Tesla sodi med pionirje na področju električnih vozil, zagotovo pa je to podjetje naredilo največ za njihovo popularizacijo. Kljub temu zna biti podjetje pred korenito preobrazbo. Izvršni direktor podjetja, Elon Musk je že septembra letos predstavil novi "Master Plan IV". Gre za dokument, ki prvič v zgodovini podjetja ne omenja razvoja nobenega novega modela avtomobila.

To Tesla kaže tudi v praksi. V začetku tekočega leta je sicer lansirala prenovo modela Y juniper - prvo od njegovega prvenca leta 2020. Tudi sicer se zdi, da Muska električni avtomobili ne navdušujejo več tako zelo kot nekoč. Z izjemo problematičnega cybertrucka in daljše različice modela Y, ki je na voljo samo na Kitajskem, Tesla v zadnjih petih letih ni lansirala nobenega popolnoma novega električnega avtomobila.

Musk želi z novim načrtom podjetje preusmeriti iz avtomobilske industrije, kjer vlada huda konkurenca, zahteva ogromna vlaganja in ustvarja majhne profitne marže. Nov fokus naj bi bil usmerjen zlasti v umetno inteligenco in popolno avtonomijo vožnje, robotaksije (cybercab) in humanoidne robote (optimus).

Zakaj je Tesla vredna več kot Toyota?

Razumevanje Tesline tržne vrednosti je ključno za razumevanje Muskovih odločitev. Tesla je na borzi ocenjena kot tehnološko podjetje, in ne kot zgolj avtomobilski proizvajalec.

To je pomembno, saj pojasnjuje, zakaj relativno mlad akter v avtomobilski branži dosega bistveno večjo tržno kapitalizacijo v primerjavi s tradicionalnimi velikani. Nazorna je zlasti primerjava Tesle in Toyote. Tesla letno proizvede 1,8 milijona vozil in je vredna 1,2 bilijona evrov. Toyota je medtem vredna 219 milijard evrov, proizvede pa okoli 10 milijonov vozil letno.

Le stava vlagateljev, da je Tesla tehnološko podjetje, je zmožna upravičiti tako velik razkorak med proizvodnjo in vrednostjo teh dveh podjetij. Vlagatelji v bistvu kupujejo Muskovo vizijo in potencial prihodnjih tehnoloških prihodkov, ne samo avtomobilov.

Tesla letno proizvede 1,8 milijona vozil in je vredna 1,2 bilijona evrov. Toyota je medtem vredna 219 milijard evrov, proizvede pa okoli 10 milijonov vozil letno.

Voda mu teče v grlo

K večjemu fokusu na nove izdelke je Muska spodbudil tudi nov kompenzacijski paket, ki mu ga je medtem tudi že odobril Teslin upravni odbor. S paketom bi Musk lahko postal prvi bilijoner. Trenutno je vreden 425 milijard evrov. Je pa pogoj, da mu v naslednjem desetletju uspe prodati milijone robotov in robotaksijev.

Težava pa mu povzroča časovni okvir. Tesla je slavno obljubila, da bodo njeni avtomobili do leta 2020 ustvarjali "pasivni dohodek" za svoje lastnike zahvaljujoč popolni avtonomiji, a se ta obljuba tudi pet let kasneje še ni uresničila.

Njihova storitev robotaksi za zdaj deluje le v Austinu in San Franciscu, medtem ko Googlov waymo deluje že v petih mestih in se hitro širi. Humanoidni robot optimus je še vedno prototip, ki ga pestijo zamude in menjave vodstva. Zlasti kitajska podjetja pa medtem hitijo naprej s proizvodnjo svojih humanoidnih robotov. 

Tveganje opustitve tistega, kar Tesla dela najbolje

Popolna predanost Tesle umetni inteligenci ima svojo ceno: zanemarja svojo osnovno dejavnost proizvodnje električnih avtomobilov. Sam Musk je celo izjavil, da bi bilo "absurdno" lansirati avtomobil za 25.000 evrov, če ta ni popolnoma avtonomen.

Stava na nove izdelke je medtem zelo optimistična, a obstaja veliko tveganje, da Musk tokrat ne bo tisti, ki bo populariziral robotske taksije ali robote. Zelo možno je, da je že zamudil ta vlak in bo v vlogi izzivalca. Prav tako ne bi bil prvi ameriški tehnološki "genij", ki bi imel težave z iskanjem novih poslovnih priložnosti. Samo spomnimo na Marka Zuckerberga, ki je neuspešno stavil na metaverzum, zdaj poskuša popularizirati očala z nadgrajeno resničnostjo, a nič od tega niti približno ne dosega ravni ali dobičkonosnosti prvega izdelka - facebooka.

Priporočamo