Južnokorejski predsednik Lee Jae Myung je naročil vladi, naj preuči možnost širitve javnega zdravstvenega zavarovanja na zdravljenje izgube las. Predsednik trdi, da plešavost za mlade v Južni Koreji ni več zgolj estetska težava, temveč vprašanje preživetja, ki neposredno vpliva na njihovo samozavest in konkurenčnost na trgu dela.
Od populizma do državne politike
Predlog, ki ga je Lee prvič izpostavil že med neuspešno predsedniško kampanjo leta 2022, so takrat označili za populistično prilizovanje volilcem. Čeprav ga je v zadnji kampanji umaknil s seznama prednostnih nalog, se je zdaj vrnil v središče političnega dogajanja. Očitno gre za nekaj, v kar predsednik močno verjame, ne glede na odzive javnosti.
Južna Koreja ima sistem univerzalnega zdravstvenega zavarovanja, ki se financira s prispevki glede na dohodek. Trenutno zavarovalnica krije le zdravljenje izgube las, ki je posledica specifičnih bolezni, kot je krožno izpadanje las. Večina moških, ki se želijo spopasti s tipično moško plešavostjo, pa mora drago zdravljenje in posege plačevati iz lastnega žepa.
»Morda obstajajo mladi, ki čutijo krivico, ker plačujejo prispevke, a ne morejo koristiti ugodnosti,« je dejal Lee in dodal, da je »občutek odtujenosti« med mladimi v državi postal kritičen.
Kulturni pritisk: videz kot družbena valuta
Predlog se morda zdi bizaren, a je posledica korejske kulture, ki je postala izredno površinska in osredotočena na doseganje zelo specifičnih estetskih idealov. Fizični videz v državi povezujejo z vsemi vidiki družbenega uspeha. Raziskava iz leta 2024 je pokazala, da kar 98 odstotkov mladih odraslih verjame, da privlačni ljudje v družbi uživajo posebne ugodnosti.
Medtem ko ženske bijejo bitke s strogimi pričakovanji glede ličenja in postave, se moški s plešavostjo soočajo v tišini, pogosto s prikrivanjem težav ali iskanjem dragih alternativ. Trg izdelkov proti izgubi las je bil v Južni Koreji leta 2024 ocenjen na približno 125 milijonov evrov. Ocene pravijo, da ima težave z izgubo las okoli 10 milijonov od skupno 51 milijonov prebivalcev.
Finančni alarm in odpor stroke
Pritisk za doseganje lepotnih idealov gre v Južni Koreji tako daleč, da ta sodi v sam vrh držav po številu lepotnih operacij na prebivalca. Med drugim so izredno priljubljene operacije vek, da so bolj podobne vekam Evropejcev. Kljub temu je predsednikov predlog naletel na močan odpor opozicije in zdravstvene stroke. Čas za takšno širitev je namreč finančno neugoden; južnokorejski zdravstveni sistem se sooča z naraščajočimi pritiski, projekcije pa kažejo, da bi lahko leta 2026 primanjkljaj v zdravstveni blagajni znašal kar 2,4 milijarde evrov.
Ministrica za zdravstvo Jeong Eun Kyeong je izrazila previdnost in potrdila, da bi takšna širitev znatno obremenila javne finance. Korejski zdravniki pa opozarjajo, da bi moralo imeti prednost zdravljenje raka in drugih težkih bolezni, ki je neposredno povezano z ohranjanjem življenja.
Konservativni mediji, kot je Chosun Ilbo, poudarjajo, da predsednik ne bi smel sprejemati takšnih odločitev brez širokega konsenza državljanov, ki sistem financirajo.
Nekdanja poslanka Yoon Hee Sook je na družbenih omrežjih izpostavila moralno dilemo: čeprav sočustvuje s stresom mladih, meni, da so sredstva za zdravljenje, ki ohranja telesne funkcije in življenje, prednostna naloga družbenega konsenza. Na drugi strani nekateri politiki, ki so sami prestali presaditev las, predlog pozdravljajo kot korak v smeri sodobne, empatične države.
Resno vprašanje preživetja
Ostaja vprašanje, ali bo vlada našla sredstva za »kozmetično preživetje« ali pa bo plešavost ostala zasebni strošek posameznika v z lepotnimi ideali obsedeni družbi. Motivi predsednika pa niso zgolj estetske narave.
Južna Koreja sodi med države z najslabšo demografsko sliko na svetu. Plešavost je tudi zelo velika ovira pri ustvarjanju zvez. Nekatere korejske poročne agencije poročajo, da skoraj sto odstotkov njihovih ženskih strank prosi, naj jih ne povezujejo s plešastimi moškimi.
Ironično se v Južni Koreji precej bolj zviška gleda na plešaste Korejce kot na plešaste tujce, zlasti zahodnjake, za katere veljajo drugačna merila. Medtem korejska kultura od Korejcev in Korejk pričakuje mladosten oziroma »baby face« videz. Ta je mešanica tradicionalnih korejskih lepotnih idealov in vplivov zahodne estetike. Izredno intenzivno in agresivno ga promovira tudi njihova popularna industrija, vključno s popularno glasbeno zvrstjo k-pop.