Šlo je za ikonični trenutek v zgodovini mode. Marca 1993 so v Parizu pripravili modno revijo znane britanske oblikovalke Vivienne Westwood z naslovom »Anglomania«. Manekenka Naomi Campbell je imela takrat 23 let. Tistega večera ni nihče niti pomislil, da bi visokorasla manekenka z že kar nekaj poklicne kilometrine lahko padla sredi modne brvi. Obuta je bila v čevlje »super elevated ghillie« s peto, visoko kar 21 centimetrov. Mimogrede, blagovna znamka še danes prodaja podoben model za 1125 ameriških dolarjev.
Čevlje z vrtoglavo peto iz svetlo modrega umetnega krokodiljega usnja, ki se jih s svilenimi trakovi zaveže okoli gležnjev, je navdihovala obutev iz 18. in 19. stoletja. Slavni par, ki ga je nosila Naomi Campbell in je danes razstavljen v londonskem Muzeju Viktorije in Alberta, je lahko prepoznaven: na notranjem podplatu je z modrim kemičnim svinčnikom napisano ime Naomi. »Zlahka bi si zlomila oba gležnja … To je bil res grd padec,« je komentiral David Letterman, ko je v svoji oddaji gostil slavno manekenko. Kritičen je bil tudi do tega, da ji takrat nihče ni priskočil na pomoč. Naomi Campbell, ki je nesrečo pospremila z nasmehom, se je strinjala z Lettermanovo opazko: »Nihče se ni premaknil, niti mišica na obrazu jim ni trznila,« je dejala. »Vsi so bili napeti, dokler se nisem začela smejati – šele nato so se smejali tudi oni.«
Veliki padec
Manekenka je pozneje povedala, da padec ni bil toliko posledica vrtoglave pete kot belih gumijastih hlačnih nogavic, ki jih je takrat nosila. V videu za British Vogue iz leta 2024, v katerem je podoživela dogodek – poimenovali so ga kar njen »Veliki padec« – je pojasnila, da zaradi teh nogavic ni čutila stopal in prstov.
Tudi oblikovalka Vivienne Westwood je v pogovoru z Naomi Campbell za British Vogue leta 2019 za padec okrivila nogavice. »Razlog, da si padla, so bile tiste gumijaste nogavice … Stegni sta se ti drgnili drugo ob drugo, zato si klecnila. In ko samo malo narobe stopiš, izgubiš ritem in padeš,« je razlagala Westwoodova. Padec je opisala kot »čudovit« in ga primerjala s padcem gazele. »Bilo me je sram,« je priznala Campbellova in dodala, da bi morala v čevljih prej večkrat vaditi hojo.
Po padcu je Campbellova odšla v zaodrje in poskusila znova. Ob tem je zahtevala, da pride Westwoodova ponjo, če bo še enkrat padla. Tokrat so ji nogavice odstranili, dali so ji tudi palico za pomoč pri hoji – a jo je raje držala ob pasu in je ni uporabila.
Naslednji dan je Campbellova skupaj z drugimi manekenkami, med njimi sta bili tudi Kate Moss in Linda Evangelista, po pariških kioskih kupovala britanske časopise, ki so poročali o njenem padcu. »Samo smejale smo se,« je dejala o fotografijah, ki so njen padec dokumentirale korak za korakom.
Trajen vpliv na njeno kariero
Kmalu po tem dogodku je londonski Muzej Viktorije in Alberta znamenite čevlje pridobil za svojo stalno zbirko. Elizabeth Murray, kustosinja v muzeju, je v videu dejala, da je nekdo iz muzejske ekipe skoraj takoj po modni reviji navezal stik z Westwoodovo – zavedali so se, da gre za zgodovinski trenutek. V enem od časopisnih izrezkov, ki je priložen dokumentaciji o pridobitvi čevljev, je zapisano, da si jih je ob obisku muzeja ogledala tudi kraljica Elizabeta II. Ob tem naj bi pripomnila, da je povsem razumljivo, da je Campbellova v njih padla. Njen mož, princ Filip, pa je dodal, da so videti, kot da bi človek hodil na hoduljah.
Čeprav je bila v središču pozornosti predvsem vrtoglava peta, so zaradi padca zasloveli tudi drugi deli oprave Campbellove – vključno z bleščečo rožnato rutico in krilom v škotskem slogu. Karirasti vzorec krila, imenovan »westwood gordon pink«, je za oblikovalko stkalo škotsko podjetje Lochcarron, vzorec pa je tudi uradno vpisan v škotski register tartanov. V opisu piše: »Naomi Campbell je na modni brvi slavnostno padla, medtem ko je nosila krilo s tem tartanom.«
»V zbirki Muzeja Viktorije in Alberta je približno dva tisoč parov čevljev, ki zajemajo približno 3000 let oblikovanja. Nobenega dvoma pa ni, da so ti čevlji verjetno najbolj znani in najbolj iskani v naši zbirki,« je povedala kustosinja Elizabeth Murray. Dodala je, da so čevlji s platformo oziroma odebeljenimi podplati v zgodovini imeli pomembno vlogo ter da so bili za Westwoodovo simboličen način, kako dobesedno »postaviti ženske na piedestal« in jim zvišati status.
Zaradi padca dobila novi pogodbi
Ko se Naomi Campbell danes ozira v preteklost, padec sprejema brez zadržkov. Omenjeni muzej, ki je letos pripravil razstavo v čast njeni karieri, jo navaja z besedami: »Ta padec je del mene, zato ga sprejemam. V redu je – ljudje delajo napake. Zame je najpomembnejše, da vstaneš in poskusiš znova.«
Na gostovanju v oddaji pri Davidu Lettermanu v devetdesetih letih se je celo pohvalila, da je zaradi padca dobila dve novi pogodbi. Muzej Viktorije in Alberta je izdal magnetke z motivom padca, ti so trenutno razprodani, Campbellova pa je čevlje znova obula v oddaji The Jonathan Ross Show, v kateri jo je voditelj leta 2013 presenetil s prav tistim parom čevljev. Čeprav so bili takrat njeni koraki precej nesamozavestni, je hojo opravila z odliko. Na vprašanje, ali bi danes še kdaj namerno padla na modni brvi – kot so si nekoč želeli nekateri oblikovalci, lačni medijske slave, pa je Naomi Campbell odločno odgovorila: »Vsekakor ne, to je v nasprotju z vsem, kar podpiram. Ne bom padala nalašč.«