Od ponedeljka si je v Ljubljani prevoz mogoče organizirati tudi preko spletne platforme Uber. V torek so jo svečano odprli v prostorih rezidence ameriške veleposlanice v Rožni dolini. »Uber bo pripomogel k ekonomski rasti in mobilnosti Slovenije. Ko se zaziram v prihodnost, sem prepričana, da bo Uberjeva prisotnost v Sloveniji prinesla nove priložnosti za krepitev slovensko-ameriškega sodelovanja,« je izpostavila Melanie Arreaga, odpravnica poslov ameriške veleposlanice.
Ana Maria Borlovan, vodja operacij za vzhodno in srednjo Evropo pri tej ameriški korporaciji, je poudarila, da Uber v Slovenijo prihaja v omejenem obsegu in v okviru obstoječih predpisov. Preko aplikacije bo mogoče naročiti prevoze obstoječih ponudnikov taksi prevozov in po cenah, ki jih predpisuje Mestna občina Ljubljana. Podoben model imajo tudi v Franciji, Španiji in na Poljskem. »To za nas ni samo širitev na nov trg, ampak prilagoditev lokalnim zakonom in pričakovanjem. Naša vizija je ustvariti večmodalni sistem mobilnosti,« je še dodala. Uber sicer ponuja različne storitve, od vključevanja zelenih tehnologij, luksuznih oblik prevoza do dostave potrebščin. Kot kaže, bodo taksiji, ki pri nas uporabljajo to aplikacijo, za zdaj nevidni, saj ne bodo posebej označeni z logotipom podjetja, kot je praksa v nekaterih drugih državah.
Posrednik in ne prevoznik
V Sloveniji bodo začeli postopoma. »Uber ne vstopa na trg kot ponudnik prevozov, ampak kot tehnološki partner licenciranim lokalnim voznikom taksistom. Vožnje lahko ponujajo le poklicni licencirani taksisti,« je povedala Morena Šimatić, izvršna direktorica Uberja na Hrvaškem in po novem tudi v Sloveniji. »Aplikacijo naložite in izberete destinacijo. Navedla bo okvirno ceno ter vas povezala z licenciranim voznikom. Na aplikaciji boste videli registrsko tablico, ime voznika in tudi predvideni prevoz. Vsa potovanja bodo plačana digitalno preko aplikacije, kar zagotavlja sledljivost in skladnost z davčno zakonodajo,« je zagotovila.
Postopno bodo začeli tudi z vidika lokacije. »Namenoma začenjamo v Ljubljani, da si pridobimo zaupanje in predstavimo našo vrednost potnikom, voznikom in odločevalcem. Naš cilj je, da dokažemo svojo vrednost,« je še dodala. Kot kaže, so že prepričali ljubljanske odločevalce, saj je rdeči trak, ki je simbolno lansiral novo storitev, prerezal tudi ljubljanski podžupan Boštjan Koritnik. Ta je določeno skepso v Ljubljani do Uberja primerjal z odporom, ki so ga Ljubljančani imeli do prvega avtomobila v lasti barona Antona Codellija. »Verjamem, da bo prihod Uberja prinesel razvoj mobilnosti. Kolegi v Zagrebu pravijo, da Uber ni ogrozil mobilnosti, ampak jo je razširil in nadgradil. Mnogi, ki pridejo v lokalno okolje, zahtevajo prilagoditev zakonodaje. Uber pa je prilagodil svoj model lokalnim pogojem, in to je po mojem pravi način. Kot so povedali, je treba najprej zgraditi zaupanje, in potem pride nadgradnja,« je povedal podžupan.
Najprej v tujino in potem taksistu
»Taksisti že dolgo časa opozarjamo, da gre pri takšnih aplikacijah ves denar v tujino. Davke plačujemo samo vozniki,« je povedal Janko Belopavlovič, ki je bil v ponedeljek izvoljen za podpredsednika sindikata taksistov. Pri tem je dodal, da gre nakazilo platformi, ki od vsake vožnje trga delež, ostalo pa nakaže taksistu, ki šele od tega zneska plača davek v Sloveniji.
Moreno Šimatić smo vprašali, kje točno bo plačan davek od Uberjevega deleža za posredovanje posamezne vožnje. »Delujemo 100-odstotno na osnovi skladnosti z zakonodajo Republike Slovenije in v skladu z evropsko zakonodajo in drugimi pravili. Ne vidim potrebe, da bi razlagala podrobnosti o tem, kje Uber plačuje davke,« je povedala izvršna direktorica. Od bralca smo prejeli potrdilo za plačilo vožnje preko aplikacije, ki nakazuje, da gre nakazilo na račun, odprt na Nizozemskem, ki sicer velja za davčno oazo. Kot kaže, platforma za zdaj ne bo odprla posebne pravne entitete za poslovanje v Sloveniji.
Glede povezave med taksimetrom in aplikacijo pa je izvršna direktorica pojasnila: »Taksimeter določi končno ceno. Vklopiti ga mora voznik. Uporabnik nam plača s kreditno kartico, torej brezgotovinsko. Recimo, da greste v BTC iz Šiške, kjer se pogovarjava. Aplikacija vam pove, da bi vožnja stala od 8 do 10 evrov. Voznik vas pobere in vklopi taksimeter, ki je v skladu s cenikom ljubljanske občine. Taksimeter pokaže 9 evrov. To voznik vnese v aplikacijo in mi potem trgamo to vsoto,« je še pojasnila izvršna direktorica Uberja.