Papež Leon XIV. s tridnevnim obiskom v Turčiji, ki mu bo sledil prav tako tridnevni obisk Libanona, po izvolitvi 8. maja zdaj prvič potuje v tujino. K temu ga je spodbudila 1700. obletnica znamenitega nicejskega koncila, ki je na pobudo cesarja Konstantina Velikega zabetoniral teološke temelje tedaj še enotne katoliške in pravoslavne cerkve, danes pa tudi večina protestantskih ločin izhaja iz dogem tega prvega ekumenskega koncila.

Pope Leo XIV disembarks upon his arrival at Esenboga International Airport in Ankara, Turkey, Thursday, Nov. 27, 2025, marking the beginning of his first foreign trip. (AP Photo/Khalil Hamra)

Papež ob prihodu v Ankaro začenja svoje prvo apostolsko potovanje v tujini. Foto: AP

V petek bo Leon XIV., ki velja za bolj zmernega kot karizmatični in revnim naklonjeni Frančišek, imel s pravoslavnimi dostojanstveniki, tudi s carigrajskim patriarhom Bartolomejem, skupno molitev v nekdanji Niceji, ki je danes turško mestece Iznik, 90 kilometrov jugovzhodno od Carigrada. Ekumenizem pa bremeni spor za prevlado v pravoslavju med carigrajskim in moskovskim patriarhom, ki je preveč podrejen Putinu.

Poklon Atatürku in Modri mošeji

Na prvi dan potovanja, v četrtek, je Leon XIV. v Ankari, kjer ga je z vsemi častmi sprejel turški predsednik Recep Tayyip Erdogan, obiskal mavzolej Mustafe Kemala Atatürka (1881–1938), očeta moderne in laične Turčije, ki je najprej vodil boj za njene pravične meje po prvi svetovni vojni. Mavzolej sta obiskala tudi oba prejšnja papeža Benedikt XVI. in Frančišek.

Po srečanju z Erdoganom je papež dejal, da na svetu divja nenavadno veliko število krvavih konfliktov in da tretji svet trgajo na koščke ter postavljajo prihodnost človeštva na kocko. V prvem govoru v tujini je tudi rekel, da svet delajo nestabilnega »ambicije in izbire, ki prevladajo nad pravico in mirom« ter ekonomske in vojaške strategije prevlade. »Tega ne smemo dopustiti,« je rekel papež.

Pope Leo XIV and Turkish President Tayyip Erdogan meet at the Presidential Palace, during the pope's first apostolic journey, in Ankara, Turkey, November 27, 2025. REUTERS/Umit Bektas   TPX IMAGES OF THE DAY

Leon XVI. in turški predsednik Recep Tayyip Erdogan v Ankari. Foto: Reuters

V soboto bo Leon XIV. v Carigradu obiskal Modro mošejo, ki so jo zgradili v začetku 17. stoletja nasproti nekdanje krščanske bazilike Hagija Sofija, zgrajene v 6. stoletju. Velja spomniti, da je leta 2014 papež Frančišek v tej največji med carigrajskimi mošejami, ki jih je v tem velemestu več kot tri tisoč, molil skupaj z velikim muftijem, s čimer je naredil velik vtis na muslimane vsega sveta.

Modro mošejo sta obiskala tudi Benedikt XVI. in Janez Pavel II., tako da bo Leon XIV. četrti papež v njej. Tudi zanj je potovanje v Turčijo pomembno zaradi dialoga z islamom. V Ankari se je v četrtek že srečal z voditeljem turških sunitov, ki predstavlja 80.000 džamij v Turčiji. Papež bo pozornost posvetil tudi različnim skupinam kristjanov v Turčiji, ki jih je le še okoli 300.000, od tega 36.000 katoličanov.

Brezup in verski kaos v Libanonu

V Libanonu papež vidi svoje poslanstvo predvsem v spodbujanju sožitja med različnimi verskimi skupinami arabsko govorečega prebivalstva. Bo pa tudi poskušal vzbuditi upanje v tej nekdaj bogati državi, ki je že vrsto let v gospodarskem razsulu, državne institucije so paralizirane in mladi bežijo v tujino. Poleg tega se izraelska bombardiranja še vedno niso končala: pred nekaj dnevi so Izraelci v južnem Bejrutu ubili pet pripadnikov šiitskega Hezbolaha.

Leon XIV. se bo v Libanonu srečal z različnimi krščanskimi verskimi ločinami, tudi heretičnimi, torej takimi, ki ne priznavajo nicejske veroizpovedi, prav tako s predstavniki sunitov, šiitov, druzov in drugimi verskimi skupnostmi religiozno izjemno pisanega Libanona. Država priznava kar 12 različnih krščanskih ver, najštevilnejši so maroniti, ki so se zlasti v času križarskih vojn zbližali s katoliško cerkvijo. Še sredi 20. stoletja je bilo več kot polovica Libanoncev kristjanov, danes jih je samo še 30 odstotkov, od tega je dve tretjini maronitov in četrtina pravoslavnih. Sunitov je 32 odstotkov, šiitov 31 odstotkov in druzov pet odstotkov. 

Pomen koncila v Niceji

Rimski cesar Konstantin Veliki (272–337) je ne le končal preganjanje kristjanov, ampak je tudi privilegiral krščanstvo. Svoje poslanstvo pa je videl tudi v tem, da v svoji velikanski državi med kristjani, ki so takrat predstavljali le okoli 10 odstotkov prebivalstva, odpravi hude teološke spore. Predvsem zaradi vprašanja, koliko je Jezus bog in koliko človek, je leta 325 sklical koncil v Niceji, na katerega so prišli škofje iz vse rimske države, ki je segala od Maroka do Irana in od Egipta do Britanije. Na koncilu je zmagala struja, za katero je Jezus hkrati pravi bog in pravi človek, tako da je enakovreden bogu očetu. Znameniti maloazijski teologi druge polovice 4. stoletja so Očetu in Sinu dodali še Svetega duha, tako je nastala troedinost boga in skrivnost Svete trojice, pa tudi zadnja različica nicejske veroizpovedi, ki jo še danes molijo pri nedeljski maši.

Priporočamo