Ali se še spomnite imena svojega prvega avtomobila? Obstaja velika verjetnost, da se. Ime avtomobila namreč ni le oznaka. Pogosto gre za izjemno premišljeno izbiro, ki je usklajena s posebnostmi različnih svetovnih trgov. No, včasih gredo stvari tudi drugače. Včasih gre za muhe ekscentričnih posameznikov, spore glede pravic ali celo za napake v »prevodu«. Vsekakor pa je jasno, da so imena avtomobilov nekaj, kar na nas pusti vtis.

Najelegantnejše rešitve so tista imena, ki že sama po sebi sporočijo, kaj je bistvo avtomobila. Dober primer je land rover discovery, ki v kupcu vzbudi občutek pustolovščine. Nissan micra sicer ne vzbudi močnega čustvenega odziva, a kupec takoj razume, da s tem avtom ne bo imel težav s premajhnimi parkirnimi prostori. Sloviti smart pa je že skoraj preveč neposredno povedal, da gre za pametno izbiro.

mitsubishi pajero prve generacije

Podjetja težave z neprimernimi imeni najpogosteje rešujejo tako, da jih za posamezne trge preimenujejo. Dober primer je mitsubishi pajero, ki so ga v Španiji in Latinski Ameriki preimenovali v montero. Pajero v španščini namreč pomeni onanist. Foto: youtube

Postopek poimenovanja je lahko precej zapleten

Upokojena Fordova direktorica za globalno napredno trženje izdelkov Susan Pacheo pravi, da je postopek poimenovanja lahko zelo zapleten. Vsaj tako je pri Fordu. »Ekipa iz oddelkov za trženje, oblikovanje in komuniciranje pripravi, denimo, 150 predlogov, pri čemer upoštevajo podobe in občutke, ki jih posamezno ime vzbuja. Kandidate preverijo glede morebitnih neprimernih ali negativnih pomenov,« pojasni. »Včasih podjetje sodeluje tudi z zunanjimi agencijami za poimenovanje blagovnih znamk, fokusne skupine pa lahko dajo povratne informacije o tem, kako všečno je ime in ali se 'ujema' z avtomobilom,« je nadaljnji postopek opisala Pacheojeva. »Ožji izbor imen se nato pošlje v pravni pregled in preverjanje blagovnih znamk. Nazadnje ime potrdi generalni direktor Forda.«

Neposrečena imena avtomobilov kljub temu niso redkost. Zlasti, ko je treba model avtomobila lansirati na tujem trgu. Podjetja težave z neprimernimi imeni najpogosteje rešujejo tako, da jih za posamezne trge preprosto preimenujejo. Dober primer je mitsubishi pajero, ki so ga v Španiji in Latinski Ameriki preimenovali v montero. Pajero v španščini namreč pomeni onanist, kar zna biti nerodno ime. Podobna zgodba se je zgodila Toyoti z modelom MR2. Na prvi pogled nič spornega, a ko ime preberemo v francoščini »emm-er-deux«, stvar dobi precej drugačen prizvok. Zveni namreč kot … vulgarni izraz za blato. Toyota je stvar tedaj rešila tako, da je imenu odščipnila oznako 2 in s tem tudi problematično asociacijo. Kljub zapletenemu postopku je imel težave tudi Ford. Njihov pinto v portugalskem slengu pomeni moški spolni ud. Zapleti pa so nastali tudi, ko so svojega mustanga poskušali lansirati v Zahodni Nemčiji. Tedaj so ugotovili, da s tem imenom ne bo šlo, ker je pravice do imena znamke že imelo podjetje za industrijsko opremo. Slovitega ameriškega žrebca so v Zahodni Nemčiji zato sprva prodajali pod mnogo manj privlačnim imenom T-5.

Ekipa iz oddelkov za trženje, oblikovanje in komuniciranje pripravi, denimo, 150 predlogov, pri čemer upoštevajo podobe in občutke, ki jih posamezno ime vzbuja. Kandidate preverijo glede morebitnih neprimernih ali negativnih pomenov. Včasih podjetje sodeluje tudi z zunanjimi agencijami za poimenovanje blagovnih znamk, fokusne skupine pa lahko dajo povratne informacije o tem, kako všečno je ime in ali se ujema z avtomobilom.
Ožji izbor imen se nato pošlje v pravni pregled in preverjanje blagovnih znamk. Nazadnje ime potrdi generalni direktor Forda.

Susan Pacheo, upokojena Fordova direktorica

Do imena zaradi napake

Bolje so se znašli pri Porscheju. Ko so leta 1964 predstavili naslednika modela 356, so mu nadeli ime 901. Ni šlo za ime, ki bi ga razvili po fordovsko z veliko glavami, ki vedo še več o trženju in psihologiji kupcev. Šlo je za preprosto naslednjo logično oznako v sosledju, ki ga je Porsche uporabljal za poimenovanje vozil oziroma projektov. Podjetju je uspelo prodati 82 primerkov s tem imenom, ko se je oglasil Peugeot. Tudi Francozi so imeli podobno hladen in sistematičen pristop pri poimenovanju vozil. Hkrati so trdili, da imajo ekskluzivne pravice v Franciji in tudi na nekaterih drugih trgih za uporabo imen, ki so sestavljena iz treh številk in z ničlo v sredini. Porscheju se ni ljubilo zapletati v pravni spor, niti niso želeli spremeniti imena avtomobila za francoski trg. Preprosto so se odločili, da ničlo v imenu zamenjajo z dodatno enico – in tako je nastalo slovito ime 911. Kot zanimivost gre pripomniti še, da tega imena niso ukradli ameriški številki za klic v sili. To, ki je prav tako 911, so v ZDA uvedli šele leta 1968. Čeprav so mnogi pozneje menili, da sta ime in klicna številka povezana, to ne drži. Američani so število izbrali zlasti zato, ker ni bila v uporabi kot klicna številka v nobenem kraju in ker si jo je bilo mogoče preprosto zapomniti.

Izogibanje sporom glede poimenovanja je danes še bolj zapleteno. Ne nujno zato, ker je bilo izdelanih že toliko avtomobilov in bi bila najboljša imena že uporabljena. Vse več zagat povzročajo marketinške kampanje, ki se selijo na splet. Marketinške ekipe morajo danes pred odločitvijo za ime namreč preveriti, ali je to ime morda kdo že uporabil za kakšen drug izdelek ali pa le za hec zakupil spletne naslove s tem imenom. Hkrati je koristno, če je ime enostavno napisati. Nikakor niso zaželena imena z zapletenim črkovanjem, da se potencialni kupci med iskanjem po spletu ne bi zatipkali. Poznamo pa tudi primere avtomobilskih imen, ki so domnevno nastali po nesreči. Najslovitejši primer je mitsubishi starion. Uradna razlaga je sicer, da gre za združitev besed star (zvezda) in arion. Slednji je starogrški mitološki konj, ki je med drugim služil tudi Heraklu. Ime starion naj bi torej pomenilo Arionova zvezda, a mnogi o tem dvomijo. Močno je namreč razširjena zgodba, da je ime posledica ponesrečenega telefonskega pogovora. V tem naj bi nekdo iz Mitsubishija razlagal, naj avto poimenujejo žrebec oziroma stallion. Ker pa sta črki l in r v japonski fonetiki praktično nerazločljivi, je skozi slušalko namesto stallion prišlo starion.

911 je številka, s katero povezujemo tako Porschejevega športnika kot klic v sili.

Številna podjetja v imena zapakirajo tudi tehnične opise vozil. Najslavnejši so primeri nemškega trojčka BMW, Audi in Mercedes. Tu vsaka črka in številka pomeni specifično lastnost avtomobila, od velikosti do karoserijske oblike ter vrste pogona in namena vozila. Imena teh vozil sicer ne gredo vedno tako zlahka z jezika in tudi zapomniti si jih je težje. Če nisi poznavalec specifične nomenklature. In prav v tem je trik. Gre za znamke, ki nagovarjajo najbolj snobovske mehanične zanesenjake, ki si jemljejo v posebno čast, da razumejo tovarniški jezik svoje najljubše znamke. Če vam omenijo ime 330i xDrive M sport, vi pa ne veste, o čem govorijo, je to jasno znamenje, da niste del njihovega tabora. Zlasti, če razumete, kaj pomeni A4 45 TFSI quattro S line. Tedaj vas bodo pogledali še posebej postrani.

Niso pa vsa avtomobilska imena, ki zvenijo kot tehnične oznake, to tudi zares. Najslovitejši primer so modeli tesel, ki veliko povedo o Elonu Musku. Ta poleg cybertrucka prodaja še modele, ki slišijo na imena S, 3, X in Y. Same po sebi te oznake niso nič posebnega. Zdaj pa jih še enkrat preberite po vrstnem redu in številko 3 zamenjajte za črko E. Res domiselno. Na koncu je marketing marketing, smetana pa običajno sama od sebe priplava na površje. Tako je tudi upokojeni Chevroletov globalni produktni vodja Mark Dziewit pred leti dejal, da je na koncu vendarle najpomembnejša kakovost avtomobila. »Izdelek ustvarja ime, ne obrnjeno,« trdi Dziewit. 

Priporočamo