Pred poslopjem Družbe za avtoceste v RS (Dars) se je zbralo okoli 130 predstavnikov združenja in nepoplačanih upnikov pri gradnji avtocest. Predsednica uprave družbe Mateja Duhovnik sicer ni stopila pred protestnike, ki so pred Darsom vztrajali pol ure, zato so ji pred vrati pustili odprto peticijo, ki so jo naslovili tudi na vlado.

Z njo želijo opozoriti na nevzdržne razmere in odnos tako vlade kot Darsa pri reševanju problematike poplačil izvajalcem pri gradnji avtocestnega programa v državi. Hkrati pozivajo tudi na takojšnjo ureditev problematike neplačanih podizvajalcev, dokončanje avtocest, pridobitve uporabnih dovoljenj in korektno poplačilo vseh dejanskih izvajalcev del pri gradnji avtocest.

Upravi Darsa so protestniki v odkup ponudili projektno dokumentacijo izvedenih del na avtocestnih odsekih Slivnica - Draženci, Maribor - Lenart, Beltinci - Lendava in Lendava - Pince, ki je potrebna za pridobitev uporabnega dovoljenja. Na teh odsekih je delalo 30 podizvajalcev, ki imajo skupno za 8,5 milijona evrov terjatev.

"Mi smo danes Darsu ponudili še enkrat roko in pripeljali to dokumentacijo in jo ponudili v odkup, v kolikor jo bodo prevzeli in so pripravljeni zanjo tudi plačati," je poudaril Požar. Po njegovem mnenju je tudi dolžnost Darsa, da unovči bančno garancijo.

Dars naj unovči bančno garancijo

Ob tem je kot primer dobre prakse navedel primer ministrstva za promet, ki je unovčilo bančno garacijo na letališču v Mariboru. Bančno garancijo v višini 3,8 milijona evrov je v primeru SCT unovčila tudi direkcija za ceste v BiH, kar je po Požarjevih pojasnilih razvidno iz poročila prisilne upraviteljice SCT.

"Dolžni smo dobiti plačana dela, ki so opravljena in priznana s strani DDC," je dejal Požar in dodal, da se temu mnenju pridružuje tudi mnenje finančnega ministrstva, ki prav tako pravi, da je treba poplačati izvajalce, zaključiti dela in predati dokumentacijo. Tudi parlamentarna komisija za nadzor javnih financ je februarja pozvala k reševanju neplačil pri gradnji pomurske avtoceste.

S protestom so sicer po Požarjevih pojasnilih čakali, zdaj pa bodo vztrajali tako dolgo, dokler ne bodo dobili denarja za opravljena dela. "V primeru neukrepanja bomo prisiljeni izvesti najhujše ukrepe državne nepokorščine, kot so zapore vseh avtocest, demontaže vgrajene in neplačane opreme," je izpostavil.

Ob tem je upravo Darsa pozval, naj si premisli in čim prej poplača podizvajalce ali pa naj ponudi svoj odstop. Dars ne spoštuje pogodb in zakonov, dela, za katera so pridobili kohezijska sredstva, pa niso zaključena, čeprav Dars pobira cestnino, je dejal Požar.

"Uprava pričakuje, da bodo tako podizvajalci kot vsa slovenska javnost pripravljeni sprejeti argumente, na osnovi katerih se ne moremo odločiti in poplačati podizvajalcev, ker smo to delo že plačali glavnim izvajalcem," je več kot pol ure po odhodu protestnikov poudarila Duhovnikova in dodala, da te argumente podpira tudi strokovno mnenje, ki ga je pripravila mariborska pravna fakulteta.

V primeru, ko so glavni izvajalci ali v postopku prisilne poravnave ali stečaja, še manj veljajo pravni pogoji, zakoniti pogoji za izplačilo podizvajalcev, saj v takih pogojih prevlada stečajni zakon, je dodala Duhovnikova.

"Uprava Darsa je dojela težave podizvajalcev, zato jih je pozvala, da svoje zahtevke dopolnijo," je dejala. Ob tem je Duhovnikova dodala še, da Dars razpolaga z določeno dokumentacijo, iz katere izhaja, da so podizvajalci v določenih postopkih javnega naročanja dali izjave, da ima glavni izvajalec do njih vse obveznosti pravočasno poravnane, medtem ko je med temi zahtevki, ki so jih pregledali, kar nekaj takih za ponovno plačilo.