V EU so pred dnevi napovedali, da nameravajo uvesti posebno pristojbino v višini dveh evrov za pakete manjših vrednosti (do 150 evrov), ki iz drugih držav prihajajo na trge EU. Dva evra provizije bi prodajalec plačal za blago, ki bi bilo poslano neposredno potrošniku, paketi, ki bi bili poslani v skladišča, pa bi bili obdavčeni z 0,5 evra. Napovedani ukrep bo najbolj prizadel kitajski spletni trgovini Temu in Shein.

27.5.2025 - Paketomat - Pošta SlovenijeFoto: Luka Cjuha

Trg čezmejne spletne trgovine se je v zadnjih dveh letih korenito spremenil, so pojasnili v Pošti Slovenije. Foto: Luka Cjuha

Carinski organi EU so v minulem letu obravnavali okoli 4,6 milijarde paketov manjših vrednosti, ki so bil kupljeni po spletu, kar je bilo še enkrat več kot predlani. Od teh paketov jih je bilo 91 odstotkov uvoženih iz Kitajske. Kot je pojasnil predsednik odbora evropskega parlamenta za trgovino Bernd Lange, bi uvedba ustreznega nadzora pri 4,6 milijarde paketov veliko stala, zato je od Alibabe, Temuja in Sheina pošteno​, da plačajo pravični delež stroškov. Evropska komisija bi z denarjem, ki bi ga pobrala s pristojbinami za manjše pakete s platform Shein in Temu, pokrila stroške dela evropskih carinikov.

27.5.2025 - Paketomat - Pošta SlovenijeFoto: Luka Cjuha

Trg čezmejne spletne trgovine se je v zadnjih dveh letih korenito spremenil, so pojasnili v Pošti Slovenije. Foto: Luka Cjuha

Po pojasnilih Pošte Slovenije se je v zadnjih dveh letih trg čezmejne spletne trgovine korenito spremenil. Po lanskoletnih podatkih raziskave Mednarodne poštne korporacije (IPC –​ International Post Corporation) o čezmejnem spletnem nakupovanju (Cross-border e-commerce shopper survey) skoraj polovica vseh dostavljenih paketov v Sloveniji prihaja iz tujine, od tega skoraj polovica iz Kitajske. Poleg tega se spreminja tudi struktura ponudnikov, pri katerih slovenski potrošniki najpogosteje naročajo najrazličnejše izdelke. Medtem ko so še pred nekaj leti prevladovale pošiljke z AliExpressa, je v zadnjem letu prišlo do izrazite rasti spletnih trgovcev Temu in Shein.

Spreminja se struktura ponudnikov, pri katerih slovenski potrošniki najpogosteje naročajo najrazličnejše izdelke. Medtem ko so še pred nekaj leti prevladovale pošiljke z AliExpressa, je v zadnjem letu prišlo do izrazite rasti spletnih trgovcev Temu in Shein.

Strma rast se je letos okrepila

Lanskoletna strma rast pošiljk se je, kot so pojasnili v Pošti Slovenije, letos še okrepila. »V prvem četrtletju letošnjega leta se je povečalo število pošiljk iz Kitajske, predvsem zaradi hitre rasti priljubljenosti platforme Temu, ki je postala najpogostejši vir zadnjih spletnih nakupov med slovenskimi potrošniki. S Temujem je Pošta Slovenije sklenila tudi strateško partnerstvo.«

EU Sheinu grozi z globo

Evropska unija je odkrila več spornih praks pri prodaji izdelkov na kitajski spletni strani za hitro modo Shein. To vključuje zavajajoče informacije, lažne oznake izdelkov, zavajajoče trditve o trajnosti in skrite kontaktne podatke. Odkrili so tudi primere, ko so prikazovali »boljše« ponudbe po navidezno znižanih cenah, a je v resnici šlo za lažne popuste. Naleteli so tudi na izmišljene roke za nakup, s katerimi je spletna stran potrošnike poskušala spodbuditi k hitremu nakupu. Evropska unija je Sheinu dala mesec dni časa, da odgovori na očitke, sicer bo podjetje doletela globa. Tiskovni predstavnik podjetja Shein je medtem odgovoril: »Naša prednostna naloga ostaja zagotavljanje varne, zanesljive in prijetne spletne nakupovalne izkušnje za evropske potrošnike.« 

Po pojasnilih Finančne uprave RS (Furs) kitajska spletna trgovca Temu in Shein v Sloveniji svojih pošiljk trenutno ne sproščata v prosti promet. Pošiljke so namreč sproščene v promet v drugih državah članicah, nato pa dostavljene v Slovenijo. V tem primeru in v primeru, če je bilo blago, ki je v pošiljkah proizvedeno v državah članicah EU, carinskih formalnosti v Sloveniji ni treba opraviti. Za vse druge pošiljke oziroma blago ne glede na vrednost, ki v Slovenijo prispe v poštnem prometu iz držav, ki niso članice EU, pa morajo biti opravljene carinske formalnosti za sprostitev blaga v prosti promet, so povedali na Fursu. »To pomeni, da carinska služba danes obravnava vse pošiljke, ki v Slovenijo prispejo iz tretjih držav, vključno s Kitajsko.«

Največ se kupujejo oblačila in obutev

Podatki raziskave IPC kažejo, da je lani kar tretjina slovenskih potrošnikov kupovala blago na platformi Temu, kar pomeni izjemen skok z ničelne prisotnosti v primerjavi s prejšnjimi leti. S 13-odstotnim deležem se je Temu povzpel, medtem ko se je AliExpressu, v preteklosti prevladujočemu ponudniku, delež znižal na 12 odstotkov. Kot so pojasnili v Pošti Slovenije, ta premik odraža spremembo navad potrošnikov in prestrukturiranje trga čezmejne spletne trgovine. Poleg spremembe v strukturi platform se spreminja tudi narava blaga, ki ga slovenski kupci naročajo iz tujine. Daleč največji delež, 41 odstotkov, predstavljajo oblačila in obutev, sledijo izdelki za šport in prosti čas (25 odstotkov), dom in vrt (19 odstotkov) ter elektronika in osebna nega. »Vrednost večine naročil se giblje med 25 in 49 evri, kar je več od naročil v minulih letih,« so pojasnili v Pošti Slovenije.

27.5.2025 - Paketomat - Pošta SlovenijeFoto: Luka Cjuha

Trg čezmejne spletne trgovine se je v zadnjih dveh letih korenito spremenil, so pojasnili na Pošti Slovenije. Foto: Luka Cjuha

Po pojasnilih finančne uprave je bil z julijem 2021 spremenjen način carinjenja poštnih pošiljk. Ker je bila ukinjena oprostitev plačila DDV za pošiljke v vrednosti do 22 evrov, se je število ocarinjenih poštnih pošiljk povečalo. Na pošiljke iz tretjih držav se DDV ne plača le v primeru, če jih fizična oseba pošilja fizični osebi v vrednosti do 45 evrov, pri čemer tovrstne omejitve ne veljajo pri uvozu alkoholnih pijač in tobačnih izdelkov ter parfumov in toaletnih vod.

Največ se kupujejo oblačila in obutev

Podatki raziskave IPC kažejo, da je lani kar tretjina slovenskih potrošnikov kupovala blago na platformi Temu, kar pomeni izjemen skok z ničelne prisotnosti v primerjavi s prejšnjimi leti. S 13-odstotnim deležem se je Temu povzpel, medtem ko se je AliExpressu, v preteklosti prevladujočemu ponudniku, delež znižal na 12 odstotkov. Kot so pojasnili v Pošti Slovenije, ta premik odraža spremembo navad potrošnikov in prestrukturiranje trga čezmejne spletne trgovine. Poleg spremembe v strukturi platform se spreminja tudi narava blaga, ki ga slovenski kupci naročajo iz tujine. Daleč največji delež, 41 odstotkov, predstavljajo oblačila in obutev, sledijo izdelki za šport in prosti čas (25 odstotkov), dom in vrt (19 odstotkov) ter elektronika in osebna nega. »Vrednost večine naročil se giblje med 25 in 49 evri, kar je več od naročil v minulih letih,« so pojasnili v Pošti Slovenije.

Za vse pošiljke, tudi za tiste manjših vrednosti, ki v Slovenijo prispejo iz tretjih držav, morajo biti praviloma opravljene carinske formalnosti, ki jih običajno v imenu naslovnika opravi poštni operater ali hitri prevoznik, so povedali na Fursu, kjer so lani obravnavali 221.128, predlani 286.033, v letu 2022 pa 305.748 carinskih deklaracij.

Daleč največji delež, 41 odstotkov, predstavljajo oblačila in obutev, sledijo izdelki za šport in prosti čas (25 odstotkov), dom in vrt (19 odstotkov) ter elektronika in osebna nega. Vrednost večine naročil se giblje med 25 in 49 evri, kar je več od naročil v minulih letih, so pojasnili v Pošti Slovenije.

Priporočamo