Rak prostate ostaja najpogostejši rak pri moških v Sloveniji, hkrati pa je eden tistih, pri katerih je ob pravočasnem odkritju preživetje izjemno visoko. Strokovnjaki zato opozarjajo, da so ključ do uspešnega zdravljenja preventiva, redni pregledi in odpravljanje predsodkov, ki moške pogosto odvračajo od obiska zdravnika.

Asist. mag. Janka Čarman z Onkološkega inštituta je poudarila, da po zadnjih podatkih registra raka zaradi raka prostate v Sloveniji vsako leto zboli že več kot 1700 ljudi, kar je nad evropskim povprečjem, žal pa je pri nas nadpovprečno tudi število umrlih, saj vsako leto umre kar 476 moških.

»Raka prostate ni mogoče preprečiti, prav tako za bolezen ne poznamo zgodnjih simptomov in znakov. Petletno preživetje moških, zbolelih za rakom prostate v letih od 2018 do 2022, je znašalo 93,8 odstotka, vendar je za napoved preživetja ključen stadij bolezni ob diagnozi. Bolniki, pri katerih je bolezen razširjena po telesu, torej metastatska, imajo najslabšo prognozo. Zato je pomembno, da raka prostate odkrijemo pravočasno, ko je možnost ozdravitve visoka,« je povedala mag. Janka Čarman.

Program Peter

Prebojni napredek pri obvladovanju raka prostate predstavlja vzpostavitev slovenskega presejalnega programa Peter, ki bo moškim prvič sistematično in organizirano omogočil enostavni krvni test oziroma presejalni test PSA, ki analizira vrednost za prostato specifičnega antigena.

»V Sloveniji prav zdaj poteka prva raziskava o organiziranem presejanju za raka prostate, PRO-PETER. Prva vabila so bila poslana naključno izbranim moškim iz ljubljanske regije, starim od 50 do 69 let. Z raziskavo bomo dobili prve podatke o tem, kako se bodo moški odzvali, v kolikšnem deležu bo presejalni test pozitiven, kako pogosto bodo potrebovali magnetnoresonančno slikanje, v kolikšnem odstotku bo odkrit rak prostate,« je še dodala Čarmanova.

Presejalni test PSA analizira vrednost za prostato specifičnega antigena. / Foto: Getty Images

Presejalni test PSA analizira vrednost za prostato specifičnega antigena. / Foto: Getty Images

Da je zgodnje odkrivanje lahko življenjsko odločilno, je poudaril tudi mag. Martin Lisec, ki se je po petdesetem letu odločil, da bo naredil test PSA vsako leto. Pri tem ga je osebni zdravnik podprl, kar se je pokazalo za dobro naložbo, saj je v lanskem letu, pri njegovih 58 letih, test pokazal visoko vrednost specifičnega antigena, čemur sta sledila nadaljnja obravnava in tudi kirurško zdravljenje.

»Diagnozi seveda najprej sledi šok, saj ljudje na nekatere stvari v življenju nismo nikoli povsem pripravljeni. Vedel sem, da se vsak tretji Evropejec enkrat v življenju sreča s to diagnozo. A jaz sem imel vedno v glavi, da je ta 'tretji' nekdo drug. Ko slišiš, da si to ti, sledi proces razmišljanja, sprejemanja in integriranja diagnoze kot del tvojega življenja. Po operaciji so moji zadnji izvidi testa PSA zelo dobri, zato sem res hvaležen, da sem raka prostate pravočasno odkril,« je povedal mag. Martin Lisec, ki z društvom Onkoman že snuje podporno skupino za moške, ki bo po diagnozi bolnikom ponujala psihološko pomoč in oporo.

Kampanja, ki je prebila molk

Letošnja kampanja »SMS fotru« je po vsej Sloveniji naletela na izjemen odziv in dokazala, da se lahko s skupnim glasom dotaknemo tudi tistih, ki svoje zdravje prepogosto postavijo na stranski tir. »Naš namen je bil preprost – spodbuditi moške, da poskrbijo zase, da prisluhnejo svojemu telesu, da so pozorni na prve znake ter pravočasno poiščejo pomoč,« je povedal predsednik društva Onkoman Matej Pečovnik in poudaril, da kampanja ni nastala le kot komunikacijska akcija, temveč je del širšega gibanja, ki moškim prek njihovih najbližjih postavlja ogledalo.

»Nagovoriti moške, ki se preventivnim pregledom pogosto izogibajo, je velik izziv. Zato smo izbrali drugačen pristop: naj jih k pregledu spodbudijo tisti, ki jih imajo najraje – njihovi otroci. Preprost, oseben SMS se je izkazal za izjemno močno orodje,« je o kreativnem konceptu kampanje spregovorila Tina Križaj, mlajša kreativna direktorica agencije Futura DDB, kjer je pobuda društva Onkoman dobila svojo končno podobo.

Prva vabila so poslali naključno izbranim moškim iz ljubljanske regije, starim od 50 do 69 let.

Pristop se je izkazal za izjemno učinkovit: na platformi www.smsfotru.si se je zbralo več kot 1600 osebnih zgodb, ki so se odrazile v obliki čustvenih zapisov – tudi hčerk in sinov moških, ki so zboleli ali žal izgubili življenje zaradi raka prostate. Velika večina moških, ki jim postavijo diagnozo rak prostate med 50. in 74. letom starosti, namreč priznava, da se za obisk pri zdravniku odločijo le, če so res zelo bolni. Z odlašanjem pa lahko izgubijo dragoceno priložnost, da raka prostate tudi uspešno premagajo.

Odzivi javnosti so pokazali, da »SMS fotru« ni zgolj ni enkratna kampanja, temveč pobuda, ki jo lahko krepimo dolgoročno. Prav kombinacija osebnega nagovora, preverjenih strokovnih informacij in dostopnih preventivnih orodij lahko močno premakne meje ozaveščenosti.

»Naše delo se s koncem kampanje ne konča. Pobudo bomo nadaljevali tudi v prihodnje, saj verjamemo, da se spremembe zgodijo z vztrajnostjo, pogovorom in pogumom. Vsako poslano sporočilo, vsak klic in vsaka deljena zgodba nas opominjajo, da ima preventiva moč – in skupaj bomo poskrbeli, da bo glas za očete še naprej slišan,« je sklenil Matej Pečovnik iz društva Onkoman, kjer že razmišljajo, kako bi kreativno platformo uporabili tudi za nastajajoči presejalni program Peter in druge preventivne aktivnosti za ozaveščanje o pomenu moškega zdravja. 

Priporočamo