Leta 1940 je kemično podjetje DuPont lansiralo najlonke, kar je sprožilo pravo revolucijo, ki je odmevala po vsem svetu. Ta modni dodatek je rezultat vizionarskega dela kemika Wallacea Carothersa in njegove ekipe, ki je sredi tridesetih let prejšnjega stoletja odkrila najlon – prvo popolnoma sintetično tekstilno vlakno, primerno za množično proizvodnjo. Javno zanimanje je bilo takojšnje in izjemno. Zgodba o hlačnih nogavicah je postala zgodba o inovacijah in pomembna prelomnica v zgodovini mode, poroča Calgary Herald.

Najlonke so se zapisale v zgodovino

Zgodba o najlonu se začne v raziskovalnih laboratorijih podjetja DuPont v tridesetih letih prejšnjega stoletja. Vodja ekipe, briljantni kemik Wallace H. Carothers, je bil zadolžen za raziskovanje potenciala polimerov z namenom najti sintetično zamenjavo za drago in občutljivo svilo – material, ki bi bil komercialno uspešen in vsestranski.

Po letih predanega dela in številnih, tudi neuspešnih poskusih, je Carothersu in njegovi ekipi leta 1935 uspelo ustvariti polimer, ki ga je bilo mogoče raztegniti v tanka, močna vlakna s svilnatim videzom. Šlo je za poliamid, ki so ga sprva – zaradi šestih atomov ogljika v adipinski kislini in heksametilendiaminu – poimenovali »66 vlakna«. Novi material je bil močan, elastičen, vzdržljiv in, kar je najpomembneje, mogoče ga je bilo proizvajati v industriji.

Najlonke pred zobno ščetko

Podjetje DuPont je leta 1938 patentiralo najlon in ga z velikimi pričakovanji predstavilo javnosti na svetovni razstavi v New Yorku leta 1939. Najlon, razglašen za »material prihodnosti«, je takoj pritegnil pozornost. Čeprav je bil prvi komercialni izdelek z najlonskimi vlakni zobna ščetka, lansirali so jo leta 1938, so bile prav ženske nogavice tiste, ki so najlonu prinesle pravo slavo in množično priljubljenost.

Znanstveniki podjetja DuPont so obiskovalcem razstave predstavili postopek izdelave najlona, kar je še dodatno spodbudilo radovednost in pričakovanja. Po uspešni promociji, v kateri so zaposleni podjetja DuPont in njihove žene nosili prototipe najlonskih nogavic ter s tem ustvarili avro ekskluzivnosti, je končno napočil dan, ko so najlonke postale dostopne širši javnosti.

At "Dupont de Nemours"Knitting nylon thread for making stockings,Image: 278309773, License: Rights-managed, Restrictions:, Model Release: no

Leta 1940 je kemično podjetje DuPont lansiralo najlonke, kar je sprožilo pravo revolucijo. Foto: Profilmedia 

Začetek najlonske mrzlice

»Dan najlona« je bil razglašen 15. maja 1940 in velja za začetek prave »najlonske mrzlice«. Prodaja se je začela v izbranih trgovinah po ZDA, med drugim v Wilmingtonu v Delawareu, kjer je bil sedež podjetja DuPont, in v znameniti veleblagovnici Macy's na Herald Squaru v New Yorku. Reakcije javnosti so bile neverjetne. Ženske so ure in ure čakale v dolgih vrstah, nestrpne, da bi dobile v roke ta revolucionarni izdelek. Samo v Macy'su so prvi dan prodali približno 72.000 parov, v Wilmingtonu pa kar 780.000. V dveh dneh je bilo po vsej državi prodanih neverjetnih štiri milijone parov hlačnih nogavic, v prvem letu pa je ta številka dosegla kar 64 milijonov.

Uspeh je presegel vsa pričakovanja. A priljubljenost najlonk ni bila naključna – bile so veliko bolj trpežne kot svilene nogavice, ki so bile nagnjene k trganju in cefranju. Najlon je ponujal gladkost, prefinjen sijaj in boljše ohranjanje oblike, saj se je tkanina po raztezanju vrnila v prvotno stanje. Poleg tega so v času, ko so se v tridesetih letih prejšnjega stoletja krila krajšala, nogavice postajale nepogrešljiv modni dodatek, hlačne nogavice pa so ponujale popolno rešitev – eleganco in praktičnost po dostopnejši ceni kot svila.

Dogajali so se tudi primeri, ko je več deset tisoč ljudi čakalo v vrstah za omejene količine. V Pittsburghu se je na primer zbralo kar 40.000 ljudi v upanju, da bodo kupili enega od le 13.000 parov, ki so bili na voljo. Od New Yorka do San Francisca so prizori kaosa in celo pretepov zaradi dragocenih nogavic postali nekaj običajnega.

Razvoj najlonk se je nadaljeval. S pojavom novih materialov, kot je spandeks (elastan), se jih pogosto kombinira z najlonom, s čimer dosežejo še boljšo raztegljivost in prileganje. Od simbola povojnega razkošja in ženstvenosti, preko modnih eksperimentov 60. in 70. let, do današnjih raznolikih stilov, barv in vzorcev, so hlačne nogavice ostale pomemben in relevanten kos ženske garderobe.

Priporočamo