saaba 99. 900-tica je bil je prvi avto na svetu z vgrajenim elektrostatičnim filtrom kabinskega zraka. Ventilacijski sistem je bil krmiljen pnevmatsko, kontrole so bile rotacijske, zrak pa je pihal skozi nič manj kot 13 ločenih šob in s točno določeno hitrostjo. Volanski drog se je ob morebitnem udarcu voznika na obroč deformiral in tako preprečil resnejše poškodbe. Še celo ob predrtju sprednje gume pri 90 km/h je avto normalno držal svojo smer.

Leta 1980 je Saab predstavil eno svojih najbolj revolucionarnih novosti na področju turbinskih polnilnikov – APC sistem. Gre za elektronsko vezje, v uporabi še danes, ki 12-krat v sekundi preveri pogoje delovanja motorja in prilagaja maksimalni pritisk plinov iz kompresorja. Za laike – to pomeni, da je motor lahko deloval na goriva različnih oktanov brez tveganja.

Novejši modeli Saaba na preizkušnji

Nadalje so predstavili še nekaj novosti zunaj pokrova motorja. Vzvratno ogledalo s konkavnim steklom, ki izniči mrtvi kot in pa zavorne ploščice brez rakotvornega azbesta. Leta 1983 so predstavili prvi kabriolet na svetu s stekleno zadnjo šipo.

Leta 1986 je SAAB šokiral javnost, ko so njihove tri naključno izbrane 9000 Turbo podrle rekord v hitrosti in vzdržljivosti. 20 dni in noči brez postanka je bila povprečna hitrost nekaj čez 212 km/h. Vsak avto je prevozil 100.000 km brez večjih okvar pri omenjeni hitrosti! Rekorda v 20 letih še nikomur ni uspelo podreti.

Inovacij še ni bilo konec, leta 1985 so na primer, predstavili (in patentirali) prvi vžigalni sistem brez gibljivih delov, Direct Ignition.

Saab je bil med drugim prvi, ki je serijsko vpeljal varnostne pasove in tudi avtomatski izklop luči. Razvili so tudi nova varnostna naslonjala za glavo, ki ob trku zaščitijo vrat človeka.

Oglejte si ČASOVNICO SAABOVE INOVATIVNE ZGODOVINE.

Ne gre za obsesijo, za večno zvestobo gre

Občudovalci in privrženci Saaba so ljudje, ki se slikajo s svojimi svojimi nenavadnimi jeklenimi konjički ali pa kupijo dva ali tri modele le zato, da jih pač imajo. Zato ni čudno, da so sožalna in obtožujoča sporočilca sporočilca preplavila splet – sporočila, ki zelo jasno in nič kaj skrito valijo vso krivdo propada švedskega velikana na General Motors.

''Počivaj v miru, Saab. GM te je uspaval v komo, nato pa blokiral tiste, ki naj bi te obudili nazaj.'' je zapisal eden od tviterašev.

Na spletni strani, katere ime pove vse o ljudeh, ki vozijo Saaba – ''Življenje s Saabom'' (Life with Saab), so oboževalci celo postavili nagrobnik, katerega napis pove vse:

''Tu leži Saab Automobile AB: Smrtno ga je ranil GM, švedska vlada pa mu je odrekla prvo pomoč.''

Predanost Saaba svoji čudaškosti je vodila k poplavi čustev, ki smo ji priča od ponedeljka dalje, je žalovanje povzel Sasha Strauss, izvršni direktor oglaševalske agencije Innovation Protocol. Veliko ljudi se na svoje avtomobile naveže in Saab je pri svojih lastnikih sprožal občutke ponosa, je povedal in dodal: ''Resnično verjamem, da je to konec ene največjih avtomobilskih znamk v zgodovini.''

GM o svoji krivdi ni imel povedati drugega, kot očitnega dejtva, da ''ljudje pač izražajo svoje čustva in nedvomno imajo pravico, da to počnejo.''

Shawn Holwegner, eden od mnogih ljubiteljev Saaba, na Facebooku bolj znan pod imenom Saab Addictius je večino večera, ko je šel Saab h koncu svoje zgodovine, preživel buden in čakal, kaj bo. ''Saabi so pač eni od tistih vozil ki jih ali preprosto ljubiš, ali pa nikakor ne preneseš.''

Kakorkoli že, vsem, ki jim ''kos pločevine'' pomeni več, kot marsikaj drugega v življenju in ki se s ponosom po aveniji zapeljejo v svojem zglajenem starčku, je jasno, kako se lastniki Saaba počutijo.

Oglejte si galerijo in posnetka spodaj.

Zgodovina Saaba v slikah:

Razvoj Phoenixa: