Festival delavskega filma Kamerat bo s pestrim programom v Hrastniku, med 20. in 22. junijem, peto leto zapored oživil nekdanje rudniške prostore. »Ponovno smo tu, da vrednote skupnosti, tovarištva in solidarnosti ohranjamo, slavimo in predajamo naprej,« je dejala vodja festivala Nina Kavzar. Glavnina dogajanja bo potekala v nekdanjem Rudniku Trbovlje-Hrastnik, kjer bodo predvajali 30 filmov z delavsko tematiko. Programski vodja festivala Simon Tanšek je ob predstavitvi pete izvedbe festivala izpostavil film Popolni dnevi režiserja Wima Wendersa, ki govori o čistilcu stranišč v Tokiu. »Če mislite, da vam gre slabo, je ta film dokaz, da je vedno lahko še slabše,« je dejal Tanšek. Izpostavil je tudi projekcijo makedonskega filma Avstralija, Avstralija, ki ga je leta 1976 režiral Stole Popov in daje v ospredje delavce, ki zapustijo Makedonijo z željo zaslužiti v Avstraliji in se nekoč vrniti domov, a realnost izkoriščanja privede do tega, da nimajo niti dovolj denarja za vrnitev; torej tematika, ki je danes, skoraj 50 let kasneje, še vedno aktualna.
Od turških gastarbajterjev do nemške klavnice
Na letošnjem Kameratu si bo mogoče med drugim ogledati še film Stari hrast, ki s čustveno neposrednostjo naslavlja življenje britanskega socialnega realizma, film Med policami o življenju ljudi, ki v veleblagovnici polnijo police, Ljubezen, nemške marke in smrt o malo znani glasbeni kulturi turških gastarbajterjev v Nemčiji, slovenski dokumentarec o filmski avantgardi pri nas, ki nosi naslov Ali je bilo kaj avantgardnega?, makedonski dokumentarec Beton o zlatem obdobju brutalistične arhitekture po potresu v Skopju leta 1963, slovenski celovečerni igrani plesni film Prtljage, igrani 30-minutni film Skin on skin, ki se dogaja v nemški klavnici, ter kosovski film Krila delavcev o poškodovanih delavcih in krivicah sistema.
V sklopu Retrospektiva se na festivalu predstavili Obzornik 242 – Sunčane pruge (Nika Autor, 2023, Slovenija), Mladina gradi (France Štiglic, 1946, Slovenija/Jugoslavija), Bizoviške perice (Jože Bevc, 1959, Slovenija/Jugoslavija), Slavica Exception (Mako Sajko, 1971, Slovenija/Jugoslavija), Cukrarna (Jože Pogačnik, 1972, Slovenija/Jugoslavija).
Poslanstvo, večje od filma
Organizatorji filmskega festivala si prizadevajo, da bi bilo poslanstvo Kamerata širše od predvajanj filmov. Tudi letos bo Hrastnik obiskalo več znanih gostov iz filmskega sveta. Ob projekciji filma Ali je bilo kaj avantgardnega? bodo o avantgardi razpravljali gledališki režiser Dragan Živadinov, režiser filma Matevž Jerman, Miha Peče z ZRC SAZU in Kristina Pranjić z Univerze v Novi Gorici. Ob projekciji filma Prtljage bo tudi pogovor z režiserko in igralko Gajo Filač, projekcijo filma Skin on skin pa bo pospremil pogovor z igralcem Jurijem Drevenškom. Kot vsako leto bo tudi tokrat festival pospremil pogovor o pogojih v filmski industriji. Letos bodo o tem razpravljali igralci Katarina Čas, Jurij Drevenšek in Nika Rozman.
Poleg Kameratovega zaščitnega znaka – rudniškega rova – bodo nekaj filmov predvajali tudi na prostem pred rudniškim rovom in v Delavskem domu Hrastnik. Prizorišče za druženje in okrogle mize bodo tokrat postavili v središču mesta, ker bodo dosedanji za to namenjen prostor prenovili. Kot je povedal hrastniški župan Marko Funkl: »Kompresorska postaja, ki je do zdaj gostila filme, bo deležna izdatne prenove, ob prizorišču pa je načrtovana večja ploščad, ki bo lahko gostila tudi večje dogodke.« Župan je dodal, da ga pri Kameratu veseli festivalsko vodilo, ki zasleduje kakovost in ne množičnost ali kvantiteto, in da se obiskovalci vsako leto vračajo na festival, v kameratsko skupnost.