Pod objavo so se pojavili številni komentarji, ki Burek Olimpija pozivajo k umiku objave in opravičilu. Uporabniki so zapisali še, da takšnih šal ne podpirajo in da jih ne bodo več obiskali. V Zavodu Transakcija so pojasnili, da takšna izjava spodbuja diskriminacijo spolno raznolikih oseb in reducira ljudi, tako transspolne kot cisspolne, na genitalije. To pa odpira nevarne možnosti sistemske diskriminacije na osnovi pripisanih spolnih vlog.
»Podatki kažejo, da je okvirno 1,7 odstotka ljudi na svetu interspolnih, torej rojenih s telesnimi značilnostmi, ki niso izključno moške ali ženske. Prav tako Svetovna zdravstvena organizacija spolno neskladje, to je neskladje spolne identitete s spolom, pripisanim ob rojstvu, od leta 2019 v Mednarodni klasifikaciji bolezni ne šteje več za duševno motnjo,« so zapisali v Transakciji.
Reduciranje ljudi na biološke značilnosti oziroma v tem primeru na genitalije po njihovi oceni spodbuja diskriminacijo in sistemski izbris interspolnih, trans- in spolno raznolikih oseb. »To povzroča bistveno več depresije, anksioznosti in samomorilnosti med temi skupnostmi, slabša njihovo mentalno zdravje in kakovost življenja ter nevarno omejuje človekove pravice ne le spolnih manjšin, temveč tudi cisspolnih oseb, katerih spolni izraz, spolna usmerjenost ali način življenja niso skladni s spolnimi vlogami, ki naj bi jim glede na spol, pripisan ob rojstvu, ustrezali,« poudarjajo v Zavodu Transakcija.
Gre za slabo znanost in resno tveganje za javno zdravje
Sistemska posledica tega, na dezinformacijah temelječega mnenja, je legitimizacija diskriminatorne zakonodaje pod pretvezo zaščite žensk, otrok ali drugih ranljivih družbenih skupin, kar ravno te skupine izpostavlja večji nevarnosti in omejevanju dostopa do javnih storitev in varnega prostora v javnosti, so prepričani. Gre za slabo znanost in resno tveganje za javno zdravje, še dodajajo.
»Komentar prepoznavamo kot posledico družbenega diskurza o spolu, ki je trenutno v ospredju politično motiviranih sporočil za polarizacijo javnosti in pridobivanje politične moči, in ga kot takega obsojamo predvsem izkoriščanja senzacionalizirane tematike za pridobivanje vidnosti in dosega na račun ranljive skupnosti ter malomarnega sporočanja brez ozira na družbeno odgovornost po enakopravni obravnavi marginaliziranih skupin,« so podčrtali v Transakciji.
Retorika, ki zaničuje manjšine, ne more biti humorna
Na zdaj že izbrisano objavo so se odzvali tudi v uredništvu Spol.si, kjer so pojasnili, da trditev, da sta od nekdaj obstajala dva spola, ne drži. »To je trditev, ki izhaja iz zahodnocentrične, kolonialne perspektive na svet, ki je skozi imperialistične projekte sistematično izbrisovala koompleksna in večplastna razumevanja spola, prisotna v neevropskih kulturah,« je povedala Tjaša Franko urednica spletnega portala Spol.si. Dodala je, da antropološke, zgodovinske in kulturne študije jasno pričajo o bogatih in raznolikih oblikah razumevanja spola po svetu.
»Kolonizacija, skupaj z vdorom katolicizma, patriarhalnih struktur in zahodnega razumevanja spola ter spolnih vlog, je številnim od teh družb vsilila strogo binarno delitev spola in obema pripisala domnevno naravne družbene vloge,« je še pojasnila Franko.
Kot še posebej problematičen je označila del izjave »Vsi ostali k psihologu.« Pojasnila je, da gre za klasično patologizacijo tisitih, ki ne ustrezajo normi, v tem primeru transspolnih in nebinarnih oseb.
»In ob vsem tem se lahko vprašamo – zakaj si neka burekdžnica dovoli jemati prav ene izmed najbolj marginaliziranih skupin v naši družbi za tarčo svojih šal? Kakšna potreba po pozornosti je v ozadju tega, da naj bi bil dober burek v Ljubljani boljši, če se ob njem ponuja zaničevanje tistih, ki se že tako vsakodnevno borijo za osnovno dostojanstvo? Retorika, ki zaničuje, izključuje in stigmatizira manjšine, nikoli ne more biti humorna, neškodljiva ali sprejemljiva,« je podčrtala Franko.