Usnjeni čevlji, volneni puloverji, krojene obleke – Italija proizvaja nekaj najboljših oblačil na svetu. Toda velik del odličnosti države temelji na dejavnikih, ki so v nasprotju z razvojem sodobnega oblikovanja. Italijanski proizvajalci so velikani svetovne modne industrije, cenjeni zaradi svojih neodvisnih oblikovalskih hiš, ročno izdelanih izdelkov in lokalno pridobljenih materialov. Vendar se za znamko Made in Italy bliža kriza; pomanjkanje mladih vajencev in vseprisotna tehnologija ogrožata moč italijanske mode.

Pomanjkanje mladih krojačev

V središču italijanske mode je ročna obrt, ki pogosto zahteva dolgotrajno in mukotrpno usposabljanje. Narašča zaskrbljenost, saj se mladi vse manj želijo udeleževati vajeništva. Neapeljski ateljeji, ki izdelujejo oblačila po meri, se trudijo najti delovno silo za naslednjo generacijo, a mladi raje izberejo hitrejše poti v industrijo prek hitre mode ali tehnologije. Giuseppe in Massimiliano Attolini, ki sta oblikovala kostume za filme, kot je Hiša Gucci, pravita, da ročno šivanje jakne traja 25 ur, celotne obleke pa 33 ur. Giuseppe Attolini opozarja: »Težave pri iskanju delavcev niso edinstvene samo pri nas: gre za razširjen, sistemski problem.«

Po podatkih umetniške skupine Confartigianato Imprese se je v drugem trimesečju leta 2025 zaprlo 1035 podjetij za oblačila in usnje, deloma zaradi zmanjševanja delovne sile. Celotna modna industrija je bila leta 2023 vredna približno 104 milijarde evrov, leta 2024 90 milijard evrov, letos pa naj bi njena vrednost znašala približno 80 milijard evrov.

Umetna inteligenca grožnja za Made in Italy?

Male tailor demonstrating of fashionable suit in apparel shop,Image: 851698754, License: Royalty-free, Restrictions:, Model Release: yes

Mukotrpno delo in dolgo usposabljanje sta zaščitni znak italijanske mode. Foto: profimedia

Pomemben del prestiža znamke Made in Italy je poznavanje oblikovalca in osebni stik z njim. Strokovnjaki opozarjajo, da vzpon tehnologije, kot je umetna inteligenca, spodkopava ta ključni vidik italijanske mode. Simone Balducci, predsednik skupine modne industrije Federmoda za  Firence, poudarja, da je človeški dejavnik pogosto podcenjen. »Za naše delo je potrebnih vsaj pet let vajeništva in deset, da imamo usposobljenega delavca, ki zagotavlja natančnost in skrbnost. Tehnologija ne more nadomestiti ročnih spretnosti in obrtniške inteligence,« pravi Balducci.

Preglednost dobavne verige in trajnost kot prihodnost mode

Prejšnji konec tedna se je končal četrti forum trajnostne mode v Benetkah. Strokovnjaki opozarjajo, da je nujno prenoviti pomen znamke Made in Italy, začenši s strožjim nadzorom v vseh fazah proizvodnje. Preglednost dobavne verige je ključna, da se prepreči, da bi množično proizvedeni tuji izdelki nižje kakovosti neopaženo prišli na trg. Industrijska skupina Confindustria Moda razvija digitalno platformo, ki bo podjetjem zagotavljala način preverjanja. Sistem bo odprtokoden in ga bo lahko vsakdo uporabil za prepoznavanje »poštenih podjetij«.

NAPLES, ITALY - OCTOBER 31, 2015: Showcase of the clothing store in the historic center of Naples on the Via Toledo street at night.

Trgovine z oblačili v zgodovinskem središču Neaplja na ulici Via Toledo Foto: istock

Drug pomemben razvoj je trajnost. Italijanska modna zbornica razvija skupni seznam meril trajnosti za podjetja, parlamentarni zakon pa predlaga certificiranje skladnosti in bazo podatkov kvalificiranih podjetij. Luca Sburlati, predsednik Confindustria Moda, poudarja: »Trajnost ni strošek – je naša industrijska identiteta in pravi motor konkurenčnosti Made in Italy. Prihodnost italijanske mode bo trajnostna, konkurenčna in enotna – ali pa je sploh ne bo.«

Priporočamo