Predsednica republike Nataša Pirc Musar je v četrtek končala svojo vzhodnoafriško turnejo z obiskom v Etiopiji, kjer se je sestala z etiopskim kolegom Tajejem Ackejem Selasijem​, premierjem Abijem Ahmedom in vodstvom Afriške unije. Od sobote je že obiskala Kenijo in Madagaskar. Kako je premagovala razdalje? Z vladnim letalom falcon. Stroški službene poti še niso znani, smo pa zato preverili, koliko stane povprečna cena ure letenja z vladno jekleno ptico. Ura naleta stane 4914,76 evra davkoplačevalskega denarja z vključenim DDV. Stroški posameznega državniškega izleta so sicer poleg razdalje in časa letenja odvisni tudi od letaliških pristojbin in vremenskih razmer, ki zahtevajo postopke proti zaledenitvi zaradi nizkih temperatur.

Vladno letalo

   

Primerjave niso naredili

Poceni? Drago? Da bi poskušali oceniti, ali je za državo ceneje leteti s falconom v primerjavi z najemanjem poslovnih letal, smo za podatke o tem prosili kabinet predsednika vlade: zanimal nas je strošek poti njegovega kabineta v Bruselj s falconom v primerjavi z najemom poslovnega letala. Podatki za skupno dvanajst službenih poti kabineta Roberta Goloba so navedeni v priloženi infografiki. Povprečno so Golobovi za službeno pot v Bruselj s falconom odšteli 6658 evra, z najemanjem poslovnega letenja pa 18.998 evrov. Opozoriti velja, da primerjava nikakor ni najboljša, tudi zaradi različnih že navedenih dejavnikov. A boljše nam tudi na ministrstvu za obrambo, ki je skrbnik falcona, niso ponudili. »Slovenska vojska s temi podatki ne razpolaga,« so namreč odgovorili na naše vprašanje, koliko ceneje je leteti s falconom v primerjavi z najemanjem poslovnih letal za državo. Analize stroškov letenja z najetimi poslovnimi letali v primerjavi z nakupom oziroma zamenjavo obstoječega falcona prav tako ni. V kabinetu premierja so še opozorili, da jim stroške poti na redna zasedanja evropskega sveta v Bruslju povrne evropska komisija.

Ko govorimo o ceni letenja s falconom, je sicer na mestu navesti tudi druge stroške, ki jih ima država z letalom. Leta 2023 so povprečni stroški vzdrževanja našega sokola znašali dobrih 4.247.709 evrov, lani pa nekaj manj kot tri milijone evrov. Pri primerjavi stroškov poti z državnimi in poslovnimi letali je treba upoštevati še, da kabinet premierja, ko leti z zasebniki, leti z manjšimi, lahkimi poslovnimi reaktivci v primerjavi z udobnejšim, zmogljivejšim falconom. »Na podlagi doslej objavljenih okvirnih sporazumov z Janez letom in Flycomom je predsednik vlade z delegacijo v letih 2024 in 2025 uporabljal letala teh dveh podjetij. Potovali so z letali cessna 525, cessna citation bravo in cessna citation 501,« so povedali. Gre za cenejše jeklene ptice z manjšim doletom, manj stroški vzdrževanja, ki tudi potrebujejo manjšo posadko za letenje in ponujajo manj sedežev. Čez palec – kot bi primerjali luksuzni SUV s kompaktno limuzino.

Leta 2023 so povprečni stroški vzdrževanja našega sokola znašali dobrih 4.247.709 evrov, lani pa nekaj manj kot tri milijone evrov.

Imeli bi še drugega falcona

Golobov kabinet je od junija 2022 do sredine maja za najem poslovnih letal za 14 službenih poti odštel 214.790 evrov, pri čemer je evropska komisija povrnila 69.200 evrov za štiri službene poti na redno zasedanje evropskega sveta. »Kabinet poslovno letenje naroča sukcesivno glede na potrebe. Za vsako posamezno naročilo vsakokrat izvede tako imenovano odpiranje konkurence med vsemi izvajalci, s katerimi ima sklenjene okvirne sporazume, in sicer elektronsko prek sistema elektronskega javnega naročanja. Vsak posamezen najem je oddan izvajalcu, ki predloži najnižjo skupno ponudbeno ceno,« pojasnjujejo v kabinetu. Ceno leta določa velikost oziroma tip letala, trajanje letov, dolžina dogodka, vključno z morebitnim čakanjem in prenočitvami, prepozicioniranje letala z druge lokacije, stroški razledenitve letala, takse na odhodnem in namembnem letališču, cene goriva in tako dalje.

Golobov kabinet je od junija 2022 do sredine maja za najem poslovnih letal za 14 službenih poti odštel 214.790 evrov, pri čemer je evropska komisija povrnila 69.200 evrov za štiri službene poti na redno zasedanje evropskega sveta.

Predsednik vlade vladnega falcona, tako pravijo v njegovem kabinetu, uporablja vedno, ko je to mogoče. Prednost pri uporabi letala ima namreč predsednica republike. Kot smo poročali pred tedni, se za nameček vladnemu letalu že krepko poznajo leta, zaradi česar servisnih dni ni malo. Letalo je bilo leta 2023 neoperativno 152 dni, od tega 122 dni zaradi nadgradnje avionike v Proline 21 in rednega letnega pregleda. Leta 2024 je bilo neoperativno 36 dni, od tega 21 dni zaradi rednega letnega pregleda. Slovenska vojska ima sicer v floti za tovrstne lete na voljo še manjši in že zelo star turbolet in pa novejše vojaško tovorno letalo spartan. Ura vožnje prvega stane 1888,56, drugega pa 6063,23 evra. Minister za obrambo Borut Sajovic je sicer na začetku prejšnjega meseca dejal, da v času poviševanja izdatkov za obrambne zmogljivosti razmišljajo tudi o tem, da bi se falconu, ki se mu nabirajo leta, pridružilo letalo enakega tipa. S tem bi povečali plovnost in pa zmogljivost, je prepričan minister.

Priporočamo