Medtem ko se svet sprašuje o prihodnjih političnih potezah Donalda Trumpa, je predsednik Združenih držav Amerike znova dokazal, da je v prvi vrsti mojster posla in samopromocije. Njegov najnovejši podvig, ki meji na bizarnost, vendar hkrati prinaša zajetne dobičke, sta nova parfuma z zgovornim imenom Victory 45-47. Dišavi, ena za moške in ena za ženske, nista zgolj dišavi, temveč, kot pravi Trump, »bojni klic v steklenički«.
Na svojem družbenem omrežju Truth Social je z navdušenjem, ki spominja na televizijske prodajne kanale, naznanil: »Trumpove dišave so tu. Imenujejo se Victory 45-47, ker gre za zmago, moč in uspeh – za moške in ženske. Zagotovite si stekleničko in ne pozabite na svoje najdražje.« Cena za to utelešenje zmage? Vrtoglavih 249 dolarjev (okoli 210 evrov).
Miniaturna kipca
Steklenički, odeti v zlato oziroma rožnato zlato, sta oblikovani kot miniaturni pozlačeni kipci Donalda Trumpa z dvignjeno pestjo, kar naj bi po navedbah proizvajalca poosebljalo moč, oblast in zmago.
Na spletni strani, kjer je mogoče dišavi kupiti, je moška različica opisana kot poklon »patriotom, ki nikoli ne obupajo«, medtem ko ženska dišava »z vsakim razpršilom pooseblja samozavest, lepoto in neuklonljivo odločnost«. O samih dišavnih notah ni veliko znanega — poudarek je na sporočilu, ne na vsebini.
Medtem ko se kritiki posmehujejo tej potezi in jo označujejo za vrhunec slabega okusa, se v Trumpovi blagajni nabirajo milijoni. Fenomen prodaje izdelkov z blagovno znamko Trump ni nov. Od zlatih superg, ki so se razprodale v nekaj urah, do ur in celo Biblij z njegovim imenom – zdi se, da v tem pogledu zanj ni meja. Njegovi najbolj zvesti privrženci, pripadniki gibanja MAGA (»Make America Great Again«), v njem vidijo skorajda božanskega odposlanca, nakup njegovih izdelkov pa je zanje izraz politične in osebne pripadnosti.
Velik zaslužek
Po poročanju CNN je Trump samo v letu 2023 z licenčnimi posli za prodajo svojih izdelkov zaslužil 7,2 milijona dolarjev. Ne gre zanemariti, da je prodaja izdelkov, povezanih z volilno kampanjo, na Amazonu v zadnjem letu presegla 140 milijonov dolarjev, pri čemer je velika večina odpadla na izdelke, povezane s Trumpom. Njegovo ime je postalo blagovna znamka, ki se prodaja sama od sebe, ne glede na to, ali gre za politično kampanjo ali osebni posel.
Prav tu pa se pojavljajo resna etična vprašanja. Čeprav prodaja parfumov in drugih izdelkov ni nezakonita, ustvarja očiten konflikt interesov. Kot predsednik Združenih držav imajo njegove odločitve neposreden vpliv na gospodarstvo, s tem pa tudi na uspeh lastnih poslov. Meja med vodenjem države in osebnim bogatenjem postaja nevarno zabrisana. Noben predsednik v ameriški zgodovini ni tako odkrito in obsežno tržil lastne podobe za finančni dobiček.
Kljub temu se zdi, da Trumpa tovrstni očitki ne ganejo. Svojo objavo o novih parfumih je zaključil z lahkotnostjo, ki meji na nonšalanco: »Zabavajte se, uživajte – in ostanite na zmagovalni poti!«