Ko ima neka »stvar« za seboj tri četrt stoletja bogate zgodovine in ves ta čas v družbi izjemno pomembno vlogo, pa hkrati veš, da je njen konec v doslej znani obliki neizogiben in tako rekoč pred vrati, se je težko odločiti, ali biti ob 75. rojstnem dnevu vesel ali žalosten. Pa da ne ovinkarimo preveč – skrivnostna »stvar« je španski proizvajalec avtomobilov Seat, ki je 75. rojstni dan dočakal danes, 9. maja, ob njegovem jubileju pa je dobre volje vendarle precej več kot slabe. Res je, da so vodilni ljudje nedavno napovedali, da so Seatu kot proizvajalcu avtomobilov šteti dnevi, in vse skupaj pospremili z besedami: »Prihodnost Seata je Cupra.«
Kar bi pomenilo, da bo slednja, ena najhitreje rastočih znamk v Evropi, ki je sicer izšla iz Seata in je sprva predstavljala ime za športnejše različice Seatovih avtomobilov, te v celoti nadomestila. A pozneje so vse skupaj vendarle malce omilili in dodali, da bo Seat v določeni obliki obstal, le to, v kakšni, za zdaj še ni jasno. Je pa po drugi strani znano to, da se bo njegova vloga zagotovo precej zmanjšala, saj mu v najboljšem primeru napovedujejo, da bodo pod to znamko od leta 2030 proizvajali le še manjše mestne avtomobile in električne skuterje.
Seat 600 motoriziral Španijo
Recimo torej takole: ob 75. rojstnem dnevu je prihodnost Seata neznanka. Kar pa zanj sicer ni nič novega, saj je skozi zgodovino zamenjal kar nekaj partnerstev in lastnikov.
Predzgodba sega v junij 1940, ko je španska banka Banco Urquijo ob podpori večje skupine lokalnih industrijskih podjetij ustanovila »Sociedad Iberica de Automoviles de Turismo« ali krajše SIAT, katerega cilj je bil vzpostaviti lastnega španskega množičnega proizvajalca avtomobilov. Ker je bila španska industrija na tem področju domala brez izkušenj, je bila prva naloga poiskati tujega partnerja, nato je druga svetovna vojna vse skupaj preložila, ne pa tudi končala. Partnerstvo, za katero je bil sicer v igri tudi nemški Volkswagen, je bilo namreč leta 1948 sklenjeno z italijanskim Fiatom, dve leti pozneje pa so ustanovili podjetje »Sociedad Española de Automoviles de Turismo« ali krajše SEAT. Istega leta so začeli graditi tudi tovarno pri Barceloni, tri leta pozneje, proti koncu leta 1953, pa so že zagnali proizvodnjo prvega avtomobila, seata 1400, ki je bil pravzaprav z drugačno značko proizvajalca opremljeni fiat 1400.
A ker je omenjeni štirikolesnik v tistem obdobju veljal za veliko štirivratno družinsko limuzino, je bil temu primerno dosegljiv le malokomu. Preboj se je zato zgodil šele leta 1957 s seatom 600, kopijo fiata 600, lahko bi mu torej rekli tudi »španski fičo«, ki se mu je leta 1963 pridružil še podaljšani in z dodatnim parom bočnih vrat opremljeni seat 800. Do leta 1973 so skupno izdelali več kot 800.000 primerkov obeh avtomobilov, veliko večino za domači trg. »Seat 600 je dejansko motoriziral Španijo. Bil je prvi avto, ki je bil dostopen širšim množicam in družinam. Ob ibizi gre za gotovo najslavnejšega seata vseh časov,« je povedal Jaume Rabassa iz Seatovega oddelka za produktno komuniciranje.
Od leta 1986 pod Volkswagnom
No, še preden je na sceno leta 1984 stopila omenjena ibiza, je za še eno pomembno prelomnico v zgodovini podjetja poskrbel model 1200 sport, ki je bil leta 1975 prvi popolnoma doma, v novem tehničnem centru v Martorellu zasnovan in sestavljen seat sploh – dvovratni kupe je bil znan tudi pod vzdevkom bocanegra. Leta 1982 je bilo nato presenetljivo konec sodelovanja s Fiatom, ki ni bil pripravljen na dodatni finančni vložek, kmalu zatem je torej sledila ibiza, do danes z več kot šestimi milijoni primerkov najbolje prodajani model znamke v zgodovini, še dve leti pozneje pa je Volkswagen, potem ko mu torej ob ustanovitvi znamke Seat ni uspelo doseči dogovora o partnerstvu, postal večinski lastnik. Sledili so številni uspešni avtomobili, med katerimi velja ob ibizi omeniti leona, od leta 1998 do danes z več kot 2,3 milijona prodanimi primerki drugega najuspešnejšega Seatovega avtomobila, v zadnjih letih pa torej za nadaljnjo rast skrbi predvsem Cupra. Ki pa je tako ali tako sestavni del Seata, lahko bi rekli, da kar je Seat. To je le še dodaten razlog, da pravega vzroka za slabo voljo torej ni. Pa vse najboljše!