Ob petkovi otvoritvi 36. grafičnega bienala Ljubljana je mednarodna žirija v sestavi Tia Čiček kot predsednica, Kevser Güler, Albertine Kopp, Francesco Manacorda in Apolonija Šušteršič slovesno podelila tudi nagrade bienala. Veliko nagrado 36. grafičnega bienala Ljubljana je prejela umetnica Noor Abed, nagrado za raziskovalno rezidenco Gabi Dao, posebno omembo pa si je prislužila Maria Arnal. Žirija je med drugim izpostavila, da se Noor Abed v svoji praksi ukvarja z vlogo estetike v uprizarjanju obreda in z uprizoritvijo kot metodo preživetja, pri čemer proučuje, kako se ideologija uteleša v gibanju v kontekstu družbene koreografije. Osrednja nagrajenka s tem dobiva tudi naročilo bienala za razstavo.

Nepoznano ni nekaj slabega

»Mariji Arnal podeljujemo posebno omembo, ker je s sposobnostjo pretanjenega pretakanja in magičnega priklica kolektivnih občutenj ob želji po posredovanju čustev in združevanju ljudi vsekakor zasedla vlogo oraklja razstave,« je v svoji obrazložitvi zapisala žirija. Foto: arhiv MGLC

O domišljiji in svobodi

Nepoznano ni nekaj slabega

Chus Martinez, umetniška vodja in kuratorka 36. grafičnega bienala Ljubljana Foto: Gina Folly

Letošnja umetniška vodja in kuratorka bienala Chus Martínez, španska filozofinja, umetnostna zgodovinarka, kuratorka in raziskovalka, je za jubilejno edicijo izbrala naslov Orakelj: O domišljiji in svobodi. Ob odprtju bienala je dejala, da »zgodovina, tradicija, dediščina, ki jo nosijo kraj, bienale in institucija, niso le dokumenti, fotografije ali tiskovine. To so spomini in pričevanja mnogih umetnikov in strokovnjakov, ki so tukaj delovali. In imeti možnost, da se tega dotaknem, je zame velik privilegij. Po drugi strani pa gre za majhen bienale v manjšem mestu, v dokaj majhni državi, z majhno kuratorsko ekipo. Zato sem to dojela kot priložnost, da ustvarim vsaj iluzijo nekega modela. Morda polresnično, morda nekoliko prevarantsko. A če 'goljufaš' v pravi smeri, usmerjen k pravim vrednotam, verjamem, da s tem ustvariš samoizpolnjujočo prerokbo.«

Dejala je tudi, da je vprašanje, s katerega mesta postavljamo vprašanja, ki so nam pomembna. »Moj odgovor je: z mesta umetnosti. Zgodovinsko gledano ima vsaka kultura svoja mesta, kjer postavlja temeljna vprašanja, in ta vprašanja so nujna, če želimo znova najti zagon in pogled naprej. In danes, ko je nujnost še večja – ni več tega impulza. Zakaj verjamemo, da se ne da nič spremeniti, čeprav vemo, da bi bilo treba? In to me zelo zanima. Zame je odgovor umetnost, zato je bienale tudi dobil naslov Prerokba oziroma Orakelj.«

Nepoznano ni nekaj slabega

Z razstave v MGLC Švicariji v okviru 36. grafičnega bienala Ljubljana Foto: Luka Cjuha

Na pot neznanega

Druga pomembna misel, ki jo je vodila, je bila misel na manjše skupnosti, ki so po navadi tudi del večjih skupnosti. »Kaj pa če v Ljubljani najdemo seme neke zgodbe, tradicije, ki lahko postane navdih, model, strategija – za kraje, kjer živimo? Tako sem tu naletela na lutko, Žogico Marogico, ki jo je Ajša Pengov ustvarila za LGL v začetku petdesetih. Svojčas lutkam nisem posvečala pozornosti, zdele so se mi anahronistične. Potem pa sem začela razmišljati: lutka, računalnik, tiktok, mediji, pripovedovanje zgodb …«

Nadalje jo je gnala misel: »Ironično, tudi tehnologi danes iščejo avtonomijo tehnologije. A pogosto gre za darvinistično logiko, ko ustvarjamo orodje, ki nas bo uničilo. Umetna inteligenca najprej poniža umetnost, nato delovno silo, nato človeka samega. Lutka pa si želi ravno nasprotno: da nadaljujemo, da ostanemo skupaj, da gradimo skupnost. Zato se razstava začne v Švicariji, umetniški rezidenci, zavetišču za umetnike že od konca 19. stoletja. Nadaljuje se v MGLC, kjer se skozi umetnost zdravimo – bolečina, ki je lepa in prečiščujoča. Nato zavijemo v Moderno galerijo, kjer so tudi lutke Ajše Pengov, ter seveda še po preostalih razstaviščih letošnjega bienala.«

Nepoznano ni nekaj slabega

Eduardo Navarro: F.O.C.A. (Fundacija za oceansko kontemplacijo naklonjenosti), 2022–2025 Foto: arhiv bienala

Skupaj na bienalu sodeluje 25 umetnikov, od teh jih je 23 pripravilo povsem nova dela. Kuratorka je še dejala, da večino umetnikov pred tem sploh ni poznala. »Želela pa sem, da se tudi sama kot 'novinka' podam na pot kot Huckleberry Finn, moj najljubši literarni junak iz mladosti, z ljudmi, ki jih ne poznam. Morda prav ta neznanost sproži energijo, ki pritegne tudi obiskovalce. Kajti nepoznano ni nujno nekaj slabega. Nepoznavanje ne bi smelo rojevati obrambe.« Posebej je omenila slovenske ustvarjalce, Silvan Omerzu je dobil prostor za svoje lutke prav na vseh osrednjih bienalnih razstaviščih, izpostavljeni sta tudi videoumetnica Ema Kugler in Svetlana Makarovič kot pesnica. Kuratorka je s prepletom različnih umetnosti zelo jasno izstopila iz ozkih okvirov grafične umetnosti. 

Nepoznano ni nekaj slabega

Kathrin Siegrist: Senca, ki si jo delimo I F Jaka Babnik. Foto: arhiv MGLC

Nepoznano ni nekaj slabega

Nohemí Pérez: Varuhi, oglje in vezenina na platno, 2025 Foto: Ernesto Monsalve

Nepoznano ni nekaj slabega

Silvan Omerzu, lutkovna instalacija v Mestni galeriji v okviru 36. grafičnega bienala Ljubljana Foto: Janez Marolt

Nepoznano ni nekaj slabega

Tejswini Narayan Sonawane, Migrant III, 2018, jedkanica, 2018. Indijska umetnica je bila prejemnica velike nagrade prejšnjega, 35. grafičnega bienala Ljubljana. Foto: Jaka Babnik

Nepoznano ni nekaj slabega

Lutkovna umetnost je dobila posebni fokus na 36. grafičnem bienalu Ljubljana. Foto: Luka Cjuha

Razstave v okviru Grafičnega bienala Ljubljana

Osrednje razstave 36. grafičnega bienala so v MGLC (Grad Tivoli, Švicarija, Plečnikov avditorij), Moderni galeriji (MG+), Mestni galeriji Ljubljana in Jakopičevem sprehajališču, prizorišča vzporednega programa pa v Galeriji ISIS, Galeriji »S« na Ljubljanskem gradu ter na ploščadi pred Cekinovim gradom oziroma v organizaciji Muzeja novejše in sodobne zgodovine Slovenije.

Priporočamo