Tekst in foto:Jošt Bukovec

Zakon o varnosti cestnega prometa iz leta 2004 je v svojih členih predvidel programe dodatnega usposabljanja za mlade voznike kategorij A in B. Ti naj bi vsebovali vožnjo odličnosti, vadbo varne vožnje in skupinsko delavnico o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa ter tudi vožnjo mladih voznikov s spremljevalcem. Vse skupaj (razen vožnje s spremljevalcem) še vedno čaka na uresničitev in naj bi se kot obvezni tečaji začelo izvajati oktobra 2010. Številni vozniki pa ne čakajo na državo, ki na tem področju spi že pet let, in se udeležujejo tečajev varne vožnje, ki jih organizirajo nekatere avtošole in organizacije, ki se zavedajo, da varnost na cesti ne prinaša samo znanje prometnih predpisov, pravilna hitrost in upoštevanje pravil vožnje, ampak tudi obvladovanje vozila.

84km iz Kranja

Minuli teden je podjetje B & B izobraževanje in usposabljanje, d. o. o., iz Kranja organiziralo prvi svoj tečaj varne vožnje z motocikli, in sicer na enem najsodobnejših avstrijskih poligonov v Šentvidu na avstrijskem Koroškem po programu avstrijske avtomobilistične organizacije ÖAMTC. Tokratno usposabljanje je bilo posebno tudi zato, ker je kandidat za inštruktorja varne vožnje Darko Arh opravljal zaključni preizkus kot inštruktor. Programe šole varne vožnje sicer lahko v večini uvrstimo pod enak imenovalec, posebnost programa ÖAMTC v Šentvidu pa je ob uporabi lastnih motociklov še trening na "trial" motociklih. "S pomočjo teh motociklov, ki so videti kot motorji za kros s to razliko, da nimajo sedežev, je mogoče izjemno kvalitetno dodatno usposobiti voznike motociklov, poleg tega pa je z njihovo pomočjo mogoče tudi uspešno odpraviti določene napake voznikov," je že ob pozdravu poudaril direktor podjetja B & B mag. Brane Lotrič, ki se je usposabljanja kot tečajnik udeležil tudi sam. Njihovo podjetje izvaja tečaje za avtomobiliste, motoriste in voznike gospodarskih vozil prav tako na avstrijskem poligonu. Usposabljanja so namenjena vsem voznikom, tako začetnikom kot že izkušenim voznikom, ki bi radi v nadzorovanih pogojih pod mentorstvom inštruktorja bolje spoznali nadzor svojega vozila. Brane Lotrič celo svetuje, naj imajo mlajši tečajniki ob obisku tečaja za seboj že nekaj izkušenj in s tem bolj razvito osebno tehniko vožnje. Tako lahko ob poznavanju sebe in vozila na tečaju največ pridobijo.

Sestava skupin je zelo pestra. Pri tečajih za osebne avtomobile je precej takšnih, ki s takšnim tečajem zmanjšajo število kazenskih točk (imajo tudi posebne seminarje za izbris kazenskih točk), sledijo pa vozniki začetniki in avtomobilistični navdušenci. Pri motorističnih tečajih je profil uporabnikov nekoliko drugačen, saj je med tečajniki več ljubiteljev vožnje z motorjem, ki želijo poglobiti in preveriti svoje znanje.

Nove izkušnje

Pestrost skupin smo spoznali tudi sami, saj je bila skupina na intenzivni vožnji sestavljena iz motoristov z dolgoletnimi izkušnjami in z nekaj začetniki. Katja Zupan, voznica začetnica z 250-kubičnim kawasakijem je veselo razlagala: "Po enem mesecu izkušenj z 250-kubičnim motorjem se mi zdi udeležba tečaja še kako koristna. Tečaj mi bo pomagal bolje spoznati sebe in svoj motor, vožnja s ‚trial’ motocikli pa se mi je zdela izjemno zanimiva, predvsem mi je inštruktor pokazal temelj obvladovanja motocikla na ravnini in v zavoju, to je pogled dovolj daleč naprej."

Celodnevni trening zajame vse nujne motoristične manevre. Pred odhodom na poligon tečajniki spoznajo nekaj teoretičnih osnov. Prvi del tečaja predstavlja vožnja s ‚trial’ motocikli, ki zahtevajo nenehno pozornost na ravnotežje in pravilno tehniko pogleda. Čeprav je ta del tečaja na videz bolj sproščujoč, so omenjeni motorji zaradi svoje specifičnosti zelo pomembni pri učenju pravilnega nadzora motornega kolesa in nikakor ne tako nenaporni. Ob napačnem "prekratkem" gledanju postane vozilo nestabilno in tečajnik vaje ne more opraviti do konca. Voznik je prisiljen uporabljati pravilno tehniko pogleda, ki naj bi jo uporabljal tudi pri vožnji z lastnim motorjem.

‚Trial’ motocikli so tudi izkušenim voznikom deli kar nekaj preglavic, Tone Dežman pa je bil prepričan, da s tečajem na takem motociklu lažje spregledaš in odpraviš določene napake v vožnji. "In se jih sploh zaveš. Po dvajsetih letih vožnje se navadiš svoje tehnike in voziš preveč rutinirano. Na takšnem tečaju pa dobiš nove informacije, najprej na ‚trial’ motociklih, potem pa še na svojem motociklu," je bil navdušen Dežman, njegovem mnenju pa se je pridružil tudi Igor Kokalj.

Drugi del tečaja poteka na asfaltiranih površinah poligona na lastnih motociklih. S prvimi vajami se inštruktorji najprej posvetijo pravilni tehniki vožnje; krmiljenju, pogledom in prenosom teže. Po osvojitvi osnov namenijo tečajniki pozornost pravilnemu izogibanju oviri ter zaviranju, kjer z inštruktorjem analizirajo različne zavorne poti ob lastnem prakticiranju ustavljanja. Pri vsem tem pa je izjemno pomembno vodenje in nadzor tečajnikov, tako da inštruktor takoj vidi mogoče napake tečajnikov, kot so nepravilno zaviranje, prekratek pogled v zavoju, napačno delo s telesom, napačna drža glave, prstov na zavori ter sklopki in druge.

Varnejši način vožnje

"Namen tečajev varne vožnje je uporabniku predlagati nov, varnejši način vožnje, ki ga lahko pod nadzorom in brez tveganja praktično preizkusi na poligonu," pravi vodja projektov podjetja B & B Boštjan Paušer, ki je še posebej izpostavil težavno spreminjane napačno naučenih vzorcev vožnje. "Veliko voznikov se ne zaveda tveganja, ki se mu izpostavljajo z neprimerno tehniko vožnje. To spoznanje pride šele v ekstremnih situacijah, na poligonu pa skušamo nekatere takšne situacije umetno poustvariti. Rezultati dela na simulatorjih zaletavanja ter prevračanja in hitri manevri na spolzkih površinah so marsikateremu vozniku potrditev, da njihov način vožnje morda le ni najbolj ustrezen. Skupaj z inštruktorji se tečajniki zato posvetijo prepoznavanju napak in njihovemu reševanju, kjer je na prvem mestu preventiva. Zato vedno poudarjamo - naš namen ni samo učenje reševanja izrednih situacij, temveč tudi vzgoja, ki preprečuje nastanek takšnih izkušenj."