Naravne danosti Vipavske doline omogočajo razvoj različnih oblik turizma – od športnega (jadralno padalstvo, ribarjenje, pohodništvo in kolesarjenje) do izkustvenega in enogastronomskega. Zlasti na vinarstvo in vinogradništvo so v Vipavski dolini še posebej ponosni. Tukaj se razteza 2092 hektarjev vinogradov, od katerih jih je več kot polovica na terasah, drugi pa ležijo na blagih pobočjih ali ravnem dnu doline. Vinorodni griči Vipavske doline rojevajo bogata vina. To so ljudje prav zagotovo vedeli že nekdaj, še pred prihodom Rimljanov. Celo Kelti so na tem prostoru razširjali vinsko kulturo.
Podžupan Mestne občine Nova Gorica Anton Harej poudarja, da je vinarstvo srce Vipavske doline: »Imamo številne gostilne in restavracije ter turistične kmetije, ki ponujajo odlično hrano in seveda domačo kapljico. V Vipavski dolini je mogoče pridelati šampiona iz katerekoli sorte vina. Imamo lege, podnebje, tla in znanje, zato lahko govorimo o posebnem terroirju Vipavske doline. Številni vinogradniki in vinarji ponujajo degustacije svojih vin in res bi bilo škoda, če ob obisku Vipavske doline ne bi pokusili tudi naših vin.«
Da so vina z vipavskih teras in gričev drugačna, je predvsem zasluga fliša, ki posledično vpliva na zmeren do močan sušni stres, kar se potem odrazi v spremenjeni sestavi grozdja in vina. »Fliš namreč s svojo skeletno ali hiperskeletno sestavo slabo zadržuje vodo, zato so trte na flišu v večjem sušnem stresu kot trte v dolinskih vinogradih, kjer so tla bolj bogata. To je zelo pomembno pri rdečih vinih, saj se v pogojih zmernega do močnega sušnega stresa izboljša in poveča vsebnost taninov in antocianov, torej pigmentov v rdečem vinu,« pojasni dr. Klemen Lisjak, raziskovalec na Kmetijskem inštitutu Slovenije.
Vinska destinacija v vzponu
Posebej ponosni so na projekt Enotour, inovativno partnerstvo za razvoj vinogradništva in enoturizma spodnje Vipavske doline. Glavni cilj je ohranjati naravne danosti, naravne vrednote, biotsko raznovrstnost in kulturno dediščino za trajnostni (turistični) razvoj območja. Projekt financira tudi evropski sklad za regionalni razvoj (ESRR). Do sedaj so uspešno izvedli Enotour 1 (med letoma 2019 in 2021, vrednost sredstev ESRR je znašala dobrih 40.000 evrov) in Enotur 2 (med letoma 2021 in 2023, vrednost sredstev ESRR je znašala slabih 90.000 evrov). Celoten proračun EU za kohezijsko politiko med letoma 2021 in 2027 sicer znaša 392 milijard evrov. Gre za naložbo v nacionalne in regionalne programe, vključno s programi, ki spodbujajo rast, delovna mesta, socialno vključevanje ter boljše sodelovanje.
Anton Harej pravi, da je bil ključen cilj povezati vinarje v konzorcij. Sedaj je vanj vključenih 18 vinarjev. Vodja projekta je bil LAS V objemu sonca, RRA Severne Primorske, d. o. o., Nova Gorica, partnerji v projektu pa so bili Mestna občina Nova Gorica, Zavod za turizem Nova Gorica in Vipavska dolina, Kmetijski inštitut Slovenije, KGZ Nova Gorica, Zavod Konzorcij vinarjev Vipavske doline, Občina Renče - Vogrsko, Občina Šempeter - Vrtojba, Občina Miren - Kostanjevica, ZTKMŠ Brda, KS Branik.
Povezovanje v lokalnem okolju
»Oblikovali smo tudi dve blagovni znamki, ki potrjujeta odlično kvaliteto vina, in sicer 'Terase izbrano' za vina s teras in 'Vinogradi izbrano' za vinograde z nižjih leg. Registrirali smo konzorcij. Pripravili smo več vodenih degustacij za različne skupine in vse so bile izjemno zadovoljne z degustacijami, ki so jih vodili strokovnjaki,« pojasni Harej. Dr. Klemen Lisjak je koordiniral prvi projekt Enotour. Leta 2020 so ustanovili Konzorcij vinarjev Vipavske doline. »Konzorcij je ustanovilo 16 vinarjev spodnje Vipavske doline in veliko je mladih prevzemnikov, ki svoje kmetije širijo ali nadgrajujejo z enoturizmom,« razloži dr. Lisjak s Kmetijskega inštituta Slovenije, ki je kot strokovna raziskovalna institucija sodeloval pri postavitvi blagovne znamke »Vipavska dolina – Terase izbrano«.
Harej med ključnimi rezultati Enotoura izpostavi tudi večletno zaporedno izvajanje analize grozdja in vina ter več degustacij za podelitev blagovne znamke »Vipavska dolina – Terase izbrano«. »Izvedlo se je več predstavitev in praktičnih delavnic o trajnostnem vinogradništvu, sodobnih tehnologijah ter ohranjanju biodiverzitete. Pripravilo se je več informativnih tabel na lokacijah območja LAS V objemu sonca: Branik, Dornberk, Šempas, Vrtojba, Bukovica, Miren. Izveden je bil enodnevni doživljajski dogodek s temo 'Tradicija – kulinarika – vino' in vožnjo z vlakom na relaciji med Šempetrom pri Gorici, Prvačino, Dornberkom in Branikom oziroma gradom Rihemberk,« našteje Harej. Prav tako so izdelali koncept in idejno osnovo za Tehnološki center za kmetijstvo v Dornberku ter uredili turistične info točke v Braniku, ki goste usmerjajo k lokalnim vinarjem. »Inovativno smo povezovali vinarje z lokalnimi institucijami in skupaj načrtovali ter izvedli številne dogodke,« doda sogovornik.
Povezovanje v lokalnem okolju
Promocijske dogodke so izvajali v tesni povezanosti z lokalno snovno in nesnovno kulturno dediščino, saj so vključevali grad Rihemberk, Hišo aleksandrink, Društvo aleksandrink, Oljkarsko društvo, Žene iz Dornberka itd. in jih povezovali s ponudniki enogastronomije. Razvijali so produkte, ki vključujejo maksimalno število partnerjev in ponudnikov različnih storitev na tem območju. Zorana Baša, predsednica Društva kmečkih žena Dornberk, je dejala, da se z veseljem odzovejo povabilom za sodelovanje pri projektu. »Naj bo to pogostitev gostov Vinskega vlaka Vipavke doline ali razveseljevanje gostov v vinogradu na Brnadovcih z malico in dobro domačo kapljico. Ob takih priložnostih se s prav posebno pozornostjo pripravimo na srečanje z gosti širše domovine. Takrat zadišijo dobrote iz pečic in loncev – naj omenim le joto in štruklje, naši tradicionalni jedi, pripravljeni po receptih in običajih naših prednic. Oblečemo oblačila, podobna tistim, ki so jih ob koncu 19. stoletja nosile naše stare mame. Ker nas druži tudi veselje do petja, ohranjamo ljudsko pesem, ne pozabljamo pa na naše osnovno poslanstvo: ohranjati kulinarično, kulturno in oblačilno dediščino.«
Pod okriljem Enotoura so moči usmerili tudi v spodbujanje ohranjanja biodiverzitete v vinogradih, in sicer z uvajanjem naravnih elementov, kot so zeleni pasovi in naravne pregrade, ter ekoloških praks, kot je zmanjšanje uporabe herbicidov. Vinogradnikom so bile te metode podrobneje predstavljene na delavnicah, ki jih je vodilo strokovno osebje partnerja KGZ Nova Gorica. »Na različnih lokacijah v Vipavski dolini, predvsem na območju Branika, Dornberka in Bukovice ter Dobrovega v Brdih, so bile izvedene degustacije vin iz tako imenovanih spontanih fermentacij, kjer se za fermentacijo uporablja mikroflora iz vinogradov,« povzame Anton Harej. Ob tem doda, da bi na gradu Rihemberk radi uredili enološki degustacijski prostor z manjšo enoteko za prodajo najboljših vin tega območja. V Taboru nad Dornberkom pa želijo urediti večnamenski prostor za domačine in za izvedbo različnih dogodkov v strnjenem vaškem jedru ozkih ulic ter srednjeveškega obzidja. Tako krepijo sposobnost organizacije različnih vrst dogodkov, namenjenih različnim ciljnim skupinam, z zahtevnejšimi in višjimi standardi ter preprostimi zahtevami, ki so blizu lokalnim ljudem.
»Verjetno se bomo prijavili tudi za nadaljevanje projekta, torej za projekt Enotour 3, saj je trenutno odprt razpis za kmetijske projekte na področju LAS V objemu sonca,« še pove Klemen Lisjak. Po njegovem mnenju so namreč zlasti vinarji (v prvem in drugem delu) projekta Enotour veliko pridobili.