Ko je francoski predsednik Emmanuel Macron ob nedavnem vrhu MED9 obiskal Slovenijo, je v njegovi delegaciji pripotoval tudi milijarder Rodolphe Saadé. Libanonsko-francoski poslovnež je lastnik in direktor ladjarske družbe CMA CGM ter tudi dolgoletna stranka Luke Koper. Zdaj bi sodelovanje nadgradili; Saadé je z vodstvom Luke podpisal pismo o nameri o skupnem podjetju za avtomobilsko logistiko.
CMA CGM je tretji največji kontejnerski ladjar na svetu: več kot 650 ladij, pisarne v 160 državah sveta, tudi v Kopru, v celotni skupini pa več kot 160.000 zaposlenih. Sedež podjetja je v Marseillu. V glavnem mestu Provanse ladjarja ni mogoče spregledati. Nad pristaniščem se v loku dviguje njegova 147 metrov visoka stolpnica, delo slavne iraško-britanske arhitektke Zahe Hadid. Izza stekel 30. nadstropja na pristanišče gleda 55-letni ladjarski magnat Rodolphe Saadé. Na Forbesovi lestvici najbogatejših ljudi na svetu mu pripisujejo 7,8 milijarde dolarjev premoženja. Prva zasluga za to gre njegovemu očetu, Jacquesu Saadéju, ustanovitelju podjetja. CMA CGM je namreč povsem družinsko podjetje.
Določen za naslednika
Družina Saadé je v Francijo pribežala iz razdejanega Libanona, ko je bil Rodolphe star enajst let. Jacques Saadé se je v Marseillu leta 1978 začel ukvarjati z ladjarstvom, najprej samo z eno ladjo. Podjetje je počasi raslo, se usmerilo v kontejnerske prevoze in se do danes prebilo med največja na svetu. Rodolphe Saadé je vodenje skupine prevzel leta 2017, tako kot so v družini načrtovali že dolgo pred tem. »V naši kulturi vedno najstarejši sin prevzame vajeti. Oče je bil od začetka jasen: želel je, da vsi trije otroci delamo v podjetju, a povedal je tudi: 'Potrebujemo vodjo, in ko pride čas, bo to Rodolphe,'« je očetove besede prenesel naslednik. Po smrti Jacquesa Saadéja leta 2018 skupino lastniško obvladujejo člani družine, poleg Rodolpha Saadéja še njegova mama ter brat in sestra.
V zadnjih letih se je skupina CMA CGM močno povečala in razvejala, denimo s prevzemom singapurskega ladjarja Neptune Orient Lines (NOL) in logističnega velikana CEVA Logistics. Upravlja več kot 60 pristaniških terminalov po svetu, prevzema rečne, letalske, železniške in cestne prevoznike … Saadé je letos napovedal gradnjo desetih ogromnih kontejnerskih ladij, ki jih bo poganjal utekočinjeni zemeljski plin. Plule bodo pod francosko zastavo in z večjim številom francoskih pomorščakov, kar naj bi bil po pisanju agencije Reuters Saadéjev prispevek domačemu gospodarstvu.
Iz ladjarstva in logistike še v medije in trgovino
Uglajen in zadržan v javnosti, a neusmiljeno odločen v poslu – tako glavnega v rodbini Saadé opisujejo sodelavci. »Ko v prostor vstopi generalni direktor CMA CGM Rodolphe Saadé, temperatura pade za 15 stopinj,« so ga slikovito opisali v francoskem levičarskem časniku L'Humanite. Zasebno življenje skrbno skriva.
Pod vodstvom Rodolpha Saadéja rekordnih dobičkov skupine ne vlagajo samo v širitev logističnih poslov, ampak z velikim zaletom tudi v medije. Od leta 2021 ima svojo medijsko podružnico CMA Média. Vodenje te skupine je Saadé zaupal svoji ženi Véronique Albertini Saadé. Najprej so prevzeli tradicionalni marsejski dnevnik La Provence, zatem poslovni medij La Tribune, časnik Corse-Matin, televizijo BFM-TV in Radio Monte Carlo (RMC) ter nekaj manjših televizij, za nameček pa še največjo francosko filmsko producentsko hišo Pathe ter nazadnje spletni medij Brut. CMA Media je med tremi največjimi medijskimi skupinami v Franciji. Rodolphe Saadé pa je z vstopom v medije pridobil vpliv tudi zunaj logističnega sektorja.
In to še ni vse. Prav pred nekaj dnevi so v Franciji objavili novico, da je družina Saadé kupila štiriodstotni delež v francoskem trgovskem velikanu Carrefour, Rodolph Saadé pa je dobil mesto v upravnem odboru trgovca.
Osvojiti dirko po Franciji do leta 2030
Zadnja leta se CMA CGM uveljavlja tudi v svetu športa. Je glavni sponzor nogometnega kluba Olympique iz Marseilla, lani je bil uradni logistični partner olimpijskih in paraolimpijskih iger v Parizu. Hčerinska družba CEVA Logistics, ena največjih logističnih skupin na svetu, je partner Scuderie Ferrari v formuli 1.
Zdaj Saadé vstopa še v profesionalno kolesarstvo: s 1. januarjem bo CMA CGM glavni pokrovitelj ekipe Decathlon, ki bo nastopala z imenom Decathlon CMA CGM. Petletno partnerstvo ima ambiciozen cilj: povzpeti se med najboljše ekipe na svetu in zmagati na dirki po Franciji do leta 2030.
S peharjem naložb za Trumpa
Rodolphe Saadé, 55-letni francosko-libanonski milijarder, se je v nekaj letih iz desne roke očeta Jacquesa Saadéja prelevil v enega najvplivnejših gospodarskih igralcev v Franciji in na svetu. Njegov cilj je, kot v nastopih pravi sam, preprost: »Pomagati ekipi – pa naj bo to podjetje, medijska redakcija ali športniki – doseči vrh.«
In pri tem je treba vleči prave poteze ob pravem času. Spomladi je tako Rodolphe Saadé stal v Ovalni pisarni ob ameriškem predsedniku Donaldu Trumpu in mu napovedal, da v ZDA načrtuje za 20 milijard dolarjev naložb in več kot 10.000 delovnih mest. Tako se verjetno želi izogniti ameriškim pritiskom na ladjarski sektor, potem ko je Trump grozil, da bodo morale plačevati visoke pristaniške pristojbine vse ladje, zgrajene na Kitajskem, vsakič, ko bodo priplule v ameriška pristanišča.
Saadé se dobro znajde tudi na Bližnjem vzhodu. CMA CGM je bil med redkimi zahodnimi ladjarji, ki so s svojimi ladjami iz Azije v Evropo lahko neovirano pluli po najkrajši poti skozi Rdeče morje brez strahu pred zračnimi napadi jemenskih hutijevcev na ladje – po zaslugi sirijsko-libanonskih korenin družine Saadé in dobrih poslovnih odnosov z arabskim svetom. Drugi ladjarji so morali pluti po daljši in dražji poti okoli Afrike. Skupina CMA CGM je lani imela 55,5 milijarde dolarjev prihodkov in 5,7 milijarde čistega dobička.