Z izrazom generacija Z poimenujemo ljudi, rojene za milenijci in pred generacijo alfa. Z-jevci so torej rojeni med letoma 1995 in 2010. V letu 2025 nekateri med njimi šele vstopajo v najstniška leta, medtem ko velik del pripadnikov generacije Z vstopa v pozna 20. leta, zato sestavljajo večino v delovni sili, na trgu in v družbenih gibanjih, piše GWI, angleško podjetje, specializirano za raziskave. Tule je pet najznačilnejših lastnosti te generacije.

Friendly relaxed young businessman in the office turning in his chair to look at the camera with a warm smile / Foto: Stockfour

/ Foto: iStock

1. Odnos do dela

V poslovnem okolju je generacija Z pogosto prikazana v negativni luči in ustvarja vtis, da je lena. A podatki pravijo drugače. Generacija Z ceni ravnotežje med poklicnim in zasebnim življenjem ter išče službe, ki so v skladu z njihovimi osebnimi vrednotami in cilji. Po raziskavi podjetja GWI je 39 odstotkov zaposlenih pripadnikov generacije Z dejalo, da bodo morda v naslednjih šestih mesecih iskali novo službo. Vodi jih želja po priložnostih, ki ponujajo rast. Delodajalci, ki vlagajo v njihov razvoj, bodo pridobili njihovo zvestobo.

Depressed young woman lying in bed and feeeling upset after quarrel with her boylfriend in bedroom at home / Foto: Silverkblack

/ Foto: iStock

2. Anksioznost

Duševno zdravje je še naprej velika težava za generacijo Z, ki se očitno zaveda svoje ranljivosti. Najpogosteje pravijo, da so nagnjeni k anksioznosti, se pravi imajo napade tesnobe, strahu in živčne napetosti (tako jih trdi 28 odstotkov) in da jih družbeni mediji izpostavljajo stresu (18 odstotkov). Od leta 2020 se je število pripadnikov generacije Z, ki poročajo o duševnih motnjah, povečalo za 25 odstotkov. Večina ljudi iz te generacije poudarja potrebo po podpori na delovnem mestu in tudi sledijo podjetjem, ki dajejo prednost duševnemu zdravju.

young curly guy holding a burger with his mouth open on a yellow background, a man eats fast food, close-up / Foto: Bogdan Malizkiy

/ Foto: iStock

3. Trendi v prehrani

Njihov odnos do hrane se osredotoča na zdravje in udobje. V Evropi je bilo med tretjim četrtletjem 2022 in tretjim četrtletjem 2024 po raziskavi GWI pri izbiri jedilnikov pomembnejše izboljšanje telesne forme kot izguba teže. Medtem se je v ZDA število pripadnikov generacije Z, ki se razglašajo za mesojedce in ne nameravajo spremeniti svoje prehrane, od leta 2020 povečalo za 18 odstotkov. Visoka vsebnost beljakovin je zdaj glavna kakovost, ki jo ameriška generacija Z išče v hrani, pomembnejša od tega, da so izdelki naravni in organski.

Young group of people using mobile phone device standing together in circle outdoors. Millennial friends addicted to social media app, betting or playing video game on platform online. / Foto: Xavier Lorenzo

/ Foto: iStock

4. Družbena omrežja

Družbena omrežja ostajajo v središču življenja generacije Z, ne samo zaradi vsebin, ampak tudi zaradi ohranjanja stikov. Število članov generacije Z, ki uporabljajo tiktok za pošiljanje sporočil prijateljem in družini, se je med letoma 2020 in 2024 povečalo za 82 odstotkov. Podobno se je na instagramu 28-odstotno povečalo število uporabnikov, ki so se prijavili na pošiljanje sporočil v tem obdobju, pri čemer jih je veliko uporabljalo tudi reels. Platforme, kot je tiktok, so prepoznale te trende in izboljšale možnosti pošiljanja sporočil.

Young woman traveling with the sea in Okinawa / Foto: Imacoconut

/ Foto: iStock

5. Pomen potovanja

Za generacijo Z potovanje ni le razkošje, ampak absolutna nuja, ugotavljajo izsledki raziskave podjetja GWI. Konec leta 2024 je 34 odstotkov pripadnikov generacije Z v svojih novoletnih zaobljubah odločno izjavilo, da nameravajo v novem letu več potovati, pri čemer so se rezervacije mednarodnih počitnic močno povečale v primerjavi z majhnimi številkami med pandemijo covida-19. Od tretjega četrtletja 2020 do tretjega četrtletja 2024 je število mednarodnih potovanj naraslo za 17 odstotkov.

Priporočamo