E-torba je nacionalni učni portal, ki učiteljem, učencem, staršem in vsem drugim zainteresiranim omogoča enoten dostop do zanje relevantnih strokovno in didaktično pregledanih elektronskih učnih gradiv. Vizija portala je, da so vsa za učence pomembna elektronska učna gradiva zbrana na enem mestu, njihova uporaba pa mogoča z enim uporabniškim računom.

Vsa gradiva na portalu so za uporabnike brezplačna. Prijava v portal ni potrebna, je pa priporočena, saj omogoča uporabo funkcionalnosti, kot so shranjevanje rešitev nalog, dodajanje zaznamkov in drugo. Elektronski učbeniki so oddani v postopek učbeniškega potrjevanja na strokovnem svetu za splošno izobraževanje. Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje poudarjajo, da uporaba e-torbe ne nadomešča uporabe klasičnih učbenikov.

učenci, reševanje nalog, eTorba

Pomemben vidik portala e-torba je tudi interaktivnost, med drugim tudi s takojšnimi povratnimi informacijami pri reševanju nalog. Foto: Pixabay

Večja dostopnost

Portal e-torba je plod prizadevanj za večjo dostopnost elektronskih učnih virov in je rezultat projekta E-vsebine, e-storitve za podporo uvajanju novih pristopov v vzgoji in izobraževanju (E-torba 2023), ki ga financirata EU in ministrstvo v višini 1,65 milijona evrov. Vizija digitalnega izobraževanja v Sloveniji je, kot je ob začetku delovanja e-torbe poudaril vodja službe za digitalizacijo izobraževanja Igor Pesek, zapisana v akcijskem načrtu za digitalno izobraževanje 2021–2027.

»Digitalno izobraževanje je izobraževanje v ustvarjalnem fizičnem in/ali virtualnem učnem okolju, v katerem se smiselno, varno in interaktivno uporablja digitalna tehnologija s ciljem dviga znanja in kompetenc vseh udeležencev izobraževanja,« je dejal in dodal, da mora biti takšna tudi uporaba elektronskih učnih virov.

E-torba je rezultat projekta E-torba 2023, ki je potekal v partnerstvu ministrstva za vzgojo in izobraževanje, Arnesa in Izuma ter ga je sofinanciral Evropski sklad za regionalni razvoj.

Po mnenju Mirjam Oblak iz službe za digitalizacijo izobraževanja je priprava kakovostnih učnih vsebin, ki bodo učencem pomagale, da se bodo učinkovito učili tudi s pomočjo elektronskih učnih virov, pomembna, saj učitelji pri pouku pogosto uporabljajo multimedijske vsebine in se učenje prenaša predvsem na telefone. Sogovornica poudarja, da učenci tako ne dobijo le znanj predmetnega področja, ampak se učijo učinkovito učiti tudi s tovrstnimi gradivi.

»Pri pripravi in razvoju portala in razvoju avtorskega orodja za izdelavo e-gradiv smo upoštevali tudi raziskave o učenju z elektronskimi učnimi viri in potrebo po prilagodljivosti glede na individualne potrebe vsakega učenca. Pri razvoju smo bili pozorni, da se elektronski učni viri prilagajajo zaslonu in tako omogočajo branje tudi na tablicah in telefonih ter upoštevajo potrebe učencev, ki imajo denimo disleksijo ali slabše vidijo,« so pojasnili na ministrstvu.

elektronska učna gradiva, e Torba

Vizija portala je, da so vsa za učence pomembna elektronska učna gradiva zbrana na enem mestu, njihova uporaba pa mogoča z enim uporabniškim računom. Foto: e-torba

V e-bralnik je v sodelovanju z Inštitutom za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU vgrajena tudi neposredna povezava s Slovarjem slovenskega knjižnega jezika – portaloma Fran in Franček, kar ne le da pomaga učencem razumeti neznane besede, ampak krepi tudi njihov besedni zaklad in zavedanje, kako si lahko pomagajo z jezikovnimi pripomočki pri učenju in vsakdanjem življenju.

Kakovost in interaktivnost

Na ministrstvu ob tem dodajajo, da je skrb za kakovost v ospredju projekta. »Kakovost portala e-torba in na njem delujočega e-bralnika se kaže v tem, da podpira učenje v digitalnem okolju skladno s teorijama, kot sta kognitivna teorija multimedijskega učenja in teorija kognitivne obremenitve,« so razložili. Tako e-vsebine ob besedilnih razlagah vsebujejo veliko slikovnega in multimedijskega gradiva, zaradi česar je snov nazornejša, hkrati pa je poskrbljeno, da informacij ni preveč naenkrat.

Skupna vrednost projekta je 1.650.000 evrov, od tega je 1.320.000 evrov prispevala Evropa, 330.000 evrov je bilo nacionalnega javnega prispevka iz državnega proračuna.

»Pomemben vidik je tudi interaktivnost, med drugim tudi s takojšnimi povratnimi informacijami pri reševanju nalog. Gradiva imajo enotno oblikovno podobo, ki učencu omogoča enostavno razumevanje strukture e-gradiva ter učenje z njim,« so še opisali.

Trenutno je v e-torbi dostopnih 45 e-učbenikov in e-gradiv za osnovne šole od četrtega razreda naprej, srednje šole in višje strokovne šole, število pa se bo v prihodnjih letih povečalo. Od sredine novembra 2023 do danes so bila e-gradiva odprta že več kot milijonkrat. Natančneje so našteli 1.254.633 dostopov.

Za izboljšanje učnega procesa

Kot pojasnjujejo na ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj, je namen operacije E-torba 2023 izboljšanje učnega procesa, ki bo temeljil na uporabi inovativnih pristopov in večji uporabi možnosti, ki jih omogoča sodobna informacijsko-komunikacijska tehnologija (IKT) pri procesih izobraževanja. Cilj operacije je izboljšanje kompetenc in dosežkov mladih ter večja usposobljenost izobraževalcev prek večje uporabe sodobne IKT pri poučevanju in učenju, in sicer na področju izobraževalnih e-storitev in e-vsebin. V obdobju 2021–2023 je bila tako z izvedbo investicije zagotovljena celovita nadgradnja izobraževalnih e-storitev in e-vsebin ter podpora mladim (učencem in dijakom) in strokovnim delavcem (učiteljem) v osnovnih in srednjih šolah.

Rubrika nastaja v sodelovanju z Ministrstvom za kohezijo in regionalni razvoj

Rubrika nastaja v sodelovanju z ministrstvom za kohezijo in regionalni razvoj.

Priporočamo