Da smo »Slovenci nori na avtomobile« je stavek, ki smo ga prvič slišali kmalu po osamosvojitvi, ko so naš trg preplavili različni štirikolesniki vseh znamk, ki jih pred tem pri nas ni bilo mogoče opaziti. In ker odtlej vnema za jeklene konjičke ni popuščala, je v naslednjih letih in desetletjih že kar ponarodel. Pri čemer ni šlo le za občutek ob pogledu na (nadstandardni) vozni park, temveč so takšni trditvi dodatno težo in potrditev dajali različni povsem objektivno merljivi podatki, saj smo se denimo na lestvicah, ki spremljajo izdatke gospodinjstev za osebno mobilnost, večkrat znašli v evropskem vrhu. Kakor koli, ko za nekoga rečemo, da je na nekaj »nor«, je nemudoma jasno, da so pri tem vpletena močna čustva. ki lahko hitro zameglijo razum, kar je posebej »nevarno« pri nakupu rabljenega avtomobila – že zaradi narave stvari je namreč treba biti pri takem nakupu posebno pozoren. Zato naj zapis o tem, kako se lotiti nakupa rabljenega avtomobila, začnemo s prvim pravilom: čustva (čim bolj) na stran!

Druge ključne korake navajamo v okvirju, da je prvi pogoj za uspešen nakup povezan prav s čustvi, pa se strinja tudi Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS), ki je sicer sestavil seznam omenjenih desetih korakov. »Res je, čustva moramo dati na stran, a ker je to lažje reči kot storiti, je ob nakupu priporočljivo imeti s seboj nekoga, ki nam bo po pravici povedal, kakšno je realno stanje, četudi nam to tisti hip ne bo všeč. Resnično je treba biti previden in paziti na vsako malenkost. Če nas zmoti kar koli, še tako majhna stvar, je to znamenje za alarm in je bolje dati roke stran. Nikakor se denimo ne smemo prepričevati, da je nekaj 'le malo škripalo', ker bomo lahko čez nekaj dni ugotovili, da je celotno podvozje zanič. Avto mora delati kot 'urica',« nam je povedal Okorn.

Ob kančku sreče tudi biser

Načinov za nakup rabljenega avtomobila je sicer kar nekaj, so pa kupci pri nekaterih lahko precej bolj prepričani, da so za svoj denar dobili dobro ohranjen avto. Načeloma je za kupca tako najzanesljiveje, če se ponj odpravi v salon katerega od pooblaščenih prodajalcev, ki ponujajo tudi rabljena vozila, saj to prinaša določena zagotovila. Po drugi strani je ogromno dobro ohranjenih rabljenih avtomobilov tudi v številnih centrih rabljenih vozil – že kratek »izlet« skozi nekatera slovenska mesta in njihovo okolico razkrije lepo število z avtomobili nabito polnih velikih parkirnih površin s tablami »prodaja in odkup rabljenih vozil«. No, rabljena vozila pa se seveda še naprej, četudi manj kot v preteklosti, prodajajo tudi po postopku »ena na ena«, to se pravi med kupcem in prodajalcem prek oglasov, na sejmih …

Ko kupujemo avto moramo čustva dati na stran. / Foto: iStock

Ko kupujemo avto moramo čustva dati na stran. / Foto: iStock

Čeprav se na tak način zagotovo da za dobro ceno dobiti tudi dobro ohranjen in kakovosten avto, tu in tam ob kančku sreče celo kakšen pravi biser, je ta metoda hkrati pisana na kožo različnim mešetarjem in preprodajalcem. Če ti služijo tako, da avtomobile kupujejo ceneje, kot jih prodajajo, seveda ne naredijo nič narobe, je pa sporno, ker je na žalost še vedno veliko takšnih, ki kupcem prodajo mačka v žaklju, prikrivajo napake, lažejo o številu lastnikov in prevoženih kilometrih …

Vedno gre lahko kaj narobe

Da je takšen način nakupa rabljenega avtomobila najbolj tvegan, opozarja tudi Boštjan Okorn. »Največje tveganje je še vedno pri nakupu 'ena na ena', torej neposredno od posameznika. Pri takšnem nakupu se je treba predvsem prepričati, da prodajalec dobro pozna avto, da ima dokaze o njegovi zgodovini, račune … Če ne zna odgovoriti na vprašanja, kje je avto vozil, koliko in kje ga je servisiral in podobno, je to že zelo sumljivo – to namreč ve vsak normalen lastnik,« je povedal Okorn. Kot je dodal, se le z jasnimi odgovori na omenjena vprašanja lahko prepričamo, da si je prodajalec avto zares tudi lastil in da ga torej ne le (pre)prodaja naprej.

Deset nasvetov pri nakupu rabljenega avtomobila

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije so sestavili seznam desetih korakov oziroma najpomembnejših nasvetov, ki se jih je priporočljivo držati in jih obkljukati, preden dokončno sprejmemo odločitev o nakupu rabljenega avtomobila. Ti so:

1.       Določite znesek, ki ga želite odšteti, pri čemer poštevajte vse stroške (davek, zavarovanje, registracija, cestnine, morebitna popravila...).

2.       Pri prodajalcih ali na spletnih straneh poiščite različne modele avtomobilov, ki ustrezajo vašim potrebam in željam.

3.       Izbrano vozilo si temeljito oglejte. Preverite znake obrabe, morebitne znake rje, odrgnine, poškodbe, posebej preverite pnevmatike in zavore.

4.       Pridobite čim več informacij o zgodovini vozila. Zahtevajte dokazila o servisih in vzdrževanju. Če se prodajalec izmika, se umaknite.

5.       Preverite število lastnikov in stanje kilometrov. V pomoč so lahko spletne strani za preverjanje zgodovine vozil (Avtolog, AutoDNA).

6.       Opravite testno vožnjo in bodite pozorni na delovanje motorja, menjalnika, vzmetenja in zavor, poskušajte zaznati nenavadne zvoke.

7.       Preverite, ali so na voljo vsi dokumenti, vključno z registracijo vozila, zavarovanjem in tehničnim pregledom.

8.       Bodite pripravljeni na pogajanja o ceni in na druge ugodnosti. Pri tem naj vam pomagajo primerljive cene podobnih avtomobilov na trgu.

9.       Preverite, ali je vozilo še vedno v garanciji oziroma je na voljo dodatno jamstvo.

10.       Pri zastopniku povprašajte, ali je bilo vozilo del vpoklica, ki še ni bil opravljen.

No, kljub vsej previdnosti se še vedno lahko zgodi, da kupimo rabljen avto v slabem stanju, z napakami, to se dogaja in se vedno bo. Včasih celo tudi ne po krivdi prodajalca, pravi Okorn: »Verjamem, da je primerov, ko se nekdo po nakupu rabljenega vozila zaradi različnih vzrokov čuti opeharjenega, veliko. Ker gre pri avtomobilu načeloma tudi za nakup precej drage zadeve, ob tem veliko kupcev niti noče priznati, da so zamočili, to skrivajo in hočejo vse skupaj v red spraviti sami, na lastno pest, pri čemer gre spet lahko ogromno denarja. Statistiko o tem, koliko je v resnici prevar, je zato težko voditi, največ evidentiranih je še vedno zaradi manipulacij s stanjem prevoženih kilometrov oziroma prikazovanjem napačnega, nižjega stanja od realnega. Pri tem gre za goljufijo, zato je treba o tem nemudoma obvestiti policijo. Sicer pa je težko tudi dokazati, da je prodajalec vedel za napake. Ko kupuješ rabljeno stvar, gre pač vedno lahko kaj narobe. Skrite napake je težko dokazovati in težko je 'zmagati'. Zato predlagam, da smo, ko oziroma če kakšno odkrijemo, do prodajalca prijazni. Obvestimo ga, da smo od njega nedavno kupili avto, in opišemo, kaj je šlo narobe, tako se da tudi kaj dogovoriti. Meja, do kod je nekaj prodajalčeva krivda, namreč ni določena, dejansko se večkrat zgodi, da prodajalec za napako niti sam ni vedel.«

Kupci sprejeli višje cene

Precej mirnejši pa smo lahko ob nakupu rabljenega avtomobila neposredno pri zastopnikih, ki imajo različne prodajne programe in celo znamke, namenjene le prodaji rabljenih vozil – znotraj skupine Volkswagen je tak denimo WeltAuto, ki na slovenskem trgu deluje že 18 let. »Prednosti nakupa pri nas sta predvsem varnost in preglednost – vsa naša vozila so strokovno pregledana, s preverjeno zgodovino in številom prevoženih kilometrov. Ob tem ponujamo še možnost ureditve financiranja, pri nekaterih trgovcih se stranki omogoči tudi ogled testnega poročila ali celo videoposnetek stanja vozila ob prevzemu. V primerjavi z nakupom od fizične osebe ali manjšega zasebnika kupec pri nas prejme tudi jamstvo, običajno dvanajst mesecev,« nam je povedal Janez Zupančič, vodja prodaje rabljenih vozil pri Porsche Slovenija, ki seveda ne skriva, da so zaradi vsega omenjenega cene rabljenih vozil pri njih nekaj višje: »A so pri kupcih prvotni zadržki, ki so nastali zaradi višjih cen, do danes skoraj izginili. Nekoliko višjo ceno so sprejeli kot del 'paketa zaupanja'.«

Precej mirnejši smo lahko ob nakupu rabljenega avtomobila neposredno pri zastopnikih, ki imajo različne prodajne programe in celo znamke, namenjene le prodaji rabljenih vozil.

Podobno meni tudi Adem Dizdarević, vodja marketinga pri Renaultu in Dacii, ki prav tako poudarja, da nakup rabljenega vozila v njihovi prodajno-servisni mreži prinaša številne prednosti predvsem z vidika zanesljivosti in varnosti nakupa. Vsako vozilo namreč tehnično pregledajo in pripravijo po predpisanih standardih, ki vključujejo temeljit pregled vsaj 98 kontrolnih točk. Prav tako tudi pri njih ponujajo prilagojene ugodnosti ob financiranju, dodatna jamstva, pomoč na cesti, servisne pogodbe in širok nabor vozil. »Pri politiki cen ima naša prodajno-servisna mreža proste roke, kako in po kolikšni ceni bodo ta vozila prodali končnemu kupcu naprej, je pa v določenih primerih ta cena lahko višja v primerjavi s tem, kar ponuja splošni 'prosti trg' nepooblaščenih ponudnikov. Načeloma kupci to sprejemajo dobro, večkrat se tudi odločajo za nakup pri naši mreži zaradi vseh dodatnih ugodnosti in storitev, ki jih morda kje drugje nimajo v ponudbi,« je še povedal Dizdarević. 

Priporočamo