Državni zbor je prejšnji teden s 75 glasovi za in nobenim proti potrdil novelo zakona o prevozih v cestnem prometu, ki s 1. julijem 2020 uvaja brezplačen medkrajevni javni potniški prevoz po vsej Sloveniji za vse upokojence in starejše od 65 let, osebe z evropsko kartico invalida in vojne veterane.

Že od februarja bodo do brezplačnega prevoza upravičeni tudi študenti invalidi ter registrirani športniki s statusom dijaka ali študenta. Športnikom, ki že imajo subvencionirano vozovnico od kraja bivališča do kraja šolanja, bo s 1. februarjem pripadala tudi brezplačna vozovnica za celotno Slovenijo. Kdor subvencionirane vozovnice še nima, jo bo lahko dobil za ceno najnižje subvencionirane vozovnice, ki na mesec stane 25 evrov.

Pridobitev brezplačnih vozovnic za avtobusni in železniški promet naj bi bila v kar največji meri avtomatizirana. Upravičenci bodo na prodajnem mestu morali predložiti zgolj osebni dokument in fotografijo. Zlorabe bodo ostro sankcionirane, in sicer tako, da kršitelj brezplačne vozovnice ne bo mogel več dobiti.

Bratuškova: Cilj je brezplačen javni prevoz za vse

»Z novelo zakona o prevozih v cestnem prometu želimo povečati število potnikov javnega potniškega prometa in s tem varnost ter zmanjšati negativne vplive prometa na okolje. Naš končni cilj je, da v srednje- oziroma dolgoročnem obdobju postane javni prevoz brezplačen za vse,« je na včerajšnji tiskovni konferenci dejala ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek.

Po besedah ministrice je javni potniški promet trenutno zaseden manj kot 30-odstotno, zato se že vse od začetka mandata ukvarja s tem, kako napolniti avtobuse in vlake. »V Sloveniji subvencioniramo prevoze dijakov in študentov, zaposleni pa prejemajo nadomestilo za prevoz na delo. Upokojenci so edina večja skupina, ki doslej ni imela ugodnosti,« je razloge za brezplačen prevoz upokojencev navedla Bratuškova. Odločitev za to, da so do njega brez izjeme upravičeni vsi upokojenci in starejši od 65 let, je branila z izjavo, da ne gre za socialni korektiv. Ob tem je ostro zavrnila namige, da kot predsednica SAB bije rivalski boj z DeSUS za glasove upokojenih volilcev. »To ni moj projekt, je projekt celotne vlade, glede na podporo poslancev pa tudi projekt celotne Slovenije,« je poudarila.

Ukrep bo na leto staldva milijona evrov

Na ministrstvu ocenjujejo, da bodo stroški brezplačnega prevoza na leto znašali okoli dva milijona evrov. Dodatnih povezav, ki so za mnoge bolj pomembne kot brezplačne vozovnice, za zdaj ne načrtujejo, zagotavljajo pa, da če se bodo avtobusi ob konicah povsem napolnili, bodo omogočili dodatne prevoze. Dostopnost javnega prevoza nameravajo v naslednjih dveh letih povečati tudi z obnovami železniških prog in novimi vlaki.

Brezplačne vozovnice so za zdaj predvidene le v medkrajevnem prometu, ki je v domeni države. Na ministrstvu si želijo, da bi jih razširili tudi na mestni promet, še posebej v Ljubljani in Mariboru, zato občini dveh največjih slovenskih mest pozivajo, naj sledita njihovemu zgledu in tudi sami zagotovita brezplačni prevoz. O tem smo kaj več želeli izvedeti na Mestni občini Ljubljana, vendar nam na naša vprašanja včeraj niso uspeli odgovoriti.

Avtobusni prevozniki novost pozdravljajo

V obeh največjih avtobusnih prevozniških podjetjih, Nomagu in Arrivi, novelo zakona pozdravljajo. »Odločitev o uvedbi brezplačnega medkrajevnega javnega potniškega prometa za upokojence, invalide, vojne veterane in dijake oziroma študente s statusom športnika bo vsekakor pozitivno vplivala na razvoj in popularizacijo javnega potniškega prometa, zmanjšanje zastojev in večjo mobilnost upokojencev,« je prepričan glavni izvršni direktor ljubljanskega Nomaga Sandi Brataševec. Ob tem opozarja, da bo za nadaljnji razvoj javnega potniškega prometa treba razmišljati tudi o povečanju števila povezav in okrepiti pogostost prevozov. Iz Slovenskih železnic pa so nam odpisali, da cene storitev in višino olajšav določa država; njeno odločitev bodo spoštovali in se ji prilagodili.

Priporočamo