Zimski mraz, kot ga ponekod občutimo te dni, ne preizkuša samo potrpežljivosti voznikov, ki morajo odmrzniti svoj avto, preden vanj vstopijo, temveč tudi meje materialov, iz katerih so izdelani naši jekleni konjički. V najslabših primerih se napačen pristop k odstranjevanju ledu konča z zlomljeno kljuko, počenimi stekli ali pa preprosto z dejstvom, da v vozilo sploh ne moremo vstopiti.
Čeprav avtomobilska industrija vsako leto ponudi nove pripomočke za lažje preživetje zime, nemški avtomobilski klub ADAC – ena najvplivnejših avtoritet na področju mobilnosti v Evropi – opozarja, da so nekatere nizkotehnološke rešitve pogosto spregledane, vendar ključne.
Morda najbolj presenetljiv nasvet strokovnjakov zadeva preventivo, ki spominja bolj na spletne videoposnetke kot na uradna priporočila avtomobilskih klubov. Gre za zunanja ogledala. Sodobni avtomobili imajo sicer ogrevana ogledala, toda to ne pomaga, če je mehanizem zamrznjen ali če je plast ledu predebela za varno speljevanje.
Stare nogavice
Rešitev? Stare nogavice. Če čez noč zunanja ogledala oblečete v odslužene nogavice, boste zjutraj našli stekla popolnoma čista. Gre za preprosto izolacijo, ki preprečuje neposredno kondenzacijo in zamrzovanje vlage na površini.
Podobno arhaično učinkovit pristop velja za ključavnice. V dobi daljinskega odklepanja pogosto pozabimo, da mehanizem v vratih še vedno lahko zamrzne. Za lastnike starejših vozil, ki so odvisni od fizičnega ključa, ADAC predlaga preventivno prelepljenje ključavnice z lepilnim trakom, ki prepreči vdor vlage. Če ključavnica vseeno zamrzne, je ključno pravilo: odmrzovalnik ključavnic sodi v žep vaše zimske jakne, ne v predal na armaturni plošči. Ko ga boste potrebovali, bo namreč zaklenjen v avtomobilu.
Posebno poglavje zimske nege so gumijasti deli. Tesnila vrat so pozimi podvržena ekstremnim obremenitvam. Vlaga, ki se nabere med vrati in karoserijo, zamrzne in deluje kot lepilo. Ko zjutraj s silo potegnete vrata, se tesnilo pogosto raztrga. Redna uporaba sredstev za nego gume (glicerin ali silikonski premazi) ustvari zaščitni film, ki preprečuje primrzovanje.
Velika razprava pa se vsako zimo vname okoli brisalcev. Jih dvigniti ali ne? Če ostanejo na steklu, lahko primrznejo, ob zagonu motorja pa se guma ob poskusu premika uniči. ADAC sicer priporoča uporabo plastične folije ali pregrinjala pod brisalci, da preprečimo stik. Dviganje brisalcev je učinkovito, toda nekateri skeptiki opozarjajo, da dolgotrajno dviganje lahko oslabi vzmeti v rokah brisalcev, kar bi dolgoročno zmanjšalo pritisk na steklo med vožnjo. Vendar je verjetnost, da bi vzmeti popustile čez noč, bistveno manjša od gotovosti, da bo led uničil gumico brisalca.
Proč od čudežnih naprav
Na trgu pa ne manjka obljub o lažjem življenju. Električni strgalniki ledu, grelniki, ki se priklopijo na vžigalnik za cigarete, in razpršila z vprašljivimi kemikalijami preplavljajo spletne trgovine. Toda po obsežnih testiranjih strokovnjaki zaključujejo: večina teh naprav je neučinkovitih ali nepraktičnih.
Najboljša strategija ostaja priprava. Karton ali namenska folija na vetrobranskem steklu prihrani deset minut praskanja in prezeble prste. Časopisnega papirja pa se izogibajte – ta se rad namoči in primrzne na steklo, kar ustvari trdovratno plast celuloze, ki jo je skoraj nemogoče odstraniti brez prask.
Zima ne prizanaša nepripravljenim. Z nekaj preprostimi triki in opremo, ki jo verjetno že imate doma, bo lahko jutranji odhod v službo manj podoben polarni odpravi in bolj normalnemu začetku dneva.