Pred dnevi je zaokrožil neuradni predlog Ministrstva za okolje, s katerim želijo poleg znižanja prodajnih marž naftnih trgovcev zunaj avtocest uvesti tudi regulacijo teh marž na avtocestah, so poročale Finance. O predlogu nove uredbe o regulaciji marž goriv je v torek malo po ob 16. uri na tiskovni konferenci spregovoril predsednik uprave Petrola Sašo Berger, ki je nad predlogom uredbe razočaran. Opozarja, da marže naftnih trgovcev trenutno predstavljajo vsega sedem odstotkov cene goriva.
"Če se najvišja dovoljena marža za trgovce od leta 2023 ni spremenila, pa so se dajatve državi povišale za 43 odstotkov," je še kritičen Berger, ki pravi, da je v Sloveniji ravno zaradi višjih dajatev cena goriva dražja kot na črpalkah na Hrvaškem. "Trgovci z naftnimi derivati postajamo žrtev političnih odločitev," je še dodal, ob tem pa posvaril, da bi nižje prihodke Petrola znali občutiti tudi v drugih sferah slovenske družbe. "Če bo predlagana uredba sprejeta, bomo pri Petrolu prisiljeni zateči se k neljubim ukrepom: zapiranju prodajnih mest, nižanju investicij v zeleni prehod, zmanjšanju podpore slovenski kulturi, slovenskemu športu, izobraževanju. Sprejetje predlagane uredbe bo imelo negativen učinek na celotno slovensko prebivalstvo."
Kakšne marže so predvidene v predlogu?
Marže za prodajo goriva zunaj avtocest in na hitrih cestah so v Sloveniji trenutno omejene na 0,0994 evra za liter bencina in 0,0983 evra za liter dizla. Toliko denarja od prodaje pripade naftnemu podjetju. Naftni trgovci na avtocestah trenutno zaračunavajo okoli 30 centov marže, vendar pravijo, da so tudi stroški poslovanja na avtocestah višji.
Z novim predlogom naj bi marže na vseh črpalkah, vključno s tistimi na avtocestah, znižali na okoli osem centov na liter, poročajo Finance. Ob tem naj bi odpravili tudi državno povračilo za vmešavanje biogoriv v derivate. S tem bi se prihodki naftnih trgovcev znižali še za dodatna dva centa na liter.
Vsak cent predstavlja 10 milijonov evrov dobička
Omejitev marž bi krepko znižala cene goriv na avtocestah pred poletno tranzitno konico, kar bi bilo ugodno za potnike in bi lahko razbremenilo tudi črpalke zunaj avtocestnega križa, ki jih pogosto obiskujejo z Googlovimi zemljevidi opremljeni in finančno preudarni tranzitni vozniki na poti proti Hrvaški oziroma ob vračanju domov. Seveda pa bi takšna poteza po drugi strani močno zmanjšala priložnosti za dobiček naftnih trgovcev.
Naftni trgovci, med njimi tudi Petrol, si sicer že dalj časa prizadevajo za zvišanje marž in celo popolno odpravo regulacij tudi zunaj avtocestnega križa. To je z njihovega poslovnega vidika razumljivo, saj po izračunu društva Mali delničarji Slovenije Petrolu vsak dodatni cent marže v letu dni prinese dodatnih 10 milijonov evrov dobička.
Naftni trgovci hkrati vihajo nos nad tem, da vlada cene goriva uravnava z omejevanjem njihovih dobičkov, medtem ko sama zvišuje trošarine, ki predstavljajo precej večji delež končne cene litra goriva. Davki, trošarine in druge dajatve namreč predstavljajo več kot polovico končne cene goriva zunaj avtocest. Preostali delež, ob marži trgovca, predstavlja še nabavna vrednost naftnega derivata, ki ga je moral za nakup odšteti trgovec.