Boris Lenič

Veliko generacij se je z njim vozilo. Ni bil zgolj prevozno sredstvo, predstavljal je posebno življenjsko filozofijo. V njem so bivali, se ljubili, nič koliko otrok so spočeli, nekateri so se v njem tudi rodili. In ti otroci so ga spet kupili, ko so odrasli. To ni zgolj avto, je mit.

Besede veljajo Volkswagnovemu kombiju. Ob vsaki njegovi novi generaciji so spomini še toliko bolj intenzivni. V že kar precej dolgi avtomobilski zgodovini je bilo nekaj kultnih vozil. Ne samo zavoljo več deset let trajajoče proizvodnje in nekaj milijonov izdelanih štirikolesnih primerkov. Posebno mesto so v razvoju avtomobilizma dobili ne samo najbolj množični, ampak avti z dušo. Tako so in bodo ostali "nesmrtni" med drugimi ford model T, spaček, mini, golf, na našem prostoru tudi fičo. In seveda hrošč, ki je zakuhal, da je nastala njegova povečana kombijevska različica.

Škatla na hrošču

Začelo se je nenavadno preprosto. Leta 1947 je Ben Pon, nizozemski zastopnik VW, ob uspešni prodaji hrošča opazil, da je ta za nekatere kupce premajhen in premalo uporaben. Volkswagnovim šefom je predlagal, da bi na hroščevi osnovi naredili bistveno večje in bolj vsestransko uporabno vozilo - kombi. Zraven je priložil zelo enostavno skico osnovne podobe iz svojega žepnega bloka. In tako so inženirji naredili prvi transporter, ki ga od takrat preprosto označujejo s črko T, glede na generacijo pa so ji menjavali številke od ena do pet.

Že od začetka je bilo to tovorno dostavno ali pa vozilo z več sedeži, z razvojem pa vse bolj eno in drugo s prilagodljivo notranjostjo. Sedeži so se zlagali, odstranjevali, spreminjali v ležišča. Z njimi so nastali prvi preprosti bivalniki, ki jih je pograbila generacija "flower-power", in tako je nemško vozilo postalo nadvse priljubljeno tudi na drugi strani Atlantika. Hipijevski potovalnik je bil zametek sedaj najbolj razširjenega bivalnega kombija california, s katerim pari, tudi z manjšimi otroki, prepotujejo lep kos sveta, hkrati pa se z njimi vozijo v službo, trgovino, vrtec...

Kar 460 izvedb

V tem času so izdelali in na vseh petih celinah prodali več kot osem milijonov transporterjev, ki jih v zadnji generaciji po namembnosti, opremi in cenovni ravni ločijo še kot multivan, caravelle in california. Pri daljši in krajši verziji, enojni ali dvojni kabini, se da na tovorni del namestiti tudi različne dodatke - bokse za posebne tovore, hladilnike itd - in tako ponujajo kar 460 izvedb, upoštevajoč različne motorje.

Nova generacija T5, ki bo novembra prišla v Slovenijo, ni doživela posebnih zunanjih sprememb - drugačna so predvsem svetila. Zato pa je nova serija štirih dvolitrskih turbodizlov s tehnologijo skupnega voda, ki imajo vsi le po štiri valje (prej nekateri pet) in s precejšnjim razponom v moči; od 62kW/84KM do 132kW/180KM. Zavoljo visokih navorov so precej odzivni, poraba in izpusti škodljivih snovi v okolje pa za desetino nižji. Zdaj je prvič kakšen dostavnik, kombi ali bivalnik za doplačilo opremljen s sedemstopenjskim samodejnim menjalnikom z dvojno sklopko, lahko pa tudi štirikolesnim pogonom 4motion. Glavni vtis po nekaj deset testnih kilometrih je: kombiji so se po udobni vožnji, motornih zmogljivostih in nižjih vzdrževalnih stroških povsem približali osebnim avtomobilom. Seveda ob veliko večji prostornosti, prilagodljivosti, bogatejši opremi in vsestranski uporabi.