Leta 2023 sprejeta evropska uredba določa, da bo na evropskem trgu po letu 2035 dovoljeno prodajati samo še nova vozila, ki v zrak ne izpuščajo nobenih emisij toplogrednega ogljikovega dioksida. Ideja je bila popolnoma preiti na električna vozila, kar pa se dogaja počasi. V prvih desetih mesecih letošnjega leta je bil denimo delež teh vozil v prodaji 16-odstoten, lani 13-odstoten.

Argumenti za in proti

Države z močno avtomobilsko industrijo z Nemčijo, Italijo in nekaj vzhodnimi državami na čelu so v zadnjem času pritiskale proti prepovedi, ki po njihovem ogroža evropsko avtomobilsko industrijo in evropsko konkurenčnost. Mnogi evropski potrošniki so zadržani do električnih vozil zaradi daljšega polnjenja oziroma pomanjkljive infrastrukture v mnogih državah.

Na drugi strani zagovorniki popolnega prehoda na električna vozila pravijo, da gre tako za okoljski ukrep kot za ekonomsko nujnost. Po njihovem so to vozila prihodnosti in bo počasnejši prehod samo povečal zaostanek za Kitajsko, ameriško Teslo in drugimi proizvajalci. Tudi proizvajalci električnih vozil so proti spremembi; trdijo, da med drugim ogroža njihove naložbe.

Spodbude za podjetja, ki so največji kupci novih vozil

Komisija je na koncu ugodila zahtevam po spremembi uredbe. V torek je predstavila predlog, po katerem bi tudi po letu 2035 dovolili prodajo vozil, ki v zrak spuščajo ogljikov dioksid, in sicer bi morali proizvajalci emisije glede na leto 2021 zmanjšati za 90, ne za 100 odstotkov. Preostalih deset odstotkov bodo proizvajalci nadomestili s priključnimi hibridi in vozili z razširjenim dosegom, ki bodo uporabljala napredna biogoriva ali sintetična goriva, ter s tem, da bodo vozila iz zelenega jekla, torej takšnega, ki je narejeno po postopku z bistveno nižjimi izpusti ogljikovega dioksida.

Predlog komisije ponuja proizvajalcem tudi triletno prehodno okno v obdobju 2030–2032, ko morajo emisije CO2 zmanjšati za 55 odstotkov glede na leto 2021, za kombinirana vozila pa stopnjo znižuje s 50 na 40 odstotkov.

Komisija predlaga tudi ukrepe za povečanje deleža električnih vozil v voznih parkih podjetij, ki so največji kupci novih vozil v EU – njihov delež je 60-odstoten. V večini članic EU (23 od 27) podjetja za nakup električnega vozila že zdaj dobijo večje ugodnosti od fizičnih oseb, navaja nevladna organizacija T&E. Komisija predlaga določitev ciljev za vsako članico posebej glede na njen BDP na prebivalca. Kako bo cilj dosegla, se bo vsaka država odločila zase.  

Priporočamo