Kot razkriva poročilo avstralske agencije za letalsko varnost, je decembra lani napaka pri vnosu v Qantasovem sistemu za nadzor odhodov povzročila, da je bilo 51 potnikov navedenih kot odsotnih, kar je povzročilo, da je bila izračunana teža letala 4291 kilogramov nižja od dejanske teže.

Osebje na letališču je napako opazilo tik pred vzletom letala, a jim ni uspelo kontaktirati posadke. Piloti so bili o napaki obveščeni šele v zraku in so po še enem štetju ljudi na krovu nadaljevali pot v Sydney.

Napaka pri menjavi letal

Incident se je začel, ko je bil boeing 737 1. decembra 2024, na poti iz Pertha na zahodu Avstralije v Sydney, zaradi slabega vremena prisiljen narediti postanek v prestolnici Canberri. Tam so uslužbenci Qantasa morali pripraviti dokumente za nov let med Canberro in Sydneyjem. Pri tem je nekdo naredil napako in kot tip letala namesto boeinga 737-800 vnesel precej manjši boeing 717, zato je računalnik med potnike uvrstil le toliko ljudi, kolikor jih lahko nosi to letalo. Tako je sistem virtualno izkrcal 11 potnikov iz poslovnega razreda in 40 iz ekonomskega.

Uslužbenci Qantasa so napako v tipu letala kmalu opazili in popravili, niso pa opazili, da je računalnik vmes skrajšal seznam potnikov, s spremembo letala pa jih ni uvrstil nazaj. Na podlagi števila potnikov v teh dokumentih je bila med drugim izračunana teža letala več kot štiri tone nižja od realne, posledično pa sta bili izračunani tudi nižja hitrost vzleta in potrebna količina goriva.

Na letalo so se nato vkrcali vsi, ki so čakali na nadaljnjo pot v Sydney, letališko osebje pa je napako opazilo šele, ko se je letalo že peljalo na začetek vzletne steze. Posadko so poskušali doseči po telefonu, vendar jim ni uspelo. Zaradi zamude v komuniciranju so bili neuspešni tudi po radijski zvezi in letalo je vzletelo brez posebnosti. Šele v zraku so piloti izvedeli, da je njihovo letalo težje, kot je bilo zapisano. Ker je bila najbolj kritična faza poleta za tako nepravilnost – vzlet – že za njimi, so nadaljevali pot.

Zakaj je teža letala tako pomembna?

Kot pravi poročilo avstralske agencije za letalsko varnost, bi napaka lahko povzročila težave predvsem pri vzletu, saj bi se letalo lahko obnašalo drugače od pričakovanj.

Teža letala mora biti pred letom popolnoma jasna. Glede na težo potnikov in tovora bodo namreč piloti izračunali potrebno količino goriva za predviden let, celotna teža letala pa skupaj z atmosferskimi podatki služi za izračun hitrosti, pri kateri piloti dvignejo letalo v zrak, pa tudi hitrosti, pri kateri še lahko varno prekinejo vzlet. Za pravilen vzlet morata biti namreč ti hitrosti znani s precej veliko natančnostjo.

Statistično najvarnejša letalska družba

Qantas velja za eno najvarnejših letalskih družb, saj kljub temu, da vsako leto prepeljejo več kot 50 milijonov potnikov, niso imeli nesreče s smrtnimi žrtvami že od leta 1951. Hkrati je to ena najstarejših letalskih družb na svetu, saj je začela delovati že leta 1920. 

Sodobno potniško letalo ne vzleti pri najnižji hitrosti, ko krila nosijo letalo v zraku, ampak pri hitrosti, ki omogoča najbolj nadzorovano in čim hitrejše dviganje letala na začetku leta. To se imenuje hitrost rotacije, saj letalo vzleti tako, da pilot zasuka nos letala navzgor.

Kontrolne površine na krilih in repu omogočajo precejšnjo spremembo aerodinamičnih lastnosti letala v zraku, tako da lahko letalo leti učinkovito pri veliki hitrosti in višini, hkrati pa lahko leti počasi pri pristanku. Pri vzletu se mora letalo dvigati čim hitreje in nadzorovano. Prevelika teža letala bi lahko pomenila, da bi se letalo odzivalo na nepričakovan način, na primer, da bi pri dviganju začelo izgubljati hitrost.

Kako piloti poznajo težo letala s potniki?

Vse, kar letalo nosi, je natančno stehtano. To je razlog, zakaj pri oddaji prtljage na letališču stehtajo vsak kovček. Prav tako je natančno znana teža goriva, ki se spremlja tudi med letom. Edini tovor, ki se ne tehta, so potniki, saj so ljudje pogosto precej zaščitniški do podatka o svoji teži.

Da bi se izognile tehtanju potnikov, letalske družbe uporabljajo oceno, ki jo naredijo glede na podatke o spolu in starosti potnikov. Periodično izvajajo raziskave, kjer tehtajo potnike in pri tem upoštevajo podatke, kot so vrsta vozovnice, spol in starost. Upošteva se tudi teža ročne prtljage, ki se v povprečju spreminja glede na letne čase.

Tudi te raziskave so včasih precej kontroverzne, ker ljudje ne želijo stopiti na tehtnico. Vseeno je osveževanje statističnih podatkov nujno, saj so ljudje v povprečju vse težji. Nedavna raziskava finske letalske družbe Finnair je na primer ugotovila, da se je v približno desetletju povprečna teža potnika povečala za nekaj več kot kilogram, enako je narasla povprečna teža ročne prtljage.

Priporočamo