Drugi večji tematski sklop je letos namenjen obravnavam homofobičnega nasilja. To je po vsem tem času bržkone primerno, saj Brane Mozetič iz selektorskega in organizacijskega odbora ugotavlja, da so stvari danes glede na začetke festivala v nekaterih pogledih krepko slabše. V ilustracijo njegovi ugotovitvi je gotovo dejstvo, da FGLF že nekaj let na vseh projekcijah (v Ljubljani in na Ptuju) varuje policija, kar bi bržkone moralo skrbeti vso družbo, ne le obiskovalce in organizatorje festivala. Pika na i celostnemu vtisu o slabšanju razmer pa so gotovo tudi težave, ki jih ima festival leto za letom pri pridobivanju in stabiliziranju javne finančne podpore, ki je letos s strani glavnega "podpornika", Slovenskega filmskega centra, tako šibka, da organizatorji obiskovalce in druge podpornike festivala prosijo za donacije.

Spet šibki, spet skriti

Festival bo v soboto ob 20. uri odprl španski film 80 dni, ki se dotika tematike, ki je bila v filmih LGBT do nedavnega redka, namreč tematike staranja in starosti. Gre za prvi baskovski film z lezbično tematiko, v katerem nekdanji prijateljici obudita pretrgano vez iz otroštva, ki v novih in manj represivnih časih dobi nepredvidljivo nadaljevanje. Tudi festivalska publikacija ponuja besedilo na temo populacije LGBT in staranja, ki jo je pripravil socialni delavec Tomaž Škorjanc.

Težave in posebnosti staranja populacije LGBT v ZDA bo prikazal ameriški dokumentarni film Nema generacija, ki bo na sporedu prihodnji petek ob 18. uri. Kot je dejala Suzana Tratnik iz selektorskega in organizacijskega odbora festivala, od domačega aktivizma ni pričakovati, da bi se v kratkem začeli ukvarjati s problematiko starosti, četudi postaja starost tudi pri nas pomembno vprašanje. Dokumentarec ugotavlja, da je prišlo do zanimivega in hkrati tragičnega preobrata, ko se starejši geji in lezbijke zaradi fizične nemoči in finančnih težav na stara leta začnejo ponovno prikrivati, da bi kot šibkejši ne imeli težav z okolico. Dokumentarec predstavlja tudi problem bivanja v domovih za ostarele, kjer v ZDA že poznajo sistematično podporo pri integraciji gejev, lezbijk in drugih pripadnikov spolnih manjšin. V ta sklop filmov sodi še čilski celovečerec Stare mačke, ki predstavlja ostarelo junakinjo Isidoro, ki ima težave s spominom in razsodnostjo, za zaplete v črni družinski komediji pa poskrbi obisk njene lezbične hčerke z dekletom.

Podtalno in brutalno

Filmi na FGLF pogosto prikazujejo homofobno nasilje, letos pa so odbrani taki, ki se ukvarjajo z nasiljem tam, kjer je tako rekoč avtohtono ali udomačeno. Skrito strast med pripadnikoma skrajne desničarske skupine prikazuje danski film Bratovščina, ki bo predvajan v torek ob 20. uri. Povsem drugače je homofobija, prikazana v južnoafriškem filmu Lepota, kandidatu za tujejezičnega oskarja, ki se loteva zlaganih odnosov, ki jih vzdržuje belopolti in navidezno zgleden mož in oče, ki ga lastna stiska nazadnje požene v nasilje. Prikazan bo tik pred zaključno projekcijo, prihodnjo soboto ob 20. uri. Spet drugačne vrste homofobijo in nasilje vsakdana prikazuje nemški celovečerec Romeos, ki obravnava transspolnost. Dvajsetletni Lukas je sredi spremembe spola, kar mu prinaša vsakodnevni stres in mnogo komunikacijskega napora. Ne gre pa brez humorja, o čemer se bo mogoče prepričati v ponedeljek ob 20. uri.

Korak med srednješolce

Osrednja gostja letošnjega festivala je južnoafriška plesalka, koreografinja, učiteljica plesa in aktivistka Mamela Nyamza, ki bo predstavljena v dokumentarnem filmu bOGINJE. Po projekciji v nedeljo ob 22. uri bo skupaj z režiserko Sylvie Cachin spregovorila o filmu, ki raziskuje pacifistično, neheteronormativno in "matriarhalno" južnoafriško družbo iz predkolonialne dobe. Nyamza bo s svojim performansom pred prvo projekcijo tudi odprla festival, sicer pa bo o svojem aktivizmu govorila tudi v torek ob 20. uri v Cafe Open.

Letošnji britanski gost bo režiser, plesalec, aktivist in pedagog Rikki Beadle Blair, ki bo po zaključni festivalski projekciji prihodnjo soboto ob 22. uri predstavil film FIT, ki ga je ustvaril za potrebe srednješolskega ozaveščanja o homofobiji, v komediji pa je upodobil problematične mladostnike in njihov način spoprijemanja z raznolikostjo. Film je po mnenju Tratnikove krepko presegel zgolj pedagoške namene za srednješolsko populacijo. Režiser bo tako svoj film predstavil tudi v Kopru in na Ptuju, kjer FGLF od lani sodeluje s tamkajšnjo gimnazijo, ki skrbi za oglede dijakov. Na Ptuju bodo prikazali tudi poljski film Samomorilna soba (v Ljubljani bo na ogled v nedeljo ob 20. uri), ki prav tako nagovarja mlajšo populacijo, za interne projekcije v Ljubljani pa so se letos odločili tudi na Gimnaziji Bežigrad. Preostali program FGLF povzemamo na sobotnih straneh Dnevnikove Scene.